Afwennen tepelhoedje

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Natasja, 2 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik gebruik eigenlijk sinds de kraamtijd tepelhoedjes. Heb in het ziekenhuis best goede begeleiding gehad bij het aanleggen van de baby. (werd best bemoeilijkt door mijn keizersnede en mijn grote borsten met platte tepels)
    Uiteindelijk ging Dean over de 10 % marge heen met afvallen (lukte hem gewoon niet om te happen) waardoor hij bijvoeding kreeg. (zat er van te huilen op bed omdat ik zo graag borstvoeding wilde geven)
    Tot 1 van de dames mij een tepelhoedje gaf. Daarmee geoefend wilde mijn mannetje ineens wel drinken.

Ik probeer eigenlijk elke dag wel zonder te geven. Soms pakt hij heel goed en drinkt er op los. Maar soms laat hij telkens los en krijgt hij geen grip meer op de tepel waardoor hij heel erg gefrustreerd raakt en mama dan weer het hoedje erom doet en hij wel goed drinkt.

Nu maak ik me zorgen om zijn gewicht. Ik heb een lange baby.
    Bij zijn geboorte was Dean 49 cm, best klein, maar de laatste keer bij het CB was hij 7 cm gegroeid in 5 weken tijd. Best veel. Daarbij was hij bijna een kilo aangekomen. Ik was erg trots.

Nu lijkt hij te blijven steken op 300 gram sinds 13 mei. Dat zou ongeveer 100 gram per week zijn, dus redelijk. Ik ben niet wezen wegen op het consultatie bureau, gewoon weg omdat ik niet durf.. ben bang dat hij dus niks aankomt. Ik sta dus met hem op de weegschaal.
    Laatste keer Cb was hij 4715 gram. Soms lijkt hij 5,2 kilo (wat heel goed zou zijn) en soms ineens weer 5,0) Ik weet het... de weegschaal is niet te vertrouwen en zou het beste af zijn als ik langs het cb zou gaan om te wegen.

Nou ja heel verhaal, maar voor het goede beeld.

Ik wil dus van die tepelhoedjes af, want ik denk dat hij beter zou groeien zonder.
    Ik heb al je aanleg tips uit andere topics geprobeerd, neusje tegenover tepel, eventueel met kinnetje helpen.. maar het lukt me dus gewoon niet altijd.
    Ik krijg echt heel snel een toeschiet reflex, dus hij krijgt best snel wat binnen.
    Daarbij poept Dean zeker 4 keer per dag en heeft hij ook altijd redelijk wat urine in zijn luier.
    Hij komt om de 3/4 uur en slaapt zo af en toe een nachtje door (van 22 tot 6 ongeveer)

Wat kan ik nog meer doen om hem van de tepelhoedjes af te krijgen?
    Want we oefenen ons scheel maar het lijkt niks te helpen.

groetjes
    Natasja

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Natasja,

Als ik het zo lees denk ik dat je erg goed bezig bent.

Lees zelf maar wat je schrijft:
    Ik krijg echt heel snel een toeschiet reflex, dus hij krijgt best snel wat binnen.
    Daarbij poept Dean zeker 4 keer per dag en heeft hij ook altijd redelijk wat urine in zijn luier.
    Hij komt om de 3/4 uur en slaapt zo af en toe een nachtje door (van 22 tot 6 ongeveer)

Hij poept en plast goed!Wordt zelf wakker voor de voeding en met normale tijden tussen de voedingen!
    Is hij verder vrolijk en alert? Zo ja, no worry's!

Ik kan me goed voorstellen dat je denkt, oepsie 300 gram in 3 weken. Dat is wel 100 gram per week.

Als je rond 3 maadne op het CB komnt, schrik dan ook niet als de curve ineens wat afbuigt. Dat doen alle borstgevoede kindjes. Niets om je zorgen over te maken.

Feit is wel dat hij effectiever kan drinken als hij zonder hoedje drinkt.
    Je probeert het al regelmatig. Je hebt ook al veel geprobeerd.
    Ik kan je geen kant en klare oplossing bieden.

Houdt een doekje bij de hand, zorg dat wanneer hij hapt zonder hoed dat de tepel/hof niet te nat wordt, dan glijdt hij er zo weer af.

Als je tepelhof soepel is (is dat niet zo kolf dan met de hand even de spanning eraf) vorm dan borst. Maak een hapje voor hem, alsof hij zo in een broodje kan happen zeg maar.

Lukt dat niet, start dan met hoed en haal na eventjes het hoedje weg. De tepel is dan al wat meer naar voren gezogen.

