In de nacht doet ze het hier prima. Ze gaat rond 23.30 slapen en kot dat meestal tussen 4.00 en 5.00 uur. Een enkele keer komt ze ook rond 02.00 Er is een lactatiekundige geweest om haar van het tepelhoedje af te helpen en zo de borst te pakken. Dat ging toen goed en dochter dronk goed. Ja ze spuugt alleen op kunstvoeding. Er is vermoeden van koemelkallergie. Ze krijgt hiervoor al speciale voeding. Ik zelf eet en drink geen koemelkproducten omdat dit doorgegeven. Wordt via de moedermelk en ze zelfs daar op reageert. Het liefst zou ik alleen afgekolfde bv geven maar zoals ik al zei begint die voorraad op Te raken en zie ik geen tijd om te kolven omdat dochter overdag zo vaak komt. Als ik kolf, kolf ik ook maar 60-90 ml als er drie tot vier uur tussen heeft gezeten
Heb je de lactatiekundige de nieuwe situatie al voorgelegd? Ik moest destijds vaker kolven/aanleggen om de productie omhoog te brengen. Dus niet lang(er) aan de borst maar vaker. Ze stelden zelfs interval kolven voor. De nachtvoedingen zijn wel belangrijk vanwege de prolactine dus die zou ik wel geven of op z'n minst kolven ivm je productie. En tussendoor dan maar een keertje extra fles i.p.v. borstvoeding zodat je tijd hebt om te kolven (totdat je productie omhoog schiet). Verder moest ik vooral veel drinken en ik drink ook braaf op advies van de lactatiekundige borstvoedingsthee, zou ook moeten helpen, dat kun je ook proberen. Wel die van Weleda gebruiken, te koop bij de Tuinen en de grotere Etoswinkels.
Hallo dames, ik kom hier ook even mee praten. Ik ben op 15 maart bevallen van onze dochter Elise. Ik ben borstvoeding gaan geven omdat ik het in ieder geval wilde proberen. Dit is mijn eerste kindje. Op dit moment vind ik het behoorlijk zwaar en denk ik erover na om over te stappen op flesvoeding. Ik ben enorm moe en heb het gevoel dat ze bijna de hele dag wel aan de borst zit. Enkele keer gaat het ietsje beter, maar vaker niet dan wel. Ik heb het gevoel dat ze niet genoeg binnen krijgt. Mij is gezegd dat als ik haar per borst 20 min laat drinken dat ze dan voldaan moet zijn voor in ieder geval 2 uurtjes. Dit heb ik gisteren geprobeerd op die manier, maar ze was verre van voldaan. Ik had gisteren ook apart nog 80 cc gekolfd en dacht ik ga kijken of ze dat ook nog wilt en dat ging er achter elkaar in en toen kon ze eigenlijk nog wel meer op. Ze slaapt dan ook echt niet. Ik heb haar toen in bed genomen en omdat ik zo moe was heb ik haar aan de borst gelegd en toen ben ik inslaap gevallen, vind dat wel eng maarja je moet wat als je zo moe bent. Toen ik wakker werd zag ik dat zij ook lag te slapen. De nachten hier gaan vaker zo en met mazzel zit er 2,5 uur tussen elke voeding. Soms geef ik haar wel 4 a 5 borsten per keer voordat ze echt voldaan is en wat langer slaapt. Ik heb het idee dat ik niet genoeg melk heb. Ik heb een lactatiedeskundige laten mee kijken, maar die vindt alles er goed uitzien. Het CB zegt dat ik mij er aan over moet geven dat ze vaak aan de borst wilt, maar zo vaak als zij wilt, dat ga ik geen weken volhouden. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Ik hoor graag jullie reacties. Groet, Angela
Om de twee uur drinken is heel normaal voor een baby op die leeftijd. Waarom denk je dat ze langer moet toekomen? En ook: aan de borst liggen is meer dan drinken. Het is ook troost, comfort, nabijheid... En ook: je hormonen zorgen er bij bv voor dat je meteen in je diepe slaap raakt en dus niet meer beweegt. Let er maar op: je zal steeds in exact dezelfde positie wakker worden als die waarin je met je baby aan de borst in slaap gevallen bent. En ook: bv is in het begin gewoon loodzwaar. Lees het topic maar over 'waar ging het opeens wél beter'.
