te weinig inkomen met kindje na scheiding

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door dverheul, 22 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dverheul

dverheul Actief lid

14 jan 2010
    315
    0
    0
    tuincentrum medewerker
    pernis
    hallo allemaal,
    ik hoop dat ik hier met mijn vraag goed zit.
    Op dit moment heb ik sinds 1 maandje een ww uitkering van ongeveer 750 euro netto per maand.
    Ik ben 18 weken zwanger nu en lig helaas in scheiding.
    ook hebben wij nog een koophuis.
    Mijn vraag is eigenlijk,
    als ik straks gescheiden ben gaat mijn ww uitkering omlaag en verdien ik ongeveer maar 600 euro.
    Dat is natuurlijk veel te weinig om van te leven,zeker als ik straks na de verkoop van ons huis een eigen woning moet huren.
    is er een soort van aanvullende uitkering tot ik een bijstanduitkering kan krijgen,waarschijnlijk gaan wij samen een co ouderschapsplan aan.
    hoe kunnen jullie mij hiermee helpen?
    alvast bedankt

2. dverheul

dverheul Actief lid

14 jan 2010
    315
    0
    0
    tuincentrum medewerker
    pernis
    Ik hoop het zo want ikw eet echt even niet waar ik beginnen moet!

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste dverheul,

Kom je na je scheiding met je totale inkomen onder het sociaal minimum ?

Mogelijk kom je dan in aanmerking voor een toeslag op je WW-uitkering.

Actuele informatie over de toeslag en hoe je deze kunt aanvragen vind je op deze pagina.

Naast deze toeslag van UWV zijn er soms nog andere mogelijkheden om je inkomen te verhogen.
    Daarvoor zijn regelingen van de belastingdienst en de gemeente.

Actuele informatie over deze regelingen vind je op deze pagina.

Ik wens je sterkte met je moeilijke situatie.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

4. dverheul

dverheul Actief lid

14 jan 2010
    315
    0
    0
    tuincentrum medewerker
    pernis
    Bedankt voor de reactie,
    dit kan ik zeker pas aan gaan vragen als we officieel geen geregistreerde partners meer zijn?
    we leven nu uit elkaar en zijn toch bezig met de ontbinding van ons partnerschao!

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste dverheul,

Het recht op toeslag van UWV gaat pas in als je gezinssituatie is gewijzigd. Maar je hoeft niet te wachten met het aanvragen van de toeslag tot je bent verhuisd. Zodra je weet wanneer dit gaat veranderen, kun je de toeslag aanvragen. Doe het echter uiterlijk 6 weken nadat je situatie is gewijzigd.

Hoe en wanneer je de andere toeslagen kunt aanvragen, kun je het beste navragen bij de uitvoerende instanties (gemeente en belastingdienst)

Actuele informatie over het aanvragen van de toeslag vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

6. dverheul

dverheul Actief lid

14 jan 2010
    315
    0
    0
    tuincentrum medewerker
    pernis
    ik zal in dit huis blijven wonen.hij woont er nu even niet maar staat er wel ingeschreven.ik krijg daardoor geen toeslagen gaf de website me aan!

7. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste dverheul,

In je eerste bericht schreef je:
    Daar was ik dus in mijn antwoord vanuit gegaan. Voor de toeslag word gekeken naar je gezinssituatie. Afhankelijk daarvan kan namelijk een andere sociaal minimum-norm gelden. Op het moment dat je alleen woont heb je als alleenstaande zonder minderjarig kind geen recht op toeslag. Vanaf het moment dat je kindje is geboren, heb je als alleenstaande ouder mogelijk wel recht op toeslag.

Dit geldt echter alleen voor de toeslag van UWV die je krijgt als je een UWV-uitkering krijgt. Misschien heb je als alleenstaande zonder kind wél recht op een uitkering van de gemeente. Maar dat moet je zoals gezegd bij je gemeente navragen.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina