Hallo, Op 20 oktober heb ik een prachtige dochter gekregen. In de kraamtijd heb ik na enkele dagen al moeten kiezen om de bv te stoppen. Mijn dochter viel (veel) te veel af doordat ze weliswaar goed hapte, maar niet goed aanzoog en dan gewoon opgaf. Daarnaast werkte mijn toeschietreflex niet goed, ook met de kolf kreeg ik er haast niets uit. Met name doordat in mijn vorige kraamtijd ik uitgeput ben geraakt doordat ik niet sliep heb ik er toen voor gekozen mijn pogingen te staken. Met pijn in mijn hart, want waarom werkte die toeschietreflex nou niet? De vorige keer wel, kolven was ook geen enkel probleem...het voelde verschrikkelijk dubbel en ergens gewoon tegennatuurlijk om de stuwing die ik dus nog wel heb gekregen 'weg te duwen' (lekte toen ook flink...net een druppende kraan als ik mijn borsten probeerde te koelen). Ik sta nog steeds achter mijn keuze om te stoppen op dat moment. Toen had ik gewoon rust nodig, vooral in mijn hoofd en niet de angst dat mijn kraamtijd hetzelfde horrorverhaal zou worden als de vorige keer. Maar...ik vind dat mijn dochter zich echt gedraagt als een bv kindje (soms willen clusteren, dan weer meer, dan weer minder drinken, enz.) en ook mijn linkerborst blijft voeding lekken (of is weer opnieuw begonnen). Ik heb al een paar keer overwogen om gewoon eens te proberen haar aan te leggen, maar ik ben bang haar en mijn lichaam er geweld mee aan te doen. Ik ben eigenlijk op het idee gekomen doordat ik van de week echt een flinke natte plek had toen ik haar troostte vanwege buikpijn. Blijkbaar 'werkt' het dus nog wel... Ik snap dat als ik er echt voor wil gaan, ik gewoon een lactatiekundige thuis moet inschakelen. Maar kan het kwaad haar gewoon eens aan te leggen, om te kijken of ze het nu wel 'snapt'? Drie dagen (di-wo-do) per week ben ik met haar alleen (mijn zoon is dan bij oma/oppas) dus op zich heb ik wel redelijk wat tijd. alvast bedankt, en sorry voor het lange verhaal. Groetjes, Suzanne
Hoi Suzanne, Het kan absoluut geen kwaad om haar aan te leggen, niet voor jezelf en ook niet voor haar. Doe gewoon wat je moederhart je ingeeft. En wil je er echt nog voor gaan, dan is het idd verstandig om een LK in te schakelen om samen met jou een plan van aanpak te maken. Laat je even weten hoe het gaat als je haar aanlegt?
Hoi, Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb besloten er gewoon voor te gaan. Het ergste wat me kan gebeuren, is dat het niet lukt. En dat heb ik al twee keer overleefd... Ik heb een LK in de buurt gebeld en ze kan woe middag al langskomen! Morgen (of vanavond) ga ik beginnen met kolven om mijn productie op gang te brengen. Indien nodig zal ik de neusspray proberen. Ik voel nu dat, waar ik 3 weken geleden geen energie voor had en zelfs heel erg bang voor was, ik nu deze dingen wel aan kan. Het risico dat het bij kolven blijft en ze misschien niet aan de borst zal drinken, wil ik daarvoor wel nemen. Ik laat je weten hoe het gaat!
Ik heb haar vanavond 2x aan beide kanten aangelegd, ze was wat aan het rommelen zonder extreme honger. Leek me ideaal. Ze was zeker wel geïnteresseerd in de borst (trok zelfs een soort van verrast gezichtje, heel grappig) en hapte wel een aantal keer, zoog en sabbelde wel wat. Echt doorzuigen deed ze niet, net zoals in de kraamtijd. Verder heb ik 10 min gekolfd. Er gebeurde niet heel veel, maar toch een aantal druppels aan beide kanten.
Heel goed joh! Nu gewoon lekker proberen en dan woensdag met de LK een plan van aanpak maken. Alles wat lukt is al meegenomen toch?
hoi, Vanochtend heb ik haar weer aangelegd, en aan één borst heeft ze zowaar een paar minuten gezogen. Dit is echt een unicum, want in de kraamtijd kreeg ze de borst niet eens vacuüm en nu kon ik hem echt niet zomaar lostrekken (ik dacht dat ze sabbelde, dus probeerde de borst weg te nemen). Bij het kolven nog steeds druppels, maar absoluut meer dan gisteravond. Is dit 'goed'? Overigens...de druppels lopen veelal terug in het borstschild, wat dus helemaal nat is als ik stop met kolven. Wat doe ik verkeerd?
Hoi Lily, Wat goed dat ze al een paar minuten aan de borst gezogen heeft. Het kan echt wel even duren voor de druppels straaltjes melk worden. Je hebt hier echt even tijd voor nodig. Wat je kan helpen is een paar dagen (zolang je het volhoudt) "Power Pumping". Het prinicpe van Power Pumping is als volgt. - houd de kolf (Medela Symphony) in de woonkamer - kolf elke 45-60 minuten gedurende 10 minuten (of 3 toeschietreflexen) - Reinig de afkolfset elke 4-6 uur. Tussen het kolven door de complete set bewaren in de koelkast - 's nachts kolven als de baby wakker is - Probeer een dutje te doen in de middag - Je melkproductie zal stijgen binnen 48-72 uur Om de druppels in de kolf te krijgen is het verstandig om tijdens het kolven wat voorover te buigen, zodat de melk direct in de flesjes komt. Succes.
Hoi, Inmiddels zijn we iets meer dan een week verder. Toen ik begon met kolven kwamen er 5 druppels, gisteren 60cc per 24 uur en vandaag 20cc per borst in één kolfbeurt! Daar ben ik erg blij mee, maar de grootste overwinning is wel dat mijn dochter nu wèl de borst pakt. Een mooi recept dus om haar (gedeeltelijk) weer aan de borst te krijgen. Nu nog een wat snellere toeschietreflex (duurt vaak een aantal minuten)...
Hoi Lily, Wow, wat een goed nieuws! Ga zo door! Het zal alleen maar meer worden. Voor een snellere tst kun je bij de huisarts syntocinon (synthetische oxytocine) vragen. Dat is een neusspray die binnen 1 minuut zorgt voor een toeschietreflex. Je mag trots op jezelf zijn dame! Heel erg goed gedaan!
Thanks *bloos* Ik krijg zoveel positieve reacties, ook vanuit mijn omgeving... Sinds gisteren zit ik op 100cc per dag! Vandaag ga ik dat ook wel halen, dus hopelijk kan ik over enkele dagen één hele voeding vervangen door bv. Dat voelt echt zooo goed, ook al drinkt ze die voeding dan uit de fles. Ik ga inderdaad de HA vragen om de neusspray. Ze gaat nu ook de borst pakken als ze iets ongeduldiger is en dus ook echt wil eten. Het zou wel te gek zijn als het dan lukt echt aan de borst te drinken. Dat is nog nooit gelukt, mijn zoon (nu 2,5) dronk namelijk alleen met tepelhoedjes en toen liep het na 10 dg mis...