Vraagje over prenataal onderzoek

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Ally, 15 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ally

    Ally Fanatiek lid

    22 nov 2005
    1.008
    0
    0
    hallo mirjam,
    ik had gisteren mijn eerste afspraak bij de verloskundige,de gesprek ging goed,ik ben 29 jr oud.
    de vk vroeg of ik ook interesse had in prenataal onderzoek of het kindje wel gezond/normaal is.
    Die onderzoeken moet je wel zelf betalen ,wat ik mij afvraag ,moet ik het doen ,maar die onderzoeken geven alleen een kansberekening.
    Stel nou voor dat de uitslag negatief is zit je de rest van de maanden in de stress.Ik heb een gezond dochtertje van 5.
    De vk zei dat ze het nu verplicht vrouwen erop attent moest maken op die onderzoeken .
    mijn man wil er niks over horen ,maar ik zit er sinds gisteren wel aan die onderzoeken te denken .

    Ally
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Ally,

    dit is inderdaad best lastig he? Ik kan je geen advies geven, je zult zelf een keuze moeten maken. Tegenwoordig mag iedere zwangere vrouw een combinatietest laten doen, het heeft niet met leeftijd te maken. Het gaat om een echo waarbij gekeken wordt naar de dikte van de nekplooi van de baby en een bloedtest bij jou, waarin ze een bepaalde stof meten. Daaruit komt een kansberekening op een kindje met syndroom van Down. Let op: dit is een kansberekening, je weet dus niet of het kindje dit wel of niet heeft. Als jouw kans hoger is dan verwacht bij jouw leeftijd, kom je alsnog in aanmerking voor aanvullend onderzoek, dwz een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Realiseer je een aantal dingen als je hierover nadenkt:
    - bedenk wat je wilt doen bij een verhoogde kans, wil je dan extra onderzoek?
    - wil je sowieso je kindje houden, ook als het Down heeft, dan kun je de test misschien beter achterwege laten
    - bedenk dat het alleen een kansbereking op een kindje met Down is, naar andere dingen wordt niet gekeken
    - de kosten, ongeveer 140 euro, zijn voor eigen rekening.

    Als je meer wilt lezen kijk dan op www.nvog.nl, kies verloskunde, en dan de folder: prenatale diagnostiek bij 36 jaar en ouder, daar staat ook info over de combinatietest.
    Wij staan als verloskundigen inderdaad voor het dilemma: wel informeren, maar niet aanbieden.

    Succes met de keuze en als je nog vragen hebt, laat maar weten.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina