Problemen overstap hypoallergeen naar standaard

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Ise, 13 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    #1 Ise, 13 jul 2010
    Laatst bewerkt: 13 jul 2010
    Zes weken geleden zijn wij van (preventief) hypoallergene voeding overgestapt naar standaard. Onze dochter heeft dit 4 weken gehad. Meteen zat ze verstopt en er zit regelmatig oud bloed bij. Het is zo zielig, ze heeft er veel last van. Ze veranderde daarbij van een vrolijk meisje dat werkelijk nooit 's nachts wakker is in een onrustig, huilerig, minder tevreden baby en 's nachts is ze soms meerdere malen aan het huilen. Wij hebben ondertussen een week ook comfort voeding geprobeerd, zonder resultaat. Nu sinds vorige week zondag weer terug naar hypoallergeen, dat ging een weekje beter maar nu al weer 3 dagen hele harde ontlasting met oud bloed. Gister bij het cb geweest, die heeft ons doorverwezen naar de huisarts. Onze zoon van 3 had als baby KMA. Nu vraag ik (en de arts bij het cb) me af of er een kans is dat zij dat ook heeft (ze heeft ook een tijdje onder de eczeem gezeten, wat nu vrijwel weer weg is), het is niet echt overtuigend met 1 symptoom denk ik.

Wie heeft er ook problemen gehad bij de overstap van standaard naar hypoallergeen en wat was de eventuele oorzaak?
    Moet ik de hypoallergeen langer de tijd geven? Of is de werking daarvan nu minder omdat ze standaard voeding heeft gehad?
    Ik heb hier nog 2 pakken intensief HA voeding staan van mijn zoon, ik ben geneigd deze te gaan geven.

We gaan sowieso vandaag of morgen naar de huisarts, maar ben toch benieuwd naar andere ervaringen.

2. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Wat bedoel je met oud bloed? Bloed bij de ontlasting is toch nooit goed? De symptomen: bloed, onrust, het huilen zijn toch wel symptomen van kma. Dus het zou goed mogelijk zijn. Om dat uit te sluiten zul je over moeten stappen naar dieetvoeding.
    Ik denk dat je kindje op de eiwitten in de standaard voeding is gaan reageren en daarmee de kma getriggerd is en daardoor nu ook reageert op de hypoallergeen. Die is ja alleen ter preventie, de eiwitten zijn daar maar heel minimaal in verknipt.
    Zelf hebben we niet de ervaring gehad van HA naar standaard.
    Wel met de pepti. Daar deed hij het vrij goed op. Totdat we moesten provoceren om de kma vast te stellen. Na het provoceren werkte de pepti niet meer goed.

Achteraf bleek wel dat de pepti nooit helemaal goed heeft gewerkt, want met de nutramigen verdwenen ook ineens symptomen die bij de pepti nog aanwezig waren, maar die wij eerst niet aan de kma linkte.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Verstopping en eczeem zijn twee dingen die heel erg richting KEA wijzen natuurlijk, en dat HA alleen niet meer helpt kan heel goed zijn omdat door de standaard de KEA getriggerd is. Volgende stap wordt dan pepti of nutramigen.
    Als je nog intensief hebt staan, dan zou ik die gaan geven en kijken of dat effect heeft. Kan zijn dat het al te slap is hoor.

4. Lelymupske

Lelymupske Bekend lid

24 jun 2010
    932
    0
    0
    Lelystad
    Bij een overstap van HA naar standaard kan het zijn dat de baby last krijgt van de darmpies omdat standaard voeding wat zwaarder is.
    Ik heb dit ook gehad bij mijn zoontje. het is een overgangsfase.
    je kan natuurlijk laten onderzoeken op KMA.. maar als dit het niet is.. dan is het echt de overgang..
    van mooie gele HA poep naar dikkere drolletjes van de standaard voeding.. de darmen moeten hieraan wennen..

Anders zou ik je Nutrilon Omneo adviseren.. is een tussenstap tussen standaard en Pepti

5. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Wij zijn na 6 maanden ook overgestapt van HA naar standaard. Ze kreeg toen rare rode vlekken in haar gezicht, zure ontlasting/diarree, spuugde enorm veel en zat niet lekker in haar vel. Bleek dus KMA/KEA te zijn. Terug gaan naar HA heeft meestal geen zin meer als de allergie is aangewakkerd. Wij hebben tot 1 jaar Pepti gegeven en nu kan ze weer overal tegen :).

Blijf niet te lang tobben en eis een vergoeding voor Pepti o.i.d.

6. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    Bedankt voor jullie reacties, heb nu duidelijk wat ik ga doen.

Antje, met oud bloed bedoel ik donkerrood bloed, geen helderrood, er zitten ook geen scheurtjes oid bij de uitgang.

Ik heb morgen een afspraak bij de huisarts. Ik ga sowieso de intensief voeding aan haar geven, omdat het inderdaad dus toch zo kan zijn dat de kma is getriggerd en de preventief ha niet meer voldoende is. Werkt het niet dan is het duidelijk iets anders.

Verder zullen we morgen wel horen...

7. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ik wil niet betuttelen hoor, maar je zoon is 3 zei je, is de voeding dan nog houdbaar?
    Sorry hoor je zult vast goed kijken, maar ik dacht ik zeg het toch nog even *bloos*

Succes! Klinkt als een KMA!

8. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    Ireen, kan me voorstellen dat je je dat afvraagt hoor ;). Maar hij heeft het de intensief voeding tot ongeveer anderhalf jaar gedronken. Ik heb nog even gekeken naar de datum, dacht tot oktober 2010 maar is tot en met augustus. Dus dat is krapjes...

9. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    maar houdbaar!

10. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    Inderdaad :)

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar voor nu meteen heb je er iets aan tenminste!

12. jammetje

jammetje Actief lid

5 mei 2010
    216
    0
    0
    hier geen problemen met de overgang van ha naar standdaard.
    maar bloed bij de ontlasting en vooral oud bloed (betekend dat het hoger in de darm vandaan komt is niet goed. Dus goed dat je ook naar de ha gaat.

13. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Mijn dochter gebruikt Omeo en had ook erg veel problemen met standaard overstap. Ze werd elke keer bij het proberen ziek en niet meer vrolijk. Wij hebben besloten dat ze maar gewoon omneo moet blijven krijgen. Waarom wil je overstappen?
    Groetjes

14. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    We zijn bij de huisarts geweest. Ze heeft lactulose gekregen om de ontlasting dunner te maken en zo te kijken of er dan geen bloed meer bij zit. Nou hoor ik erg wisselende verhalen over lactulose... Maar ze heeft sowieso een ab-kuurtje tegen oorontsteking gehad, daar krijgen ze soms ook diarree van, dus wacht even met de lactulose. Hij vond het trouwens geen kma, want dan hebben baby's diarree zei hij. Maar mijn zoon had juist ook verstopping.....

15. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    O dat is zo niet waar!
    Ik word er zo boos over, er heerst echt een heel verkeerd allergiebeleid!
    Hier ook obstipatie toen ik kv bijgaf (paar dagen bij 6 maanden), toen ik daarmee ophield geen obstipatie meer. Zoontje heeft echter hele leven al klachten (huilen, onrust, buikpijn etc). Ik geef borstvoeding en nu komt er na een jaar (!) uit dat hij KMA heeft.
    Wat ik hiermee wil zeggen: Het IS niet altijd zo klaar als een klontje en niet elk kind reageert even typisch/atypisch.
    Ik zou me proberen door te laten verwijzen als ik jou was!
    Heel veel kindjes met kma hebben diarree, heel veel kindjes met kma hebben ook obstipatie.
    Misschien is het het inderdaad niet hoor, maar vind dit wel kort door de bocht van je HA.

Succes ermee!

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat klopt niet hoor wat hij zegt.
    Je kunt prachtige luiers maken als baby, maar TOCH KEA hebben.
    Diarree is slechts een van de signalen. Andere tekens die op KEA kunnen wijzen:
    -verstopping
    -kramp
    -buikpijn
    -spugen
    -flesweigeren
    -neiging tot overdrinken
    -extreem droge huid
    -rode plekken
    -eczeem
    -jeuk
    -extreem veel berg
    -snotneusje
    -hoesten
    -kortademigheid

Bij het ene kind komt het op de ene manier tot uiting, bij het andere kind op een andere manier.
    KEA is moeilijk met een test aan te tonen, maar een eliminatie/provocatie geeft vaak al genoeg aanwijzingen. Eigenlijk is het vrij simpel: als je kind het bij een wisseling van voeding beter of juist slechter gaat doen en het verandert als je weer terugverandert, dan is de kans dat er verband met de voeding is vrij groot.

17. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    Na de ab-kuur ga ik ook gewoon de intensief geven... Ik denk dat ik het beste kan wachten tot na die kuur, omdat ik anders niet weet waar een eventuele verandering van ontlasting vandaan komt.

Ireen, ik vind het inderdaad ook wel kort door de bocht. Alsof spugen en diarree de snige symptomen van kma zijn. Zo deed hij het voorkomen, ondanks dat ik vertelde over de verstopping bij mijn zoon.

Dirksmama, ik wist niet dat neiging tot overdrinken ook een symptoom kan zijn...

18. Loesje13

Loesje13 Actief lid

3 apr 2009
    397
    0
    0
    gastouder
    Kop van Noord Holland
    Ons meisje dronk ook (volgens de richtlijnen) minimaal 1 fles teveel per dag!

Maar zie het zo: stel je hebt een fruitschaal met appeltjes, je hebt een hele mooie gave liggen en een heel stel die al rotte plekjes vertonen. Om evenveel aan je voeding te hebben bij de wat mindere appeltje als bij die gave, zou je dus meer van de mindere moeten eten (staat een beetje gek zo).

Als je bij een allergie steeds voeding binnenkrijgt waar je eigenlijk niet tegen kunt, heb je daar dus meer van nodig om er de energie uit te halen die je nodig hebt!

Zo, de professor heeft gesproken!! :):):)

Overigens vind ik het ook erg kort door de bocht van je HA, jammer hè, dat die ukjes niet gewoon kunnen zeggen wat er aan de hand is.....

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat een mooie duidelijke uitleg Loesje!

20. Loesje13

Loesje13 Actief lid

3 apr 2009
    397
    0
    0
    gastouder
    Kop van Noord Holland
    Thanx!!:D:D

Het is eigenlijk heel logisch, als je er over nadenkt!

Deel Deze Pagina