Te weinig melk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door DreTje, 8 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DreTje

    DreTje Lid

    15 feb 2020
    15
    0
    1
    Vrouw
    Goedendag,

    Mijn zoontje is 9,5 weken, 5,1 kg en krijgt volledig borstvoeding.

    Hij drinkt beide borsten ongeveer 5 minuten en na die tijd lijkt er niet veel meer uit te komen. Hij laat los en is onrustig. Probeert aan te happen en laat weer los. Soms wil hij de 2e borst juist niet meer pakken en moet ik hem echt meerdere malen stimuleren om te drinken. Na voeding komt er qua kolven ook bijna niks uit. Een uur na voeding ongeveer totaal 40 ml en in plaats van voeding ongeveer 80 ml. Dit lijkt me allemaal ook erg weinig. Hij is verder meestal wel goed tevreden en afgelopen week precies 150 aangekomen. Heeft goede plasluiers ook. Snachts komt hij nog 2x voor een voeding , om de 3 uur en dat breekt me op. Zit daarom zelfs te denken over te gaan op flesvoeding omdat dat minder snel verteerd.. Het zou zo fijn zijn als hij wat langer door zou slapen in de nacht. Zou hij dan toch te weinig hebben en daarom niet wat langer slapen? Hebben ook na laatste voeding van 23.00 wat bijgevoegd met 40 cv borstvoeding en daar sliep hij ook niet langer op..

    Iemand hier tips voor??

    Alvast bedankt!
     
  2. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Mijn tip is proberen de borstvoeding op te krikken? Dat je even met een lactatiekundige kijkt hoe je het beste de melkproductie omhoog krijgt? Power kolven ofzo... heb er niet veel verstand van helaas xD.

    Voor een baby zo jong is twee keer per nacht komen heel normaal. Volgens mij ging L. pas met 5 maanden naar 1x (en dat duurde tot bijna twee jaar xD... soms nog lol). Flesvoeding maakte hier geen verschil.

    Edit : Als ik de kolf gebruikte ipv een voeding kwam er ruim 180 uit. Nakolven bijna niks.
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Ik lees niks geks eigenlijk.
    Om de 3 uur snachts is heel netjes. En 80 cc kolven ook. Veel meer drinkt een kindje op deze leeftijd niet. Zo rond de 6 maand zo’n 100-120 ml per keer.

    Je doet het dus super goed. En er is niks om onzeker over te zijn.
     
    zonnetje2015, Fuddey en nizzie86 vinden dit leuk.
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Is heel normaal hoor :) ik heb zeker tot hij 13 maanden was zelfs elke 2 a 3 uur in de nacht gevoed.t is nu om de 4 uur in de nacht (en soms nog steeds 2 uur ertussen). Hoort er helaas bij!

    Je kan je partner vragen om 1 nachtvoeding te doen die je eerder hebt afgekolfd als je wel wil slapen
     
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    #5 Zoe123, 8 apr 2021
    Laatst bewerkt: 8 apr 2021
    Ik lees ook niks geks...gaat goed toch allemaal?

    Na een voeding kreeg ik er ook niks meer uit. Logisch toch?
    En 80 cc kolven zegt helemaal niks over de hoeveelheid die je zoontje zelf uit de borst haalt...
    Dan nog, 80 cc is een mooie hoeveelheid voeding.

    S’nachts 2 voedingen is volkomen normaal. Hij is pas 9,5 week?
    Meerdere voedingen horen nu eenmaal bij een mensenbaby, zo
    zijn wij gemaakt, een baby heeft meerdere kleine voedingen nodig, ook al wil Nutrilon liever zien dat er snel grote hoeveelheden in gaan. Vermoeiend, ja, maar het is tijdelijk.
    Je zou inderdaad een keer extra kunnen kolven en dan je partner een flesje laten geven, bijvoorbeeld de eerste nachtvoeding, jij vroeg je bed in, wat uurtjes pakken.

    Ik lees
    -tevreden
    -groeit goed
    -goede plasluiers
    Oftewel, no worries.

    ps kunstvoeding...mijn nichtje krijgt de fles, is 6 maanden en net van de nachtvoedingen af.
    Geen garantie en zonde om te stoppen als alles verder zo goed gaat.
    Baby gaat goed, moeilijk misschien maar wellicht kan je de situatie wat meer vanuit dat perspectief bekijken..
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  6. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Klinkt voor mij ook als dat je kleintje het goed doet.
    En ja, nachtvoedingen inspan best vermoeiend maar probeer er ook iets moois in te zien. Fijne intieme momenten met z’n tweetjes midden in de nacht, je zoontje daarna lekker weer met een gevuld buikje verder slapen en jij ook (hopelijk)
    Ik dacht altijd, de nachtvoedingen zorgen ook dat je productie Voorde lange termijn goed zit. Heb de 1e 16 maanden gevoed, de 2e 17 maanden en de 3e drinkt nu nog 2a3 x per dag.

    Succes!
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
  8. DreTje

    DreTje Lid

    15 feb 2020
    15
    0
    1
    Vrouw
    Hi, nog hetzelfde. Rare is dat hij tot 2 weken geleden regelmatig 5 a 6 uur tussen de voedingen liet in de nacht.
     
  9. DreTje

    DreTje Lid

    15 feb 2020
    15
    0
    1
    Vrouw
    Hi, nog hetzelfde. Rare is dat hij tot 2 weken geleden regelmatig 5 a 6 uur tussen de voedingen liet in de nacht.
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het kan dat zijn behoefte wat toe gaat nemen omdat er bv een groeispurtje aan komt, kwestie van hem volgen en je productie gaat vanzelf met zijn behoefte mee.

    80cc kolven klinkt heel mooi! En 40cc tussen voedingen overigens ook. Het kan best dat hij er zelf tijdens een voeding iets meer uit krijgt, voeden is effectiever dan kolven, maar zelfs als hij er net zo veel uitkrijgt is dat een mooie hoeveelheid :)
     
  11. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Baby's wisselen zo van schema. Kan best dat het over 2 weken een tijd lang maar 1 nachtvoeding is en dan ineens 2 maanden lang iedere 2 uur een nachtvoeding. Is allemaal heel normaal en hoort erbij.
    Tot 1 jaar nachtvoedingen is echt niet gek, ook niet met flesvoeding. Ene kind gaat eerder doorslapen dan het andere kind.
     
  12. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ik herken wel de onrust in fases, maar het waren fases, en eigenlijk was het vooral een kwestie van mee gaan in zijn flow. En er op vertrouwen dat mocht de productie omlaag gaan je kleintje het zelf wel regelt door vaker te willen drinken. Vooral dus ook toegeven aan wanneer hij een periode frequenter wil drinken.

    Mijn zoontje sliep in het begin 's nachts ook langer dan nu overigens. De eerste maand was het eens per 3 a 4 uur, soms een ruk wat langer, toen werd het eens per 2 uur, toen werd het eens per uur, en nu is het eens per 2 a 3 uur. Soms maakt hij de eerste ruk wat langer (bijvoorbeeld van 18 tot 22.00 a 22.30 uur), maar verder is het nog steeds rommelig. Eerlijk gezegd vind ik om de 3 uur echt zaaaalig na een tijdlang ieder uur gevoed te hebben (ik dacht toen dat ik gek werd... en geen wonder aangezien bij ons een nachtcyclus 1,5 uur duurt, die haalde ik toen dus nooit). Ik voed liggend, dat helpt me echt. Doe je dat al? Dan heb ik minder het gevoel echt op te moeten. En mijn man haalt ons zoontje vaak uit bed en geeft hem dan aan mij, en legt hem ook wel eens daarna weer terug. Dat geeft me ook wel een fijne support. Als de nachten heel onrustig zijn slaapt hij tussen ons is.
     

Deel Deze Pagina