Eerste hapje, fruit of groente?

Discussie in 'Voeding' gestart door mam2, 4 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mam2

mam2 Lid

6 feb 2015
    55
    0
    6
    Beste ouder,

Waarmee kun je het best mee beginnen. De een zegt fruit de ander groente. 'Want als ze eerst aan groente wennen lusten ze later ook altijd groente'. Tot hoever klopt deze theorie?

En hoeveel hapjes geef je dan de eerste dag/ dagen? En als je bijv begint met groente na hoeveel dagen geef je er fruit bij?

Groet, een onzekere mama

2. Huusje

Huusje Actief lid

30 mei 2016
    427
    1
    18
    Die theorie is in mijn ogen echt gebaseerd op niks. Het schijnt zo te zijn dat je je kindje beter met groente achtige smaken kennis kan laten maken, zodat ze dan gewend zijn aan die smaak en dus niet gelijk aan zoetigheid. Feit is dat je kort daarna beide gaat aanbieden, en een kindje dan een voorkeur, of niet, krijgt gaat dan vanzelf. Net zoals dat jij bepaalde dingen graag lust of juist niet. Met mijn dochter ben ik met groentehapjes begonnen, en die vond ze heerlijk. Ze kreeg alleen water, nooit diksap of iets in die richting. 3x raden.. Groentes krijg ik met moeite naar binnen en water drinkt ze al helemaal niet. Ze is nu 1,5 jaar oud. Het is waarschijnlijk ook een fase, maar ik ben van mening dat je je kind juist heel veel en gevarieerd eten moet aanbieden, dat is het beste. Heel veel succes in ieder geval, leuke periode is dit! :)

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik ben met 6 maand begonnen met groente, 1x per dag, in stukken en zelf laten doen. (Aangepaste versie van rapley)
    Na twee weken ben ik ook fruit gaan aanbieden. Dan had ik twee momenten op een dag.
    Met 7 maand ben ik ook brood gaan aanbieden.

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt wat je eerst aanbiedt. Kinderen gaan rond het tweede jaar toch groente weigeren. Doen ze bijna allemaal, zowel de kindjes die potjes kregen, als vers als via rapley.

Dus gewoon doen wat voor jou goed voelt.

Hoeveelheid vind ik lastig, aangezien ik rapley doe, dus zoon zelf laat bepalen hoeveel hij in z'n mond stopt.

4. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Ik ben begonnen met fruit en mijn zoontje eet nu gewoon beiden.
    Niks geen problemen met groente.
    Gewoon doen wat jij denkt dat goed is

5. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Ik ben begonnen met groente. Alle kinderen gaan straks denk ik wel een fase door dat ze dingen niet lusten, maar omdat fruit volgens mij altijd meteen goed gaat en er iets meer uitdaging ligt bij (sommige) groente, ben ik daarmee gestart. Vooralsnog is het een prima eter ;)

Ik ben denk ik na 2 weken ofzo fruit erbij gaan geven. Fruit in de ochtend, groente eind van de middag. Bij Prenatal hadden ze handige, kleine bakjes om dit in de doen. Je kunt ook ijsblokjesvormpjes gebruiken. Vaak hebben ze in het begin na een paar (3-5) hapjes wel genoeg. En als het dan steeds vaker opgaat, kun je de hoeveelheid op gaan hogen.

6. Rubydooby

Rubydooby Actief lid

4 sep 2016
    156
    1
    18
    Vrouw
    Buitenland
    Wij waren begonnen met fruit, maar hier moest ze niets van hebben totdat ze 6 en halve maand was. Wel at ze groenten vanaf 5 maanden, dit was opgewarmd en vond ze lekkerder. Wij maakten het vers en vroren het ook in als ijsklontjes.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet zoveel uitmaakt, maar ik ben met groenten begonnen.
    Niet met hapjes, maar een aantal grote stukken op een bordje gelegd en het ze zelf uit laten vogelen. Ze mochten hier eten tot ze niet meer wilden en genoeg hadden.
    Eerst 2 weken 3 dagen achtereen dezelfde groente gegeven en en na 3 dagen de volgende groente. Na 3 weken aten ze dus ongeveer 4 groentes en toen ben ik er fruit op dezelfde manier bij gaan geven.

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik ben met groenten begonnen, vanwege veel fruit allergieen in de familie.

9. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

ik kreeg als advies beginnen met groente anders lusten ze dat niet als je met fruit begint.
    maar ik ben eigenwijs en toch met fruit begonnen, en wat denk je, groente vind ze heerlijk en fruit eet ze ook maar niet zo enthausiast als haar groente. Die theorie ging hier dus niet op.

wij zijn begonnen met 2 a 3 hapjes fruit per dag (met 4 maanden) dit is een maand opgebouwd naar max. 10 hapjes omdat ze totaal niet snapte wat ze met de lepel aan moest en met haar tong het eten weer naar buiten duwde. Met 5 maanden zijn we naast die 10 hapjes fruit ook groente erbij gaan geven (begonnen met 3 hapjes en daarna elke dag beetje uitgebreid) en met 5.5 maand snapte ze ineens de lepel en het eten en zat ze vrij snel op 200 gram fruit en 200 gram groente per dag.

10. mam2

mam2 Lid

6 feb 2015
    55
    0
    6
    Héél erg bedankt voor alle reacties, hier heb ik heel erg veel aan. Kan inderdaad niet wachten om te beginnen, spannend. :)

Groetjes mam2

Deel Deze Pagina