Als je echt twijfelt over de productie dan raad ik moeders die ik in mijn praktijk begeleid meestal aan om 1 of 2 maal per dag een keer na te kolven. Puur om de productie wat hoger te houden (de kans bestaat dat die met een hoedje inderdaad wat lager wordt)

Ik zou zeggen, om alle twijfel weg te nemen. Raap allem oed bijelkaar. Ga even naar het weeguurtje op het CB. Of als je dat niet durft, kijk of er ene LK bij jou in buurt is. Daar kan je vaak ook even (gratis) komen wegen op een inloop moment. (dat kan bij ons tenmisnte) En als je daar dan toch bent kan ze misschien net even die ene houding proberen waarbij Dean wel hapt......

Succes

Laat je niet gek maken!

Ilse

3. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Hai Ilse,

Dank je wel voor je bemoedigende woorden.
    Hij is idd heel alert en heel gezellig als hij wakker is, veel lachen en druk met dingen ontdekken en doen.

Ik maak inderdaad een hapje van mijn tepel voor hem, links die platter is dan rechts pakt hij beter (jaja lekker apart kind heb ik hahaha)
    rechts krijg ik nooit zo goed in zijn mond (ik ben links misschien daarom, geen idee)

Goed idee van het doekje, ik veeg altijd wel met mijn hand, maar doekje zou beter werken misschien.

Ik ga morgen het Cb even bellen of ik kan komen wegen (moet altijd bellen van te voren) Dan zal ik pas echt zien wat hij aangekomen is.

Is 100 gram per week ok?
    ik las dat ze in de eerste 4 tot 6 weken 90 tot 200 gram moeten aankomen, daar is hij allang voorbij, hoe zit het dan ongeveer met groeien?
    De lengte gaat wel hard.. 58 3 weken geleden en nu lijkt hij alweer 60 cm.

Dank je wel weer!

Groetjes

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Natasja,

Ik zoek even de exacte herziene getallen erbij.
    binnen 2-3 weken terug op geboorte gewicht
    de eerste 3-4 maanden 170 gram per week, 113 - 142 is acceptabel.
    4-6 maanden, 113- 142 gram per week.
    6-12 maadnen 57 - 113 gram per week.
    rond 5-6 maanden is geboortegewicht verdubbeld.

Als je dit leest dan is 100 iets onder de grens. Maar goed moet je eerst even serieus wegen....

Als kindjes in de lengte groeien, dan groeien ze ook, ook al komen niet direct in gewicht veel aan. Dat is ook belangrijk om mee te nemen.

Ga eerst maar eens wegen, kunnen we daarna kijken of het nodig is de productie iets op te voeren. Nogmaals, als je daar aan twijfelt dan kan je altijd met een paar keer kolven weer een boost geven.

Groetjes
    Ilse

5. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Hai Ilse,

Nou we hebben weer gewogen.
    Hij was 350 gram aangekomen (116,6 gram per week dus hihi) Hij was 1 cm in de lengte (al denk ik dat hij wat meer in de lengte gegroeid is omdat hij de vorige keer niet goed lag op het meetlatje, met zijn hoofd van het randje af en nu er tegenaan)
    De wijkverpleegkundige was tevreden, hij zat namelijk gewoon op zijn lijntje.

Ik ga in ieder geval mijn voedingen nakolven (wat raad je aan 1 of 2 keer? en maakt het uit welke?) Ik moet over 2 weken weer werken dus dan ga ik sowieso kolven. Ik kolf ongeveer 100/150 ml per 2 borsten.
    Kan ik hem ook vaker leggen? Heb dit vandaag en gister om de ongeveer 2/2,5 uur gedaan
    En verder oefenen zonder hoedje.

Kan toch niet van me afzetten dat hij wat meer zou moeten aankomen, maar goed kan hem moeilijk gaan volproppen. Hij geeft namelijk ook echt aan dat hij niet meer wil.

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Natasja,

Nou, 350 gram! Dat is mooi toch. En was het nou zo erg om even te wegen....? (Kan me je gevoel erg goed voorstellen hoor, heb zelf ook wel eens met grote tegenzin de gang naar het CB gemaakt. Omdat ik al wist wat er ging komen, 3 mnd en het lijntje ging inderdaad keurig door hun lijntje heen.)

Als je echt de producite hoger wilt krijgen kan 1 1 keer nakolven. Kijk zelf welke voeding jou het best uitkomt. Wanneer jij er het meeste rust voor hebt. Wat je zelf al zegt klopt helemaal.

