Hoi UWV-ers, Ik krijg telkens andere informatie dus stel ik mn vraag even hier. In het kort mijn situatie: ik zat van 1 sept tot eind december in de WW. Vanaf 27 dec zit ik helaas in de ziektewet vanwege bekkeninstabiliteit. Er is door de UWV-arts vastgesteld dat mn klachten ten gevolge zijn van mn zwangerschap dus ik krijg sinds die datum een ziektewetuitkering van 100% van m'n dagloon. Nu heb ik 8 weken voor mn uitgerekende datum telefonisch WAZO aangevraagd. Tijdens dit telefoongesprek werd me gevraagd wanneer ik m'n WAZO wil laten ingaan, waarop ik antwoordde dat ik volgens mij geen keuze heb; ik was in de veronderstelling dat ik 6 weken voor mn uitgerekende datum moet kiezen omdat ik in de ziektewet zit. Volgens de jongen aan de telefoon is dat echter niet zo en kan het ook 4 weken van te voren ingaan. Nu heb ik vandaag een formulier gekregen ("Aanvraag WAZO-uitkering") waarop ik moet invullen wanneer ik de WAZO-uitkering wil laten ingaan. Er staat bij dat het kan ingaan tussen 6 en 4 weken vóór de dag na de vermoedelijke bevallingsdatum. In de brochure 'Inkomen bij zwangerschap, adoptie en pleegzorg' staat dit ook. Er staat niet bij vermeld dat het in mijn situatie 6 weken zou moeten zijn. Maar op de website vind ik weer: Maar volgens mij gaat het in bovenstaande quote om een situatie waarin je zwanger wordt tijdens je ziektewet uitkering, en niet andersom. Voor de zekerheid heb ik nog een keertje gebeld met UWV Telefoon Werknemers en nu werd er weer gezegd dat ik alleen 6 weken mag kiezen omdat ik vanwege zwangerschapsgerelateerde klachten in de ziektewet zit. Wat is nu waar? Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Beste Daro, Mijn excuses voor de tegenstrijdige informatie die je hebt gekregen. Wanneer je al een ziektewet-uitkering krijgt, heb je altijd 6 weken zwangerschapsverlof en 10 weken bevallingsverlof. Ook als je ervoor kiest om 4 of 5 weken voor de bevalling met verlof te gaan. De dagen dat je ziek bent in de periode van 6 tot 4 weken worden namelijk automatisch bij het verlof meegerekend. Dit staat op pagina 8 van de brochure 'Inkomen bij zwangerschap, adoptie en pleegzorg': Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert, Allereerst heel erg bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb je reactie meerdere keren gelezen maar ik weet niet zeker of ik het goed begrijp. Dat komt door het zinnetje 'ook als je er voor kiest om 4 of 5 weken voor de bevalling met verlof te gaan'. Die keuze is dan toch geen keuze? Even concreter: ik kan ervoor kiezen om m'n verlof op 15 april a.s. te laten ingaan (4 weken van te voren), maar dat is dan puur op papier want de 2 weken ervoor worden automatisch al meegerekend omdat ik ziek ben dus er wordt geteld vanaf 1 april a.s., 6 weken van te voren. Mn verlof eindigt dan 10 weken na de bevalling. Als ik voor 4 weken kies, wil dat niet zeggen dat ik na de bevalling 12 weken krijg. Ik 'verlies' dan de laatste 2 weken. De einddatum blijft dus hetzelfde. Oftewel, het maakt geen bal uit wat ik invul Zie ik het zo goed? Nogmaals bedankt voor je antwoord en alvast een fijn weekend!
Beste Daro, Dat klopt. Wat ik bedoel is dat iemand al verlof kan hebben aangevraagd vanaf 4 of 5 weken voor de uitgerekende datum. Als je na de aanvraag ziek wordt, worden de ziektedagen alsnog bij het verlof geteld. Dus tenzij je nog herstelt in de periode van 6 tot 4 weken voor het verlof, heb je recht op maximaal 10 weken bevallingsverlof. Ik wens hoe dan ook alvast een goed verlof. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare