Ik ben op 1 maart bevallen van Lynn. Zij had een moeilijke start, ademde niet bij geboorte maar heeft wel altijd hartslag gehad en heeft zuurstof toegedient gekregen. Echter is zij meteen opgenomen op de couveuse afdeling en heeft dus niet meteen aan de borst gelegen. In het ziekenhuis kreeg ik pas de volgende ochtend een verpleegster die me een kolf gaf, hierbij een korte uitleg gehad en ik moest het verder zelf maar uitzoeken eigenlijk. Er is vanuit het ziekenhuis gewoon geen begeleiding geweest hierin, als ik er naar vroeg wist niemand echt me hoe en wat te vertellen. Afgelopen zondag zijn wij thuis gekomen met Lynn en kregen wij een kraamhulp voor nog 3 dagen. Zij heeft mij op een kolfschema gezet van elke 2 uur(behalve 's nachts, alleen wanneer Lynn dus komt) en met een kolf sessie van 7 min, 5 min, 3 min. Vanaf dinsdag ook een neusspray gekregen voor de toeschiet reflex. Nu een paar dagen later blijf ik gewoon hangen tussen de 30 en de 50cc per kolfsessie en Lynn drinkt inmiddels zo'n 70-90 cc per voeding. Verder is de bevalling en alles daarna erg traumatisch verlopen en zijn wij dit ook nog aan het verwerken, ik denk wel dat dit het verloop van de borstvoeding bemoeilijkt. Ik krijg er gewoon niet meer uit. Vandaag ben ik al elke 1,5 uur aan het kolven en dan komt er dus per keer ook iets minder uit dan wanneer ik om de 2 uur kolf. Ik leg Lynn nu ook steeds meer aan maar helaas moet ik haar blijven bijvoeden en ik wil zo graag dat de borstvoeding op gang komt. Hebben jullie verder nog tips voor mij om de melkproductie te verhogen??? Want als ik hierop blijf hangen wordt het niks natuurlijk. Groetjes, Annette
Hoi Annette, Ja, dat is wel iets wat je even een plekje moet geven zo'n bevalling. Het brengt een hoop stress en spanning met zich mee. Natuurlijk heeft dat invloed op je productie. Mijn advies zou zijn: zie het nog een weekje aan. Probeer te ontspannen en je er minder op te focussen. Als je gaat kolven doe dat dan relaxed. Breng eerst een warme compres of doek aan op je borsten en kolf daarna ongeveer 6 minuten (tot de melkstroom echt minimaal wordt) Vervolgens masseer je je borsten met beide handen een minuut en daarma weer een minuut of 6 kolven. En doe deze kolfbeurt bij voorkeur tijdens het televisie kijken o.i.d. Kijk niet continu naar hoe hard of zacht de melk stoomt. Laat het even los! Als dit goed gaat, en je bijvoorbeeld over een week 20 ml meer melk per keer uit komt is dit beleid effectief en kun je er zo mee doorgaan. Heeft het over een week geen effect dan zou je het medicijn domperidon kunnen overwegen. Voor informatie hierover kun je kijken op www.borstvoeding.com en bij de zoekmachine het woord domperidon invoeren. Daar vind je uitgereide info over dit medicijn. ijn advies is altijd om het in overleg met je huisarts te doen en hem eventueel deze info te laten lezen. Je ziet, er is dus nog wel wat mogelijk, maar proberen eerst nog wat meer rust en ontspanning te vinden. Succes! Linda
Bedankt voor de reactie. Ik zie wel dat mijn productie met de dag iets verhoogd (tussen de 30 en 40 cc). In de ochtend altijd het meeste maar vanaf de middag gaat het altijd naar beneden. Ik ben nu ook thee hiervoor gaan drinken en op advies van de lactatiekundige die bij de kraamhulp kwam heb ik gezegende distel en fenegriek besteld. Hopelijk dat die dingen nog iets toevoegen voordat ik wat drastischer ga beginnen met domperidon. Maar ik hou het zeker in mijn achterhoofd mocht de rest niet werken met een weekje. Het is gewoon vervelend dat ik zo graag mijn kindje zelf wil voeden en dat de begeleiding in het ziekenhuis zo slecht is geweest. Gelukkig wil zij wel drinken uit de borst als ik haar aanleg, maar het kost haar duidelijk meer moeite dan die rotflessen. Wanneer en hoe moet ik eigenlijk vitamine D en K geven?? Nu krijgt ze nog 2 a 3 keer per dag flesvoeding maar wat als zij straks meer borstvoeding krijgt??
Als 50 % van de voeding die je baby krijgt kunstvoeding is hoef je geen vitamine K bij te geven. Als borstvoeding de overhand krijgt dan moet het wel. Vitamine D moet altijd. Prima dat je eerst die thee probeert. Als je borstvoeding og stijgende is kan het nog best wel eens goed komen. groet Linda