Je kan ook vaker aanleggen. Maar als hij niet wil, dan drinkt hij niet.

Wat overigens ook aangeeft dat het echt wel goed met hem gaat! Als er maar een beetje hongerigheid zou zijn dan zou hij elke kans aangrijpen die er is om aan te happen.

Blijf lekker door oefenen om zonder hoedje te voeden. Probeer het ontspannen te doen, dan maakt het minder een item (het afbouwen van het hoedje) en dan heb je kans dat ineens hij wel zo de borst pakt. Hoe groter hij wordt hoe makkelijkeer het aanhappen gaat.

En er zijn ook kindjes die drinken alleen maar uit een hoedje en worden ook groot. Jij bent in elk geval erg allert op je productie. Het gaat helemaal goed komen bij jullie.

Succes

Ilse

7. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Dank je wel :D
    We doen ons best. Ik zal me idd minder focussen op dat hoedje, ik kijk gewoon bij elke voeding of hij willen happen zonder, lukt het niet dan lukt het niet.

Had ik nog 1 vraagje.
    Dean was nogal een avond mensje en zat gerust wakker tot 22:00. Nu geeft hij aan wat vroeger op bed te willen, wat wij dus ook braaf doen. Hij drinkt 1 borst dan wachten we 30/45 minuten, dan gaat hij in bad en drinkt hij aan de andere en gaat dan slapen. Dan slaapt hij gerust 6 uur.
    Nu hoorde ik dat het beter is een nachtvoeding te houden dan een avond voeding?
    Dus laten we hem doorslapen tot hij zelf komt of maak je hem wakker rond 11 uur?
    De tijden dat hij op bed gaat varieren van half 8 t0t half 9/9 uur.

groetjes

8. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Tja...dat zijn lastige dingen.
    Met Dean gaat het lekker. Er bestaat geen vaste regel, van zo en zo moet je het het beste doen.

Zelf zou ik je vragen, waar voel je zelf het meest voor. Probeer het anders gewoon eens uit.
    Wat doet hij wanneer je hem laat slapen, hoe verloopt je nacht dan.
    Wat gebeurt er als je hem wakt voor een avondvoeding. Het gevaar heb je dat hij dan niet volledig hongerig is en een beetje drinkt (voor de vorm zeg maar) en dan ineens snachts vaker wakker is.
    Het is gewoon niet zo goed voorspelbaar.

Misschien voeden voor hij naar bed gaat. Als je zelf gaat slapen, hem "wekken"en de borst aanbieden. drinkt hij niet....geen probleem dan gaat hij ook verder slapen. Dan wacht je tot hij zelf wakker wordt. Veel kindjes komen rond 2-3 uur ene keer en dan weer rond 6-7 uur (dat telde ik dan al weer mee als ochtend, dan had jhe tenminste voor je gevoel maar 1 nachtvoeding...)

Succes

Ilse.

9. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Hij drinkt nog voor hij in bed gaat, dus hij gaat vol slapen.
    We hebben hem een keertje wakker gemaakt rond 11 uur. Hij dronk wel, maar werd vervolgens toch nog om 3 uur wakker. Dat vond ik geen succes.
    Als ik hem laat slapen komt hij rond 2/3 uur. Dus niet zo veel verschil.
    Hij kon na het wekken moeilijk weer in slaap komen.

ach hij regelt het wel.. ik moet niet zo veel willen. Hij gaat vanzelf wel langer slapen. 1 nachtvoeding is prima en nog gezellig ook.

Dank je wel!

10. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Nou, dan heb je het antwoord zelf al gevonden. Gewoon laten slapen en voedt hem rond 2-3 uur (Rond die tijd worden veel borstkindjes wakker)

Geniet van het rustige moment dat je 'snachts samen hebt. Lekker samen tutten terwijl alles en iedereen om je heen, de hele straat, de hele stad, verder slaapt genieten jullie van elkaar. Mooier kan het eigenlijk niet.

Ilse

11. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Wilde je even laten weten dan Dean vandaag naar het CB moest.
    Hij is in 2 weken tijd 365 gr aangekomen en 1,5 cm gegroeid.
    Stukken beter dan de vorige keer! :D

Mijn kolfopbrengsten zijn een stuk hoger geworden ook, dus dat is mooi.

12. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Wauw he!

Dat is nog eens een score! Dat geeft mama weer moed, toch?

Ga lekker zo door, geniet van elkaar en alles komt goed.

Ilse

Deel Deze Pagina