Dag dames, aangezien er nogal wat ervaringsdeskundigen zijn hier, hoop ik dat jullie me kunnen helpen. Ik ben net gaan wegen op t CB en nu blijkt dat ons meisje de afgelopen 2 weken maar 145 gram gegroeid is. Ze is nu 6 weken en woog 3240 bij de geboorte. 2 weken geleden was het 4100 dus toen ging het nog prima, nu was ze 'slechts' 4245. Ik merk zelf dat mn rechterborst veel voller voelt en sneller stuwt. Links krijg ik er met kolven ook niet veel uit. (30cc ofzo) Ik heb nu het advies gekregen om elke x met links te beginnen, on die te stimuleren. Ook moet ik ipv 1, toch weer 2 borsten gaan geven. Is er iemand die ook dit "probleem' heeft (gehad)? Ze zit nu op 6 voedingen per dag en slaapt s nachts al door. Is wakker maken voor een voeding dan een idee om haar meer te laten groeien? Alle tips zijn welkom!
Als ze er genoeg aan heeft dan kolven en een voorraad aanleggen in de vriezer! Ze kan best even een groeidipje hebben zogezegd, mijn dochtertje had dat ook, is gewoon een slank kindje en dronk verder goed. Als ze gewoon goed drinkt, goed slaapt en tevreden is, dan zou ik me er niet al te druk om maken. CB's maken je vaak (onnodig) bezorgd. Goed opletten of je een tevreden kindje hebt, of ze genoeg plasluiers heeft (poep hoeft niet bij bv)... Succes!
145 gram in twee weken is inderdaad te weinig, dat zou ze in één week moeten groeien, maar je moet niet vergeten dat wegen ern momentopname is, en dat een volle buik een kind makkelijk 150 gram zwaarder maakt en een volle luier een kind 150 gram lichter maakt. Je zit nu ook net op een leeftijd dat kinderen weer regeldagen gaan hebben, en als ze dan niet vaak genoeg drinken zie je een dipje in de groei. De tip van je CB om elke voeding twee borsten aan te bieden vind ik een goede. Verder vind ik maar zes voedingen op een dag voor een kindje dat zo jong is echt te weinig, zeker als de groei zo minimaal is. Nachtvoedingen zijn heel belangrijk om je roductie goed te houden op deze leeftijd. Mis je geen verborgen hongersignalen? Kun je niet beter 's nachts of 's avond laat nog een droomvoeding aanbieden, dus niet wakker maken, maar (half)slapend aanleggen. Baker je soms in?
Op zich is een dipje niet zo'n ramp, maar ze moet nu wel weer meer gaan groeien. Ben je toevallig zelf ziekgeweest? Mijn dochter had namelijk ook een keer een dipje en toen had ik zelf 3 dagen flinke griep gehad. ^ 6 voedingen lijkt mij ook erg weinig.. voed je op verzoek? Hier namelijk na de dip weer nog 2-3 nachtvoedingen ( maar ieder kind is natuurlijk wel anders) en sindsien groeit ze super! (meer dan een kg per 4 weken )
Over het aanleggen van 1 of 2 borsten. Ik heb in de begin periode maar 1 borst gegeven. Totdat mijn zoontje ongeveer 2 maanden was. Toen merkte ik dat hij echt weer steeds 2 borsten wilde hebben en niet meer genoeg had aan 1 borst.
Hier precies hetzelfde, ook maar 145 gram aangekomen in 2 weken tijd. Was vorige week bij het CB. Ze is al 3 weken elke avond onrustig, van 22u tot 3u wil ze alleen maar eten. Maar er komt bij mij gewoon niets meer uit merk ik. Ze blijft zuigen en zuigen, maar er komt niks. En ik geef hele dag 2 borsten. Alleen overdag heb ik wel genoeg melk, en dan slaapt ze ook uren tussen de voedingen door. Dit noem ik bij mij geen regeldagen meer, want die duren maar enkele dagen en geen weken. Ik ben vandaag begonnen met kv om haar bij te voeden. Dit wil ik dan alleen in de avond doen, en overdag gewoon bv. Moet next week weer gaan wegen, ben benieuwd wat ze dan is aangekomen. Bij jou zouden het nu regeldagen kunnen zijn, maar mocht het gewich t nog verder gaan afbuigen, dan denk ik zelf dat jouw bv ook niet meer voldoende is.
