Al vanaf eind juli drinkt mijn dochter slechter, 2 weken op vakantie geweest in italie, zou je denken dat ze extra wil drinken nou nee hoor het hoog nodige soms zo een voeding overslaan. Nu begin ik me meer zorgen te maken want al een paar dagen wil ze overdag helemaal niks drinken, gisteren dagje weg heeft ze van 6.00 tot 17.00 niks willen drinken, om 17.00 1 borst daarna ging ze weer achterover hangen en lachen, voor het slapen gaan 2 borsten gedronken en snachts 2x gedronken. Vandaag heeft ze om 5.00 gehad (viel onder die nachtvoeding) s`ochtends 8.00 paar stukjes brood 12.00 klein stukje van een krentenbol + 3 x sabbelen aan mijn borst daarna vond ze het wel weer best en ging gek doen. nadat ze wakker werd smiddags geprobeerd te laten drinken maar wilde ze ook niet. smiddags fruit ala rapley, klein stukje banaan en gesabbeld op de nectarine klein rijstwafeltje Warm eten: bruine bonen met appeltjes klein potje vanaf 4 mnd, ook niet eens leeg normaal krijgt ze rapley maar ons avond eten was niet geschikt voor haar. Ik heb haar 3x tussendoor na het weigeren van de borst water gegeven uit een beker hier drinkt ze dan 3/4 slokjes van en daarna duwt ze hem weg. Vanavond toen ik haar op bed bracht 19.00 heeft ze eindelijk beide borsten gedronken. Haar luiers zijn in mijn ogen te droog normaal als ze een schone kreeg zat hij lekker vol maar nu echt niet meer, ook is haar fontanel best ingezakt. ze is wel alert verder en niet sloom. Vind het zo erg lastig, en heb nu echt de neiging om te stoppen zodat ze dan misschien wat beter gaat eten/drinken. Mijn man vind ook dat ik er mee moet stoppen, volgens hem is dochter wel klaar met borstvoeding omdat ze continu weigert. Ook is denk ik mijn productie redelijk gekelderd, maar goed maandag moet ik weer werken dus ben benieuwd wat ik dan nog kolf en wat dochter dan wil drinken op de opvang. Misschien dat jullie nog tips/adviezen hebben om haar beter te laten drinken?
Hoi. Vervelend voor je dat dit gebeurt. Ronde de 8-10 maanden is het bekend dat er een periode van "borstweigeren/zuigelingenstaking" voorkomt. Het vergt veel geduld deze periode. - Dring de borst niet op, het moet een fijne associatie blijven. - Het kan ook een teken van je kindje zijn dat hij toe is om ook op een andere manier te gaan leren drinken, zoals met een beker of via een lepeltje. - Wellicht helpt het om, als het borstentijd is, gewoon met een ontblote borst met haar te gaan zitten, knuffelen en wachten tot zij zelf op het briljante idee komt om bij je te gaan drinken. - Bied de borst aan als ze wat slaperig is, niet wanneer ze heel hongerig is. Voor extra vocht: - Maak evt. 's ochtends een bordje pap met moedermelk aan, i.p.v. een broodje. Of sop het broodje in de moedermelk. - Blijf fruit geven. (Dit is ook vocht) - Geef als tussendoortje een beetje yoghurt. - Blijf de borst onbeperkt aanbieden. echter ongeforceerd! Kan het misschien ook zijn dat er bijv. tandjes doorkomen? Dan kan voeden/eten zeer bij hem doen. Of een oorontsteking? Dan doet zuigen namelijk ook pijn. Ga voor de zekerheid even langs bij jej huisarts wat betreft de mindere plasluiers en de ingevallen fontanel. Het kan nooit kwaad om er even naar te laten kijken. Succes. GRoetjes Saskia
Bedankt voor je reactie Gisteren moest ik na een vakantie van 3 weken weer aan het werk ik ik kolfde s`ochtends 150 en smiddags 120cc. Na het avond eten wilde dochter drinken maar zwaar gefrustreerd omdat er niks uit kwam, hele avond onrustig niet willen slapen en nog een paar keer geprobeerd te drinken geven maar iedere keer gefrustreerd kwamen er een paar slokjes uit en was het weer "op" Snachts ook erg onrustig en elk anderhalf uur aan de borst hangen, mijn tepels doen er inmiddels net als in het begin weer pijn van. Gisteren op de opvang had ze maar in totaal 160cc gedronken + fruithap, half broodje en cracker. Maar goed ik heb besloten om het nu af te bouwen, ik heb vandaag op mijn werk niet meer gekolfd en nu om 20.00 heeft ze heerlijk gedronken en is in slaap gevallen, zolang het nog wil wil ik haar gewoon de avond voeding en nacht/ochtend voeding blijven geven, denk je dat dit haalbaar is om dit nog een tijdje vol te houden of gaat het net als overdag dan ook terug lopen? Ik heb nog 5l in de vriezer liggen die ik eerst op ga maken dus de 9mnd bv halen we wel en wie weet nog wat langer de avond/ochtend voeding.
Hoi. Veel moeders kunnen nog heel lang alleen 's ochtends en/of 's avonds voeden. Het lichaam past zich daar op aan. De tijd zal het leren of je de avonden BV kan blijven geven. Succes met werken. Groetjes Saskia