Mijn meisje krijgt sinds een kleine maand nu elke 6 uur de fles. dit houdt ze makkelijk uit en zo niet dan doen we na 5 uur al de fles. Maar op de dagen dat ze het makkelijk uithoud heeft ze maar 3 voedingen op een dag... terwijl ze er 4 hoort te hebben. ze wordt wakker tussen 8 en 10 uur als ik vrij ben, dan 6 uur later dus zeg maar rond 4 uur en dan rond 10 uur 's avonds doe ik haar in bed en de laatste fles geef ik en dan leg ik haar op bed tot de volgende ochtend... dus dan heeft ze maar 3 flessen... is dat niet te weinig? als ik werk heeft ze er 4. dan maak ik haar om 8 uur wakker voor de fles. dan tussen 1 en 2 uur weer, rond 6 a 7 uur savonds nog een keer en dan rond 10 uur weer lekker spelen, in bad en de laatste fles. (dan pas ik het schema ook wat aan zodat ze niet te laat naar bed gaat.) Geef ik nou te weinig voeding als ik vrij ben? ze lijkt er absoluut geen last van te hebben en groeit gewoon goed...
Lijkt me inderdaad wel weinig. Je kunt het het beste maar bij het CB aankaarten, ik weet ook niet of het schadelijk kan zijn of niet.
Je schrijft: dit houdt ze makkelijk uit en zo niet dan doen we na 5 uur al de fles. Regelmatig wat eten is gezond, voor volwassenen EN voor kinderen ook! Als je ouder wordt, zijn gezonde tussendoortjes belangrijk, voor de spijsvertering etc. Ik zou dus zeker na 4 of uiterlijk 5 uur (overdag) een fles aanbieden. Het streven om er steeds meer tijd tussen te laten, lijkt mij persoonlijk niet echt goed. Meermalen kleine beetjes eten, is gezonder dan een paar keer hele grote porties. 6 uur lijkt me dus ook eigenlijk te lang. Ik bedoel: Straks ga je over op potjes etc en ooit gaan ze normaal mee-eten en dan kom je ook in een ritme van; ontbijten - tussendoortje- lunch - tussendoortje - avondeten. En dan zit er ook nergens zo veel uur tussen de maaltijden. Dus dat hoef je ook nu niet aan te wennen lijkt mij. Dus ik zou gewoon na uiterlijk 5 uur een flesje aanbieden. En advies vragen bij het cb, is nooit verkeerd denk ik.
Ze krijgt tussendoor sinds gister soms wat hapjes uit haar potje, ze doet met haar potje de hele dag. en ik weet niet hoe dat verder nog gaat lopen maar gister en vandaag heeft ze tussendoor hapjes uit haar potje gekregen. we genoten er met zn 3e van. haar lichaam reageert goed. gelijk goeie poepluiers en dikker dan ze normaal heeft. Ze heeft nergens last van. Volgens de doos van nutrilon moet ze met haar gewicht elke 6 uur voeding hebben, en dat zijn totaal 4 voedingen op een dag alleen ik heb met haar dat ze dus langer dan 6 uur slaapt snachts. ik moet deze dame soms rond 10 uur wakker maken omdat ik het anders te lang vindt voor haar. en soms al om 9 uur als ze de vorige avond om 10 uur naar bed is gegaan. overdag is ze daarintegen erg wakker en vindt ze het leuk om met alles te spelen en is ze moeilijk in slaap te krijgen. Soms ben ik echt een uur bezig om haar in slaap te krijgen en dan slaapt ze ongeveer 1,5 uur max 2 uurtjes om vervolgens weer klaarwakker te zijn en in bed te spelen of in de box... ze ziet er ook niet moe uit en lacht naar iedereen, heel goed gehumeurd... snap er niets van. Ze gaat met alles ook zo snel, ze gaat zelf al zitten (trekt zich omhoog via de spijlen om te zitten) ze rolt om van haar buik op haar rug of zij en andersom. ze grijpt alles vast en stopt het in haar mond om erop te willen bijten lijkt wel terwijl ze helemaal geen tanden heeft... dus misschien sabbelt ze wel. maarja het is best een raar gezicht als je met een kinderwagen loopt en er een meisje van 3 maanden helemaal rechtop zit en haar ogen uitkijkt... elk ander normaal kind licht erin, nee sarah moet zitten en alles meemaken.