Hi Shakes, bedankt voor je reactie 2 uur is inderdaad normaal, maar dat komt maar af en toe voor. Meestal is het korter. Ik heb het zeker door dat bv loodzwaar is daarom vraag ik mij af hoelang ik dat ga trekken. Ik heb het topic gelezen en bij veel vrouwen is het begin zwaar. Je leest ook veel goede verhalen waarbij het allemaal goed gaat meteen. Ik vind het zeker fijn te lezen dat er veel meer vrouwen zijn die dat zo ervaren. Het voelt soms alsof je alleen bent daarin omdat ik meer positieve verhalen hoor dan negatief. Groet, Angela
Echt? Ik hoor vooral veel negatiefs over bv. Helaas. Omdat veel vrouwen nooit voorbij die eerste zware weken raken. Is het geen zuigbehoefte de rest van de tijd? Of heeft ze net bijvoorbeeld wat last van reflux of krampen en wil ze daardoor drinken? Want daar zijn dan weer andere oplossingen voor. Heb je ook al borstcompressie geprobeerd? En dat advies dat het in twintig minuten geklaard moet zijn... Mijn zoon lag de eerste twee maanden steeds zo'n uur aan de borst voor hij losliet. Dat was dan maar zo. Ik heb héél veel netflix gekeken in die periode.
Ja echt waar, in mijn vriendenkring ook de meeste waarbij het meteen goed ging. Dus ik dacht het zal wel meevallen als het eenmaal op gang is. Krampen heeft ze soms ook wel. Borstcompressie doe ik ook inderdaad. Ja ik vind dat ook knap elke borst 20 min, dat gaat niet. Alleen ik vraag mij soms af of ik wel genoeg melk heb omdat ze echt vaak aan de borst wilt. Soms geef ik haar wel 4 of 5 borsten en dan pas lijkt ze voldaan te zijn. Dan ben ik indd ook wel ruim een uur verder. Dat breekt mij echt op vooral in de nachten. Had jij dat ook? Groet, Angela
Ik heb gisteren voor het eerst in zeven maand zes uur aaneengesloten geslapen. Zegt dat genoeg? Heb je al borstvoedingsthee gedronken? Drink je zelf genoeg?
Hallo dames, de eerste weken bv zijn echt heel zwaar! Mij hielp het om me erop in te stellen dat ik echt alleen maar met voeden en wassen bezig was de eerste maand. Verder hoefde er niets. Mijn man wilde en kon gelukkig veel overnemen, ook qua zorg voor onze zoon. Ik liet/laat mijn dochter altijd aan 1 kant drinken tot ze niet meer drinkt (sabbelen/slapen en niet wakker te krijgen). Daarna verschonen, dan andere kant. Vervolgens een poosje rechtop, want ook als er een boertje dwars zit kan ze onrustig zijn. De eerste weken had ik ook van die dagen dat ik niets anders deed dan bv geven. GEeft niets, daar komt het van op gang! Geef jezelf de tijd, het mag even duren voor het goed is afgestemd. Nu nog heeft mijn dochter 's avonds vaak niet genoeg bij mij. Dus 's morgens bij de eerste voeding (na de langere ruk 's nachts) kolf ik ook tegelijk af. Dan heeft ze genoeg te drinken en dan kolf ik ook het makkelijkst (dus dochter aan ene borst, kolf aan andere borst). Dat kan ik dan geven als ik zelf niet genoeg heb. Verder probeer ik zelf erop te letten dat ik voldoende calorieën binnen krijg. En wat shakes ook zegt: volgens mij is het niet zo erg als je met je baby in slaap valt, omdat je muisstil blijft liggen! Geef je er maar aan over, dan krijg je ook je rust. Succes en zoek steun bij mensen in je omgeving om het vol te houden! Dat hielp bij mij echt!
Ik heb het idee dat mijn borsten weer wat voller worden. Geen idee waar het aan ligt of heeft gelegen. Hopelijk zet het door en is dochter weer steeds tevreden na voeding
Shakes: Oké, dat zegt zeker genoeg. Hoeveel uur sliep je de eerste maand dan? Je hoort zoveel verschillende verhalen, de ene slaapt nu al 4 a 5 uur achter elkaar en de ander weer veel minder. Ik zal blij zijn als er 3 uur tussen zou zitten. Ik drink inderdaad borstvoedingsthee van Weleda en verder veel water. Hoeveel drink jij per dag? Groet, Angela
Ik drink borstvoedingsthee van hipp. Ken die van weleda njet. Ik zou wel wat meer mogen drinken gedurende de dag