te weinig melk.... :( ....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Daantje57, 20 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    zijn er hier mamma's die ook te weinig melk hadden? .. ik wil graag ervaringen met jullie hierover delen...

Bij ons ging het mis in de twee week, de kleine groeide in de kraamweek eigenlijk heel goed. In de tweede week begon hij ontzettend veel te huilen. Ik had het gevoel dat hij honger had, en toen hij gewogen werd bleek dat ook zo te zijn want hij was erg afgevallen. Het bleek dat onze kleine spruw had, hierdoor minder goed was gaan drinken, en hierdoor is mijn productie teruggelopen.

Ik ben nu al een week bezig om te proberen deze productie weer op gang te krijgen. Mijn voedingsritueel is nu als volgt. Eerst weeg ik de kleine, daarna geef ik een half uur borstvoeding, wissel elke 5 min van borst en pas borstcompressie toe, daarna weeg ik de kleine weer om te zien wat hij heeft gedronken. meestal is dit rond de 50 ml. Dan moet hij een flesje kunstvoeding hebben om het tekort aan te vullen en dan ga ik daarna nog kolven om de productie verder op gang te brengen... helaas is er tot nu toe nog weinig resultaat :(.....

ik vind het wel erg zwaar zo maar wil graag borstvoeding geven.. zijn er mensen met ervaring met dit probleem?? hoe lang duurde het bij jullie voor de borstvoeding weer op gang was?

groetjes

2. jo1984

jo1984 Niet meer actief

Door de keizersnee en het ziek zijn van onze zoon veel moeite moeten doen om het op gang te brengen. Door mijn blaasontsteking ook flinke terugloop gehad en het daarna ook niet meer op gang kunnen krijgen, helaas. Ben dus nu helemaal over op de fles. En stiekem vind ik het nog fijn ook!

3. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.274
    10.989
    113
    Vraagje: wie begeleidt je bij het op gang brengen? Je doet enorm je best, maar zo op t eerste oog heb ik wel wat vraagtekens bij je methode. Als je een flesje kv na geeft, geef je je zoontje minder prikkel om snel en met enthousiasme weer te komen, terwijl VAAK aanleggen waarschijnlijk meer effect heeft dan kolven. En waarom wissel je zo vaak van borst? Heb je t idee dat je dan droog bent aan een borst?

Ik kan niet uit eigen ervaring spreken, maar vanuit de algemene kennis heb ik het idee dat je de voeding eenvoudiger en effectiever op gang brengen kan. Als dit de adviezen van een lactatiekundige zijn, dan neem ik t terug, maar als je daar nog geen contact mee hebt snel doen hoor!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #4 dirksmama, 21 aug 2012
    Laatst bewerkt: 21 aug 2012
    Hoe behandel je momenteel de spruw?

METEEN stoppen met die kunstvoeding...je bent nu namelijk niet je voeding aan het opbouwen, maar aan het afbouwen!
    En als de wiedeweerga een goede lactatiekundige inschakelen (zoek naar eentje die begonnen is bij VBN of LLL, die zijn vaak het beste).

Ik heb twijfels over de begeleiding die je krijgt...dat afvallen in de tweede week kan heel goed komen doordat je de regeldagen rond dag 8 geminst hebt. Je kind zou nu gewoon elke 2 uur bij je moeten drinken tot je de boel onder controle hebt.
    Eerst één borst HELEMAAL uit laten drinken. Niet stoppen na 5 minuten, maar echt laten drinken tot hij zelf loslaat. Merk je dat hij na een tijdje aan die eerste borst minder drinkt, dan ga je borstcompressie toepassen. Daarna boeren of verschonen en de tweede borst opnieuw, met borstcompressie aan het einde HELEMAAL leeglaten drinken.
    Daarna kun je verder met wisselvoeden door nog een 3e of 4e borst aan te bieden.
    Maar na 5 minuten al stoppen, dat is echt veel te snel, je kind krijgt dan nauwelijks de tijd te drinken of hij wordt alweer gestoord.

Ik moest bij mijn jongste in het begin ook na het aanleggen kolven, en die melk gaf ik om zuigverwarring te voorkomen niet met een fles, maar als vingervoeding.
    Doordat je nu al een fles geeft, kan het zijn dat je kind al last heeft van zuigverwarring, waardoor hij de borst moeilijker leeg krijgt. Mijn idee is echt dat je het beste subiet kunt stoppen met die flessen, contact zoeken met een LK en je concentreren op de borst. Tenzij je af wilt bouwen natuurlijk.

5. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Meid, in de eerste plaats: wat super dat je je er zo voor in wilt zetten!! Met de juiste begeleiding komt het weer goed, écht! Vertrouw daar op, als je meer vraagt van je borsten komt er meer aanbod. Soms duurt het even, maar meestal komt dat door de methode die je gebruikt en niet doordat je borsten het niet aan zouden kunnen. Dus vertrouw op je lijf!!

Ik zou even goed naar je eigen ritme kijken. Ben je druk? Heb je nog veel visite of ga je er vaak op uit? Zeg de komende dagen alles even af (voor zo ver het kan), ga lekker zo veel mogelijk op bed liggen, neem je kindje naast je, voed zo vaak je kindje onrustig wordt (liefst geen kv, je kindje kan echt best een paar dagen doen met heel veel kleine voedingen!), en drink zelf veel (liefst meer dan 2,5 liter). Eet goed, neem veel rust, en zorg dat je er bent voor je kleintje.

Ik heb nu net dikke regeldagen achter de rug. Dat is een kwestie van voeden voeden voeden, toegeven aan de vraag, ook al is dat om de 1,5 uur (soms nog vaker). Hoe vaak voed jij nu? Ik zou het opschroeven tot op z'n minst elke 2 uur, en gewoon je kindje laten aangeven hoe je voedt. Als hij na 5 minuten onrustig wordt wisselen, maar anders gewoon voeden tot je merkt dat hij niets meer krijgt (onrustig, loslaten) en dan wissel je. Als je merkt dat je kindje min of meer genoeg heeft (soms is dat dan niet helemaal lekker vol, maar wel genoeg), dan laat je hem weer lekker slapen. Op die manier hebben jouw borsten ook weer even tijd om wat aan te maken. Wegen, kolven, kan allemaal, maar in principe hoeft het niet. Het maakt het namelijk ook weer klinischer, terwijl als je vertrouwd op je lichaam dan merk je echt dat je snel meer melk zult hebben.

Ik denk dat de grootste reden dat het langer duurt is dat je kv bij geeft. Niets mis met kv, maar hiermee denken je borsten ook 'hij heeft genoeg, dus we hoeven niet meer te maken' (omdat er dan wel weer langer tussen de voedingen zit).

Succes! En nogmaals: vertrouw op je lichaam!

6. babyproject

babyproject Niet meer actief

Hm... Ik denk dat het niet zo zwart wit is. Ik ken genoeg verhalen van moeders die volledig borstvoeding geven, maar wel een korte periode hebben bijgevoed met flesvoeding.

Vertrouwen in je lichaam is 1 ding, je kindje honger laten lijden een 2e. Ik zou het in elk geval niet kunnen. Dan duurt het maar langer voordat de productie weer helemaal op gang is. Maar het is wel belangrijk te stoppen met die flesjes als je denkt dat je productie weer op gang is. Dus alleen een flesje als je kleintje blijft huilen en maak het geen automatisme.

Verder goede tips om een goede lactatiekundige in te schakelen en je productie te verhogen. Ik hoop dat het lukt! Luister naar je gevoel!

Oh en verder ben ik het wel grotendeels eens met Gentle ;)
    Denk dat haar methode beter werkt dan wat je nu doet...

7. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    bedankt voor jullie reacties.

wat ik allemaal doe is inderdaad op advies van een lactatiekundige. Jammer genoeg zie ik echter geen verbetering en ik doe het nu al een week. Volgens de lactatiekundige moet ik na elke voeding kolven en wissenvoeden om de productie op te schroeven.

... @dirksmama: hoe weet je of een lactatiekundige bij LLL of of VBN zit?

8. babyproject

babyproject Niet meer actief

Hoeveel tijd zit er nu tussen de voedingen?

9. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    ik doe nu om de drie uur... en als hij jengelt leg ik hem nog wel vaker aan tussendoor..

10. Trees

Trees Niet meer actief

Hier een ervaring met een positieve afloop :).

Bij de oudste had ik te weinig melk als gevolg van een schilklierstoornis. Vanaf de geboorte ging het al mis. Ze viel zoveel af dat ze uitdroogde en nauwelijks nog reageerde. Ze heeft hiervoor bijna een week in het ziekenhuis gelegen en wij hebben ook kunstvoeding moeten bijgeven.

On voedingsschema was in overleg met lactatiekundige als volgt. Elke twee uur aanleggen, 6x per dag 20 minuten kolven, waaronder een keer in de nacht en d.m.v. borstvoedingsset voedden we een paar keer per dag bij. Aangezien ik vaak niet meer dan 4 tot max. 20 cc kolfden, was dit bijvoeden vaak met kunstvoeding. De hoeveelheid kunstvoeding toch een beetje op gevoel, waarbij ik zo min mogelijk wilde geven. Bij het begin geloof ik vier kleine flesjes per dag en steeds minder. Afhankelijk of ze had geplast en hoe allert ze reageerde.

Ik legde haar ongeveer 45 minuten per keer aan. Ongeveer 30 minuten om borst één leeg te drinken met borstcompressie op het eind en 15 minuten voor borst twee of totdat ze losliet. Uiteindelijk heeft het bijna zes weken geduurd en kon ik volledige borstvoeding geven. De laatste twee weken zat er weinig verandering in en bleven we op één flesje kunsvoeding per dag hangen. Een flinke dosis domperidon heeft hier uiteindelijk het laatste zetje gegeven. In totaal 13 maanden kunnen voeden, dus helemaal goed gekomen hier.

Van het wegen werd ik trouwens erg zenuwachtig en dat ben ik snel los gaan laten.

Sterkte ermee! Ik vond het onwijs zwaar, maar toen het eindelijk lukte om haar volledig borstvoeding te geven was het gevoel echt magisch!

MinnieM vindt dit leuk.
  11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Even met een vrijwilliger van VBN of LLL bellen en vragen wie er in de buurt zit.
    Nakolven is, als je de energie kunt opbrengen, inderdaad een heel goede manier om meer productie te krijgen. Mijn eigen ervaring is daarbij dat ik vaak meer kolfde als ik na het aanleggen even een kwartiertje iets anders ging doen, mok thee zetten of zo, voor ik begon met kolven. Daarnaast is en blijft heel kritisch kijken naar hoe je kind hapt heel belangrijk, goed aanleggen is soms echt millimeterwerk. Op youtube zijn heel wat filmpjes te vinden die het laten zien.
    En ja, doorgaan, vooral doorgaan, maar ook op tijd aan de bel trekken als je denkt dat het echt niet beter gaat. Soms heb je wel iets meer dan een week nodig, maar probeer vooral zelf de regie te houden.

Er kan een medische oorzaak zijn, bijvoorbeeld een stukje placenta dat is achtergebleven, waardoor je productie geremd wordt, of medicatie (anticonceptiepil bijvoorbeed) die je neemt. Is er al Naar het tongriempje van je kindje gekeken?

12. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    ja, het tongriempje van Maurits bleek inderdaad vast te zitten, die is afgelopen vrijdag geknipt.... maar ik merk hiervan verder eigenlijk geen verschil.

Verder heb ik ook een ander topic geopend over een eventueel stukje placenta. Ik verlies nu, na bijna 4 weken, nog steeds rood bloed. De lactactiekundige zij ookal dat dit kon duiden op een vliesrest, maar de verloskundige zij dat het tot 6 weken normaal was. Ik heb verder ook geen klachten..

13. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Je hoeft niet per sé om de 3 uur te voeden. Ik heb tot een maand of 3,5 om de 2 uur gevoed (kleine hongerlap!). Misschien zou dat nog helpen ('s nachts hoeft niet per sé dan). Als je om de 2 uur voed, heeft je kleintje misschien ook sneller genoeg aan een klein beetje en vaker voeden = meer stimulans!

Ik zou het nog even aankijken hoor, ik denk dat je op de goede weg bent!

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik zou je willen adviseren:

* om de 2 uur te voeden
    * baby uit te laten drinken aan 1 borst en dan de andere borst helemaal uit te laten drinken (baby laat uit zichzelf los) en dán pas te gaan wisselvoeden, dus niet om de 5 minuten wisselen
    * dit een week zo te doen en dan pas nog eens wegen, niet voor en na iedere voeding, dit geeft behoorlijk wat stress
    * de kv achterwege te laten omdat Maurits hiervan in de war raakt (conditionering: ik hoef mijn best niet te doen, ik krijg zo toch een flesje) en je productie dus ook (minder vraag = minder aanbod, vandaar dat hij dus pas om de 3 uur komt ipv de gewenste 2 uur)
    Tenzij hij echt echt honger heeft en jij echt echt geen melk hebt. Maar als je melk hebt met navoeden, is daar kennelijk geen sprake van. Ik zou bij honger gewoon aanleggen. Dan maak je melk en zorg je voor een goede productie.

Medische oorzaken bij jou of de baby uitgesloten uiteraard.

Succes!;)

Deel Deze Pagina