Kijk je wel uit voor haar ruggetje?! Is echt nog te zwak om te 'zitten' zeg maar. Qua voedingen zou ik er ook geen 6 uur tussen laten, hoeveel geef je per voeding? En persoonlijk zou ik haar nog geen 'eten' geven, ze is nog niet eens 3 maanden!
voor de potjes is ze echt klaar, daar zijn wij het met zn alle over eens. het CB zegt ook dat ze er meer dan klaar voor is. Ik probeer haar idd te laten liggen ivm haar ruggetje want ik weet dat dit erg slecht voor haar is. maar sinds ze ondekt heeft dat ze zichzelf kan optrekken is deze eigenwijze meid niet te stoppen. En leg ik haar op haar ruggetje of zij of buik, maakt niet uit, dan zet ze het op een krijssen en wringt ze zich in allerlij bochten om weer te kunnnen zitten om vervolgens met haar grote bruine kijkers door de spijlen van de box te kijken... Als het echt te erg wordt dan zet ik haar ook even in de wipper. daar licht ze dan schuin in en dat vindt ze ook oke en speelt ze met een boog die boven haar hangt met speeltjes eraan. Ze vermaakt zich dan met de bloem, als ze erop slaat dan gaat er een muziekje af. Ze is echt enorm slim... Ik geef 200 ml voeding 180 ml water 6 schepjes Vaak gaat de hele voeding op, soms laat ze een restje achter
Poeh ik vind 6 uur ertussen laten wel veel en verhoudingsgewijs wel weinig voedingen voor een kindje wat bijna 3 maand is. Waarom maak je haar op je vrije dgn dan niet bijv eerder wakker? Mijn zoontje kan ook wel tot 10.00 slapen ,maar ik laat het echt niet toe. Ik zou met het zitten ook echt oppassen. Ook al willen ze het nog zo graag gewoon zo min mogelijk toe laten.Je kan je kinderwagen toch in ligstand doen en zorgen dat ze niet overeind komt?
ja dan rij je met haar krijssend de hele stad door, das ook geen doen. heb haar tegenwoordig maar in de draagzak met haar gezichtje naar voren zodat ze het kan zien. vindt ze super. tot ze wat moe wordt dan draai ik haar om en valt ze tegen mn borst aan in slaap. (ik heb haar trouwens nog niet in de buggy hoor, nog steeds in de kinderwagenbak dus daar kan ze alleen in liggen, alleen ze krijgt het voor elkaar om te gaan zitten, ik wil dat niet toelaten want ik ben bang dat ze eruit valt maar het is echt moeilijk om steeds maar weer neer te leggen en krijssend met haar door de stad lopen...) de kinderarts van het cb had het over haar stoelgang en manier van doen dat hij vond dat ze er wel klaar voor was. Ik moet zeggen dat ze er erg goed op reageerd dus waarom niet? je geeft haar een lepeltje en ze pakt zelf het lepeltje of je hand mee vast en dan gaat het in haar mond en over haar hele gezicht en dan zwaait ze met haar armen heel wild en krijg je de meest grote lach gevolgd door een vreugde gilletje. Dus je kunt mij niet wijs maken dat ze er niet van geniet. en als zij geniet doe ik dat ook. ik weet dat dit onderwerp gevoelig licht bij sommige hier maar dit is ons besluit geweest in overleg met de arts en familie. ieder zn eigen mening. het ging hier eigenlijk over de fles-voeding. ik merk dat ik meer de fles moet geven maar hoe moet ik dat dan doen? dezelfde hoeveelheid dan maar delen? dat ze 100 ml per 3 uur krijgt ofzo?