@mamavan3bengels, dat heet clusteren en is erg normaal. Mijn oudste deed dat ook erg en ik was dan op een gegeven moment ook echt leeg. Vaak kolfde ik s morgens wat en als ik erg last kreeg van m'n tepels, kreeg ze even een flesje van papa. Bij m'n jongste had ik rond die leeftijd meer productie (bij m'n oudste de rest van de dag ook voldoende) en als die s avonds heel vaak wilde drinken, bleef ik ook goed melk houden.
Nou dat hebben mijn andere kinderen niet zo gehad. Sinds ze s'avonds een fles krijgt, is het over. Dus lijkt mij dan geen clusteren, maar eerder dat ze echt niet verzadigd genoeg was. Ze is niet voor niets ook te weinig aangekomen natuurlijk.
Maar dat is dan toch juist wel clusteren? Ze probeert je productie op te krikken omdat ze inderdaad wat te weinig kreeg om lekker te groeien. Als je dan kv gaat geven groeit je productie niet mee met de behoefte van je kindje, lijkt mij. Al lijkt het me wel echt heel pittig als je kindje dat clusteren zo lang doet... Lastig zeg! Maar wat ik hier wel vaker heb gelezen is dat toch niet zo ongewoon, al heeft niet elk kindje het.
Het zal idd wel een groot deel clusteren zijn. Maar het is van 22u tot 3u in de nacht, en dat al 3 weken zo. Dus je zou zeggen dat na 3 weken clusteren wel mijn BV opgekrikt zou moeten zijn? Vind 5 uurtjes elke avond/nacht clusteren toch wel erg lang. Ik heb het 3 weken op verzoek zo gedaan, maar het wordt er niet beter op met de productie. Lijkt eerder minder te worden. Ik geef vanaf gisteren dus toch maar kv bij, en dan geef ik haar rond 21u een flesje en rond 24u als ze wakker wordt nog BV. Maar gister kwam ze niet om 24u en heeft toen om 21u voor het laatst een fles gehad, en toen doorgeslapen tot 4.30u. Kolven lukt mij niet om het op te krikken, ik kan in mijn hoofd die gevoelsknop niet omschakelen. En heb haar 1 week lang ook om de 2 uurtjes geprobeert te voeden, en dat leverde ook niets op. Ik probeer het op deze manier even.
Clusteren zie je juist heel vaak bij kinderen die meer oudere brusjes hebben. Het is heel normaal, en het duurt echt niet eeuwig, maar drie weken is nog vrij kort hoor. Het is gewoon je baby die je duidelijk probeert te maken dat meer van je nodig heeft. Het is niet alleen masr melkhonger, maar vaak vooral ook mamahonger. En dat stil je niet met een fles. Als moeders gaan werken komt er ook vaak een clusterperiode. Erg jammer om zoiets normaals te gaan doorbreken met een fles kv. Kolf dan liever en geef een fles moedermelk.
Waarschijnlijk heb je niet goed mijn verhaal gelezen, want kolven lukt mij niet, ik kan die gevoelsknop niet omschakelen! En mamahonger zou kunnen, maar dan zou ze dat ook hebben, nu ze een flesje krijgt. Ik ken mijn kindje natuurlijk het beste, en observeer haar veel Maar ik weet zeker dat het honger was, ze is ook niet voor niets slecht aangekomen. Want haar groei buigde af in de grafiek!
Mijn zoontje heeft tot 3 maanden van 17.00 tot ongeveer 23.00 geclusterd, in het weekend vaak tot 0.00. Daarna van 17.00 tot 20.00 a 21.00. Nu ik weer werk clustert hij tot 21.30 en overdag op mijn vrije dagen. Maar hij is wel een flesweigeraar. Hij is nu 4 maanden. Ik heb het clusteren de eerste tijd heel zwaar gevonden, maar het wordt beter als je het accepteert. Het heeft ook wel iets de hele avond liggen/ zitten op bed met een baby aan je borst en verzorgd worden door vriendlief. Mijn vriend heeft inmiddels al aardig leren koken . Lactatiekundigen zeggen ook allemaal dat je er gewoon aan toe moet geven. Het is normaal baby gedrag. Ik denk nu ook dat als ik mijn zoon niet had laten clusteren dat ik nu misschien al zou zijn gestopt met bv door productieproblemen.
