Hallo Ilse, Mijn dochter, melissa is momenteel 15 weken oud en ondanks dat ik fulltime werk, heeft ze tot nog toe alleen nog maar borstvoeding gehad. Op zich vind ik het niet erg, ze gaat vaak met me mee naar kantoor ( ik ben eigen baas) en anders krijgt ze afgekolft melk in een flesje van papa of oma. Maar..... Als Melissa niet in de buurt is, dan vergeet ik wel eens te kolven of er gaat wel eens wat mis met de flesjes. Ze hebben al eens te veel opgewarmd (3 flesjes voor 2 voedingen gebruikt), de rest hebben ze weg moeten gooien. Opgewarmd terwijl het dus geen voedingstijd was, ze wou ook niet drinken, dus hele fles weg moeten gooien. Hierdoor kom ik wel eens melk te kort en moet ik dus noodgedwongen mijn werk staken om voor de 3e voeding bij mijn dochter te zijn. (meestal rond een uur of 16:00) Helaas lust ze ook geen ingevroren melk. Dit hebben we geprobeerd, maar ze spuugt het uit en weigert gewoon te drinken. Ik heb dan ook helemaal geen voorraad om op terug te vallen. De voeding die ze krijgt, moet ik op de oppasdagen of tussen 2 voedingen door kolven. Ik denk er dan ook aan om af te gaan bouwen en overdag 1 fles te vervangen door kunstvoeding. Ik heb ergens gelezen dat het verstandiger is om de eennalaatste voeding van de dag als eerste af te bouwen, omdat dan de minste voeding is. Klinkt ook eigenlijk logischer dan overdag een voeding te vervangen. Is het uberhaupt wel verstandig om op deze manier af te bouwen? (eigenlijk vind ik het ook erg zonde, het lieft wil ik haar bv blijven geven tot ze 6 maanden is, maar het wordt onderhand een dagtaak en mijn werk moet door blijven gaan....) Hoe pak ik dit het beste aan? In een ander onderwerp las ik trouwens dat iemand last had van steken in de borsten en dat ze last had van spruw. Nou heb ik ook last van steken in de borst (1 kant) Hoe weet ik zeker of het om spruw gaat? Ze zeggen dat de baby dan witte puntjes in de mond heeft, maar daar heeft Melissa geen last van. Oef, wat een lang verhaal. Alvast bedankt dan maar...
Ik begrijp dat je het praktisch niet haalt te kolven maar dat je gevoelsmatig toch moeite hebt met afbouwen. Je schrijft dat je de eenna laatste voeding als eerst moet afbouwen. Das is niet perse zo. Wanneer jehelemaal wilt afbouwen dan wordt er gezegd dat het het makkelijkst is om de voeding die het minst makkelijk verloopt als eerste te laten vallen.Bij de meeste mensen is dat de voeding ergens eind van de middag. Als je daarna nog maar 1 ander voedingsmoment had dan was het de een na laatste maar dat hoeft niet zo te zijn. Eigenlijk kan je elke voeding al eerste afbouwen. Als het voor jou beter uitkomt om ergens overdag 1 voeding af te bouwen dan is dat voor jou goed. Krijg je zelf geen last van het niet kolven als je het vergeet? Als dat zo is, dan is het makkelijk dan gaat het afbouwen van dat moment ook wel lukken. Wat vrouwen ook wel doen is niet alles overdag afkolven maar ergens in de avond (meestal de laatste ) een voeding nog in stnad houden met kolven. Je kolft dan voor je lichaam als het ware een extra voeding (terwijl je kindje niet meer drinkt) Die bewaar je voor volgende dag. Dat scheelt verzamelen tussen de voedingen door. Je moet kijken hoe je overdag uitkomt. Steken in de borst kunnen duiden op spruw maar niet alle steken zijn spruw. Dat hangt van veel andere factoren af. Ik zou jou nu niet kunnen zeggen dat het wel of niet zo is. overigens hoef je niet beide symptomen te hebben. Sommige vrouwen voelen het toeschieten ook als een stekende pijn. Soms schiet de melk ook tussen de voedingen door toe en dat voel je dan ook. Over de spruw kan ik zo dus niet veel meer zeggen. Succes, Ilse
Dank je wel Ilse, een erg duidelijk verhaal. Van het weekend heeft ze lekker doorgeslapen en zat er wel 10 uur tussen de laatste voeding en de voeding 's morgens. Daar kreeg ik wel last van. Werd wakker met een nat shirt. Maar normaal gesproken heb ik er niet zo veel last van overdag, misschien omdat ik toch te druk ben met andere dingen. Het is misschien wel een optie om 's avonds te kolven als ze zo lekker door blijft slapen. Dat heb ik vorige week ook een keer gedaan en het beviel erg goed. Wat betreft spruw, ik denk dat ik er toch maar eens naar laat kijken door de huisarts. Voor de zekerheid. Ik zou het erg vervelend vinden als ze toch spruw heeft en ik weet het niet. (Meestal komt de pijn ook vlak na het voeden) Nogmaals bedankt.
Fijn dat het nu weer de goede kant op gaat. Hopelijk ben je ook snel van de tepelpijn af. Dat maakt het allemaal veel leuker. Geniet! Ilse