Potjes moet je gewoon doen waar je je goed bij voelt. Ik zou denk ik toch minder uren tussen de fles laten en dan 4 voedingen geven hoor. Als je straks naar de opvolgmelk gaat vervalt er vaak ook automatisch een fles ,dat zou betekenen dat je er dan nog maar 2 geeft. Ik zou 4 flessen en dan om de 4 uur geven en dan kan ze de nacht lekker doorslapen: Bijv 8.00 12.00 16.00 20.00
en je kan toch 4 x 180 geven? wat op het pak staat zijn ook maar richtlijnen en volgens mij is dat bij een kindje van die leeftijd heel normaal.
6 uur tussen de voedingen?Sorry, maar dat vind ik persoonlijk wel heel erg veel...als ik 6 uur (zo goed als) niks eet ga ik bijna van m'n stokje. Ik zou persoonlijk 4 voedingen geven, en zo'n 4 uur tussen de voedingen laten. Mag ik vragen waarom je zoveel tijd tussen de voedingen laat? Alyna kreeg 3 voedingen toen ze groenten en fruit goed at.(met 7 maanden ofzo)
dat stond op het pak, ik volgde een beetje die richtlijnen. ze lijkt er niet slecht op te reageren eigenlijk alleen het leek mij zo raar... zo weinig... Als ik haar om 8 uur naar bed doe dan wordt ze midden in de nacht wakker. das heel raar. ik moet haar op zn vroegst om half 11 erin liggen dan wordt ze om half 8/8 uur wakker. en als ik haar om 11 uur in bed leg dan slaapt ze soms wel meer als 12 uur... Ik heb zoiets, snachts slaap je tot je slaapt. heb een fles klaar staan dus als ik haar hoor rommelen in dr bedje (ze gaat meestal eerst even spelen voor ze echt honger krijgt en huilt) dan ga ik eruit, maak ik de fles warm en ondertussen speel ik wat met haar en verschoon ik haar luier. Ik maak haar smorgens als ik vrij ben nooit wakker. Dat doe ik alleen overdag als ze voeding moet hebben. MAar zelfs dan vraagt ze amper om voeding... ze vind de fles heerlijk maar drinkt heeeeel rustig op dr gemakje de fles leeg of bijna leeg. ze is eigenlijk nooit huilerig voor voeding... dat vind ik ook heel raar. terwijl ze wel hard groeit. ze zit boven het gemiddelde en blijft daar ook keurig zitten... misschien moet ik inderdaad wat vaker de fles geven kijken of ze hem dan ook lekker opdrinkt. en dan kijken hoe het gaat elke 5 uur, dan heeft ze namelijk wel 4 flessen op de dag...
Ik snap 'm. Ik maak Alyna ook nooit wakker voor eten hoor, nooit gedaan ook tenzij er meer dan 5 uur tussen kwam overdag. Ben benieuwd wat ze doet als je wat eerder een flesje aanbied, veel succes!
Het schema van mason010508 lijkt me een goed schema. Misschien kun je de tijden wat aanpassen zodat je wat later uitkomt met je laatste fles. Bijv zo 08.00 11.00 fruit 12.30 17.00 21.30 Ik zou wel zoveel mogelijk vaste tijden aan houden voor de maaltijden. Dat geeft jezelf en je kindje een heleboel rust.
Drie voedingen met drie maanden is echt veel te weinig. Je mag pas van 5 naar 4 voedingen als ze ongeveer 4 maanden oud is. Een kindje van 8-9 maanden krijgt drie voedingen op een dag. De 4e fles mag er pas van af als een kindje 200 gr fruit eet en 200 gr groente, brood en een toetje. Zes uren tussen de voedingen is ook wel erg lang, ik neem aan dat je zelf ook vaker dan eens in de zes uren wat eet. De stofwisseling en spijsvertering moet wel een beetje op gang blijven. Ik zou eens op het CB overleggen wat voor schema je qua voeding moet aanhouden.