Met kunstvoeding voor de nacht raken ze min of meer knockout, dat is erg riskant als je twijfelt aan je productie, vooral als het clusteren vervangt. Door kv te geven begin je in feite met afbouwen. Je kunt bv nog heel lang volhouden, ondersteund door kv, maar dan moet je wel heel streng oor je zelf zijn!
Tja ik heb het geprobeerd vol te houden, maar heb ook nog 3 kids meer, die mij nodig hebben. Nachtvoeding is nog redelijk vol te houden, want dan kan ik tussen de voedingen door slapen. Maar van 22u tot 3u in de nacht, breekt op een gegeven moment. Vooral als je smorgens 7u er weer uit moet voor je andere kids. Het CB adviseerde om haar om de 2 uur te voeden, en dat heb ik een week gedaan, en zoals altijd beide borsten. Maar dan nog had ze savonds van 22u tot 3u honger. Ze wordt donderdag weer gewogen, mocht ze weer niet goed gegroeid zijn, moest ik sowieso gaan bijvoeden met kv. Ik moet zeggen dat mijn productie hetzelfde aanvoelt als toen met mijn derde. Bij hem bleek, toen was hij 7 maanden oud, dat hij was afgevallen. En ik merkte toen ook al dat ik niet veel meer had. Kan toch nooit goed zijn, als jij op verzoek voedt, en je kindje valt af of groeit niet goed? Het is niet dat ik niks wil proberen, maar het moet ook vol te houden zijn, als je een groot gezin hebt. En productie moet wel gaan stijgen natuurlijk, en het lijkt bij mij steeds minder te worden ipv meer. Moeilijk
Tuurlijk heeft dat wel iets! Vind het ook heerlijk hoor, daar niet van. Maar ik heb 4 kinderen en niet 1. En de andere hebben mijn volle aandacht ook nodig. Dat dit voor jou goed werkt, heel goed van je! Maar voor mij niet helaas.
Dag dames, bedankt voor jullie snelle reacties! Om nog even terug te komen op wat vragen; we bakeren haar niet in, en ze is overdag altijd in de kamer waar ik ook ben, dus de hongersignalen mis ik volgens mij niet. Ik heb vanuit de BV-cursus verschillende filmpjes gezien met hongersignalen, maar bij je eigen kind is dat toch nog niet zo makkelijk...gelukkig is mn vinger in haar mond stoppen heel effectief om te kijken of ze honger heeft of gewoon haar handjes aan het onderzoeken is. Verder voed ik inderdaad op verzoek, maar we hebben blijkbaar gewoon een slaapkop als dochter. Overdag drinkt ze niet zo goed als we haar wakker moeten maken voor een voeding. Toch vond ik het niet zo fijn dat ze niet goed gegroeid was, dus ik maak haar nu wel na ongeveer 3 tot 3,5 uur wakker, zodat ze op dr gemak wakker kan worden, zonder dat er te lang tussen de voedingen zit. Heb geprobeerd van het weekend om haar rond middernacht een x extra te voeden, maar dat wil ze gewoon niet, ze valt gewoon in slaap (ondanks dat ik haar al een schone luier had aangedaan, en ze alleen in dr romper tegen me aan lag) Ga dus ook maar niet verder aandringen.. Ik heb van het weekend wel een paar x extra tussendoor gekolft om mn productie wat op te krikken. Omdat we met het flesje oefenen, kolf ik nu elke ochtend na de eerste voeding ook wat extra. Omdat ze per dag in ieder geval één x een fles krijgt, weet ik in ieder geval zeker dat dat 'er in' gaat. Ook let ik extra op de zuig en slikgeluidjes nu, zodat ik (hopelijk) goed doorheb of ze wel echt drinkt of meer nog aan het spelen is. Voor mijn gevoel is haar hoofd iig wel al wat dikker geworden de afgelopen dagen Hopelijk gaat het zo weer de goede kant op, nogmaals bedankt voor de adviezen!