Hallo Mijn zoontje is nu 7 maanden en ik heb steeds volledig bv gegeven. De eerste maanden heb ik 4x borstonsteking gehad en gelukkig ging het de laatste tijd erg goed. Hij krijgt nu wat meer bijvoeding en op mijn werk kan ik niet afkolven. Ook willen we weer proberen zwanger te worden (door de bv ben ik nog niet ongesteld geweest) Daarom heb ik besloten om te stoppen met borstvoeding geven. Ik gaf altijd 1 kant per voeding om 07.30, 12.00 16.00 en 19.00, savonds voor het slapen gaan kolfde ik dan nog bij de volste borst een beetje af. gisteren dacht ik dus te gaan minderen en heb de 12.00 voeding eruit gelaten en heb voor het slapen gaan niet afgekolfd, maar toen ik vanmorgen wakker werd, was het bed nat en deden mijn borsten erg zeer. Er blijft nu weer een erg harde pijnlijke plek in mijn borst zitten die ik niet leeg krijg. Ik ben bang dat dit weer borstonsteking zal worden en als ik hem meer zou aanleggen neemt mijn melk juist weer toe ipv af. Heeft u misschien tips hoe ik dit aan moet pakken? Alvast bedankt!
Hallo Sarah, Je hebt 2 dingen tegelijk gedaan: én een voeding weggelaten, én niet gekolfd voor de nacht. Ik zou het even weer doen zoals voorheen, tot je borsten weer goed voelen. Daarna kun je de voeding van 12 uur weer weglaten. Als je wilt zou je er ook een beetje(bijvoorbeeld 80 ml) uit kunnen kolven. In een paar dagen tijd bouw je die 80 ml dan af naar 0. Zo maak je de overgang wat minder heftig. Voor de nacht zou ik dan beide borsten nog even soepel kolven, anders wordt de pauze wel erg lang. Zeker voor die borst die dan pas weer om 12 de volgende dag aan de beurt is. Het blijft spelen met de hoeveelheid melk en een ontsteking voorkomen. De momenten van drinken /kolven moeten voor allebei de borsten zo goed mogelijk over de dag verspreid worden. Succes Linda