Hallo mama's. Ik heb een vraag. Mijn twee zoontjes gaan naar een (leuk, echt) KDV. Ik ben tevreden maar vraag me het volgende af. Het is een verticale groep bestaand uit 16 kinderen. Brengen kan van 07.00 tot 09.00 uur en ophalen van 17.00 tot 19.00. Nu is het zo dat er tot 10.30 2 leiding op de groep staan en vanaf 16.30 ook. Als er 16 kinderen zijn, dan is dat toch in principe te weinig? Als de kinderen er, laat we zeggen, er om 08.30 toch allemaal zijn en na 18.00 uur pas het gros is opgehaald. Denk ik te moeilijk of wordt is dit overal zo, dat er tijdens het brengen en halen minder leiding is (en even daarna en daarvoor dus ook). Ik hoor het graag!
Zodra er een baby of een eenjarige bij zit, heb je bij 16 kinderen inderdaad drie beroepskrachten nodig. Beroepskracht kind ratio berekenen Hiervan mag maximaal drie uur per dag en maximaal anderhalf uur aaneengesloten van afgeweken worden (dus bij openen en sluiten en tijdens de pauze). http://www.boink.info/media/a5a32bc6/Convenant%20december%202013%20definitief.pdf (Artikel 1.4.2 gaat over het inzetten van minder dan het benodigde aantal beroepskrachten in de groep.) Zo te lezen mag wat jullie kdv doet dus niet.
Op een verticale groep met baby's en dreumesen moet je met 16 kinderen idd 3 leidsters hebben. 1 op 8 mag alleen met alleen peuters boven de 2. Met haal en brengtijden en pauze mag daar een bepaalde tijd vanaf geweken worden. Wat jouw kdv doet mag dus niet. Edit: zie dat Gitta hetzelfde zegt.
Bedankt voor jullie reacties. Ik twijfelde dus ook al. Ik ga het gewoon eens bespreekbaar maken. Ik dacht, misschien herkenbaar vooranderen dat tijdens haal en brengtijden minder leiding aanwezig is dan gedurende het grootste deel van overdag.
Als het dus echt een groot gedeelte van de dag is of de hele dag en je krijgt geen bevredigend antwoord in je gesprek zou ik even een anonieme melding naar betreffende GGD doen, dan kunnen die kijken of het wel pluis is daar. Maar uiteraard eerst het gesprek aangaan.
Wat gitta zegt klopt, alleen is hiernaast, losstaand, het 4-ogen beleid bijgekomen. Daardoor is er een hoop meer mogelijk. Op de volgende site kun je het inspectierapport van het dagverblijf vinden als zij al eens een inspectie hebben gehad: http://www.landelijkregisterkinderopvang.nl/pp/zoeken/AlleOkoTypenZoekScherm.jsf Ik neem aan dat het niet van de laatste tijd is, maar dat ze al langer zo werken. Op het dagverblijf waar ik werkte stond je ook met openen en sluiten 3 kwartier "alleen" en daarnaast tijdens de pauze van voor elke collega een half uur. Dat was allemaal volgens de regels, althans de inspecties waren goed en hier is nooit iemand over begonnen van de gg en gd. Je kunt ook het pedagogisch beleid er eens bijpakken van het dagverblijf daar moet het in staan beschreven. Daarnaast is het natuurlijk altijd goed hier eens opheldering over te vragen.
4 ogen principe betekend alleen dat er niemand alleen op de groep mag staan. Dus als je qua leidster/kind ratio alleen draait (5/6 kindjes afhankelijk van de leeftijd) dat er dan altijd iemand meekijkt of mee kan kijken. Bv een leidinggevende die boventallig staat, een raam tussen 2 groepen waardoor de andere leidsters mee kunnen kijken, een camera waarop iemand vanaf kantoor mee kan kijken enz... Maar dat heeft niks te maken met te weinig leidsters op de groep...de leidster/kindratio verandert er niet door.
Klopt wat Tuc zegt. Het is dus niet zo dat 1 leidster op 14 kindjes mag staan omdat er iemand via een camera mee kijkt. Het 4 ogen principe is in het leven geroepen om misbruik of mishandeling te voorkomen of te signaleren. Heeft niets met max aantal kindjes per leidster te maken....
De vraag is natuurlijk wel hoeveel kinderen er voor 9.00u en na 17.00u daadwerkelijk zijn. Best kans dat het gewoon klopt qua aantal leidsters, op de tijden waarop afgeweken mag worden na. Hier hielden ze bij hoe laat een kind kwam en wegging, is dan dus heel makkelijk te controleren of het klopt.
Hier was er tot 9.00u en vanaf 17.00u maar een juf per (verticale) groep. Wel starten ze vaak op en sloten ze vaak af met de parallelgroep, maar daar was geloof ik verder geen tijd voor waarop, verschilde per dag hoe en wat. Was dus heel wisselend hoe het zat qua leidster-kind ratio.
Daar heb je idd een goed punt! Ik ging er voetstoots vanuit dat alle 16 kindjes de volledige tijd aanwezig waren, maar dat is natuurlijk niet zo.
De verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het aantal feitelijk gelijktijdig aanwezige kinderen in de groep bedraagt ten minste: - 1 beroepskracht per 4 aanwezige kinderen tot 1 jaar; - 1 beroepskracht per 5 aanwezige kinderen van 1 tot 2 jaar; - 1 beroepskracht per 8 aanwezige kinderen van 2 tot 3 jaar; - 1 beroepskracht per 8 aanwezige kinderen van 3 tot 4 jaar. Bij kinderen van verschillende leeftijden in één groep wordt het minimale aantal beroepskrachten berekend met de rekentool op www.rijksoverheid.nl. (art 1.49 lid 1 en 1.50 lid 1 en 2 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen; art 4 lid 2 en 3 Besluit kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen; art 5 lid 7 en 8 Regeling kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen) Bij een openingstijd van 10 uur of langer kunnen ten hoogste drie uur per dag, niet aaneengesloten, minder beroepskrachten ingezet worden dan volgens de beroepskracht-kindratio vereist is. (art 1.49 lid 1 en 1.50 lid 2 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen; art 4 lid 2 en 3 Besluit kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen; art 5 lid 10 Regeling kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen) De drie uur afwijkende inzet betreft uitsluitend de tijd voor 9.30 en na 16.30 uur en tijdens de voor dat kindercentrum gebruikelijke middagpauze. (art 1.49 lid 1 en 1.50 lid 2 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen; art 4 lid 2 en 3 Besluit kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen; art 5 lid 10 Regeling kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen) De afwijking betreft maximaal anderhalf aaneengesloten uren voor 9.30 en na 16.30 uur en tijdens de voor dat kindercentrum gebruikelijke middagpauze gedurende maximaal twee uur aaneengesloten. (art 1.49 lid 1 en 1.50 lid 2 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen; art 4 lid 2 en 3 Besluit kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen; art 5 lid 10 Regeling kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen) Minstens de helft van het aantal vereiste beroepskrachten wordt ingezet wanneer er tijdelijk wordt afgeweken van de beroepskracht-kindratio. (art 1.49 lid 1 en 1.50 lid 2 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen; art 4 lid 2 en 3 Besluit kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen; art 5 lid 10 Regeling kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen) Dit stukje komt uit het inspectie rapport van het landelijk register kinderopvang. www.landelijkregisterkinderopvang.nl eventueel kun je daar ook inspectierapporten vinden van jullie kdv. Bij ons worden bepaalde tijden ook minder mensen ingezet, en destijds dacht ik ook dat is vreemd, maar het mag wel.
Misschien kun het eens aankaarten bij de oudercommissie en wat andere ouders. Bij ons worden zulke opmerkingen heel serieus genomen.
Klopt niet helemaal natuurlijk. Ts zegt dat er tot 10.30 maar 2 leidsters zijn en dat de brengtijden tot 9.00 uur zijn. Om 9.00 uur is de groep dan compleet met 16 kids als er een volle groep is. De tijd tussen 9.00 en 10.30 staan er dan te weinig leidsters.
3 uur per dag, max 1,5 aaneengesloten per keer toch als ik het goed begrijp Dus van 9.00/10.30 mag dan gewoon En het grootste gedeelte worden de kinderen na 18.00 opgehaald, betekend dus dat er voor 18.00 ook al een paar opgehaald zijn en het dan waarschijnlijk dus met 2 ook gewoon mag
Daar twijfel ik aan hoor. Dat er vanaf geweken mag worden is nl omwille van de haal en brengtijden. Omdat je op een regulier kdv niet exact weet hoelaat elk kind binnenkomt. Marietje kan er om 8 uur zijn maar bv ook om 8.15 en pietje is normaal om 8 uur maar kan ook ineens om half 8 gebracht worden. Daar komt die 1,5 uur aaneengesloten vandaan. Ik geloof nooit dat jij als kdv deze tijd zo maar midden op de dag mag inzetten wanneer het jou uitkomt. Als je brengtijden hebt tot 9.00 uur pretendeer je als kdv nl dat om 9 uur je groep compleet is met 16 kinderen. Dan zet je dus tussen 9 en 10.30 bewust te weinig leiding in. Ik weet zeker dat de GGD deze maatregel zo niet bedoeld heeft. Dit kdv bezuinigt op een heel valse en verkeerde manier als dit de gedachtegang is en dan zou ik mijn kindje daar niet brengen. Overigens overtreden ze naar mijn mening nog steeds de regels, want de GGD kijkt naar de kinderen die die dag op de lijst staan. Als jij brengtijden hebt tot 9.00 uur dan mag je van 1,5 uur afwijkende ratio gebruik maken. Maar in theorie kan het gebeuren dat er om half 8 16 kinderen voor de deur staan. Geen punt want je hebt die 1,5 uur. Maar je mag die van 9-10.30 dan niet weer gebruiken. Zij denken: we hebben er voor 9 uur toch geen 16 dus dan mogen we officieel met 2en staan, vanaf 9 uur wel dus dan zetten we even die 1,5 uur in n hoeven we elke dag pas vanaf half 11 een derde leidster in te zetten....
De mindere bezetting mag maar tot 09.30, staat in art. 1.4.2 van het convenant (link vorige blz.). Zoals Tuc al uitlegt was dat natuurlijk ook de bedoeling van de regeling. De opstellers hebben dit soort slinkse methodes dus vantevoren doorzien en specifieke tijdstippen aangegeven waarop de uitzondering geldt. Net zoals ik laatst ergens tegenkwam dat je voor maximaal elfenhalf uur per dag kinderopvangtoeslag mag aanvragen. Vandaar dat bijna elk kdv dus die 11,5 uur open is, die wordt namelijk altijd volledig in rekening gebracht, ook al is er hier (bijna) niemand die zijn kind daadwerkelijk die volle periode onderbrengt op het kdv.
Bij mijn zoon zijn er geen vaste haal of breng tijden, ik mag hem op elk willekeurig tijdstip brengen of halen. Sochtends beginnen alle groepen bij elkaar in een lokaal, om 9 uur als alle leidsters er zijn gaat iedereen naar zijn eigen groep. Smiddags vanaf 5 uur staat een leidster alleen dus die flexibele tijden worden alleen smiddags gebruikt. Dit vind ik wel een goede oplossing. Zou zeker even navragen hoe het zit want vanaf 9 uur moeten er gewoon 3 leidsters zijn daar.