Verlof loopt af en ik ben nog ziek

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mommy1983, 22 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Help mijn verlof loopt een deze dagen af maar ik heb na de bevalling PND gekregen. Ik heb al hulp enz maar het ziet er naar uit dat ik nog niet aan het werk kan volgende week.
    Ik heb net voor mijn verlof te horen gekregen dat ik niet terug hoefde te komen na me verlof werkte 4 jaar bij die baas. Helaas moest ik nu een vaste aanstelling krijgen en ja in deze tijd word je dan gewoon buiten gegooid.
    Maar nu zou ik dus ww moeten aanvragen maar ik ben niet in staat om te werken door mijn PND. Wat moet ik nu doen?

Ik heb begrepen dat ik me een dag na het einde van me zv me ziek moet melde bij het uwv en dan??
    Wat gebeurd er dan met me.. het komt imo echt door de zwangerschap dus zou ik recht hebben op 100% krijg je dat dan ook direct of moet je net als bij de ww en x aantal tijd wachten? En hoe verlopen controles enz want als je voor een baas werkt krijg je te maken met een arbo arts. Is dit nu ook. Bij de oudste zat ik vanaf week 24 gedeeltelijk en met de 30 weken helemaal thuis maar verder nooit naar het uwv ofzo gemoeten werd dit hetzelfde?

Pfff ik kan me zo druk maken over dit soort zaken..ik moet volgende wek naar de maatrschapelijk werker en die zou me ook mee helpen maar vind het fijn om nu al wat info op te doen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ninja2,

Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet je volledig beschikbaar zijn om te werken. Je geeft aan dat dit niet het geval is. Je hoeft daarom nu nog geen WW aan te vragen.

Contractverlenging
    Je schrijft dat je al 4 jaar bij dezelfde werkgever werkte. En dat je geen contractverlenging krijgt, omdat je dan een vaste aanstelling zou moeten krijgen. Meestal heb je echter na 36 maanden op tijdelijke contracten te hebben gewerkt, al recht op een vaste aanstelling.

Als je later een ziektewet- (ZW) of WW-uitkering aanvraagt, bestaat de kans dat die wordt afgewezen als je inderdaad een vast contract had kunnen krijgen. Ik raad je daarom aan om controleren of je hier aanspraak op te maken. Dit kun je doen via de vakbond, rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket.

Actuele informatie over tijdelijke contracten vind je hier.

Heb je recht op een vast contract?
    Dan meld je je op de eerste dag na het verlof ziek bij UWV én bij je werkgever. De verzekeringsarts van UWV zal beoordelen of je klachten het gevolg zijn van zwangerschap of bevalling. In dat geval wordt de ziektewet-uitkering betaald door UWV.
    Oordeelt de arts dat je wel ziek bent, maar niet als gevolg van zwangerschap? Dan krijg je geen ziektewet-uitkering maar loon bij ziekte van je werkgever.
    De re-integratie bij ziekte verloopt via je werkgever en de Arbo-dienst van de werkgever, ongeacht de oorzaak van je klachten.

Actuele informatie over ziekte tijdens een dienstverband vind je hier.

Heb je geen recht op een vast contract?
    Dan meld je je alleen ziek bij UWV. Je krijgt dan een ziektewet-uitkering van UWV. Als onze verzekeringsarts oordeelt dat je ziek bent door je zwangerschap of bevalling is de uitkering 100% van je dagloon. Ben je wel ziek, maar niet door zwangerschap of bevalling? Dan is de uitkering 70% van het dagloon.

De re-integratie bij ziekte verloopt via UWV. Als je weer in staat bent om te werken, maar nog geen werk hebt gevonden, stopt de ZW. Je kunt dan alsnog een WW-uitkering aanvragen.

Actuele informatie over de ziektewet zonder dienstverband vind hier.

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ik werkte in de horeca en daar mag 5x een verlenging gegeven worden. Maar dat zijn ze aan het veranderen naar 3x daarom moest ik eruit! Maar dat is nog niet helemaal rond in het cao. Ik heb nu 4x verlening gehad en ik zou dus eigenlijk nog 1x een verlenging mogen krijgen maar omdat ze bijna zeker zijn dat het gaat veranderen na 3 x hebben ze toch besloten iedereen te ontslaan die dan een vaste baan zou moeten krijgen helaas zit ik daar ook bij!

Dus ik moet me gewoon ziek melden volgende week bij het uwv! Hartstikke bedankt mijn hoofd is nu een grote gaos ik weet niet waar ik moet beginnen maar nu is het wat duidelijker.

Deel Deze Pagina