Kraamweek: (te?) veel moedermelk en erge stuwing

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Micera, Apr 8, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    #1 Micera, Apr 8, 2014
    Last edited: Apr 8, 2014
    Op dit moment zit ik midden in de kraamweek, op dag 6. De borstvoeding verliep vanaf dag 1 heel makkelijk, de baby drinkt goed en ik produceer genoeg melk.
    Zo veel, dat ik sinds twee dagen enorm pijnlijke en knalharde borsten heb. Ik kan er niet van slapen, zo strak staan mijn beide borsten. De zoogcompressen zitten tussen de voedingen door standaard al weer vol, en moeten extra vervangen worden (enkel door het spontaan lekken). De baby kan er gewoon niet tegenop drinken. Hij krijgt mijn borst niet leeg. Spuugt en hikt veel, en hij komt in een razendtempo aan (vrijwel niets afgevallen, en op dag 6 al bijna 100 gram boven zijn geboortegewicht.)

Vannacht heb ik voor het eerst beide borsten met de hand gekolfd, omdat ik de pijn niet meer uit te houden vond. Maar nog geen twaalf uur later neemt de spanning weer flink toe. De baby dronk op dag 3 en 4, 10x per 24 uur. Gisteren, dag 5, 9x. Vanaf dag 4 drinkt hij nog maar 1 borst per keer, omdat dat al te veel voor hem is. Het voeden gaat ook heel snel, omdat de melk er zo snel uitstroomt. Binnen 10 minuten zit hij al vol, en tussendoor moet hij echt pauze nemen om nog te kunnen slikken/bij te komen. Tussen de voedingen door zijn mijn borsten hard, pijnlijk en warm.

Voeden en kolven
    - Wat is nu handig om te doen? Niet kolven en wachten tot het automatisch in evenwicht komt? Of mijn borst toch (met de hand) leeg blijven kolven om de druk (en pijn) te verlichten?
    - Als kolven verstandig is, kan ik dan het beste nu al een elektrische kolf (medela freestyle) aanschaffen? Hier wilde ik eigenlijk mee wachten tot ik weer aan het werk ga, maar als ik hem nu al kan gebruiken ga ik natuurlijk eerder naar de winkel

Overvoeding?
    Kan ik mijn baby ook overvoeden, omdat ik zoveel melk produceer? Aangezien hij sinds de stuwing begonnen is met standaard spugen na iedere voeding (soms een beetje, soms alles onder), heel veel poept (geel/groenig) en plast, en al zoveel is aankomen is op dag 6?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Gefeliciteerd met je kindje!
    Hoe is het nu? Dag 8 meen ik? Heb je nog hulp in de zin van kraamzorg of verloskundige hulp? Vraag hen om advies, zij zien je hele situatie en hoe het in de kraamtijd is gegaan. Ook hoe je kindje reageert. Wanneer je lichaam al te enthousiast voeding maakt kan het wat langer dan standaard duren om de balans daarin te vinden. Dat is op zich niet erg, maar wel goed om begeleiding bij te hebben, zodat je weet waar je op gaat letten.

Je zult je kindje niet overvoeren: al wat het niet meer kan gebruiken zal het terug uitspugen of onverteerd weer in de luier poepen: je ziet dan soms witte vlokken in ontlasting: onverteerde melk! Kon het niets meer mee en wordt dus weer afgevoerd.

Geniet!

3. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Hallo Heidi,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb inmiddels een consult gehad met een lactatiedeskundige voor advies op maat. Ik kolf nu een maal per dag beide borsten leeg, en als de spanning op de borst te hoog is kan ik voor het voeden al iets afkolven zodat het drinken makkelijker gaat.

Hierdoor lijkt het al beter te gaan met voeden. In ieder geval voelt het voor mij een stuk comfortabeler, omdat de grote spanning op mijn borsten erg pijnlijk was. Ook is het spugen iets afgenomen.

Met dit nieuwe ritme gaat het vast helemaal goed de komende dagen, tot we een nieuw evenwicht hebben gevonden en het allemaal ingeregeld is.

Share This Page