Even jullie mening gevraagd; Het kdv van onze kids is 'slecht beveiligd', zo noem ik het maar. Het speelplaatsje grenst aan een voetpad en groot parkeerterrein in een woonwijk. Echter er staat een hek omheen van ms 1 meter hoog. Daarnaast is er regelmatig geen direct toezicht buiten. De juffen zitten dan binnen voor het raam, wel met open deur, en de kindjes spelen dan alleen buiten. Wij waren al van plan dit ter sprake te brengen. Maar gezien alle vreselijke verhalen en dingen die gebeuren hebben wij besloten dat onze kinderen niet meer buiten mogen spelen als er geen direct toezicht buiten is, dus alleen nog als er een juf of juffen bij zijn. Anders, spijtig voor de kids, moeten ze maar binnen spelen. Ik ga dit bespreken zodra zij weer naar het kdv gaan. Wat zouden jullie doen? Het is toch niet belachelijk of raar dat je dit als kritiekpunt gaat aanvoeren en er melding van maakt. Ze kunnen ons toch niet verplichten dat ze sowieso naar buiten moeten??? (Als dit wel zo is gaan we zeker een ander kdv zoeken). Het is op deze manier nml. erg makkelijk voor iemand die kwaad wil een kindje te pakken en mee te nemen. Je moet toch niet denken aan wat er allemaal zou kunnen gebeuren...
Dat er niet zo'n hoog hek omheen is, lijkt me niet zo'n enorm probleem. Ons kdv heeft 2 jaar in een noodlocatie gezeten, in ongeveer dezelfde omstandigheden (gelegen aan een straat, parkeerplaatsen, hek van ca 1 meter hoog). Maar dat er geen direct toezicht buiten is, dat vind ik echt bijzonder slecht. En niet alleen vanwege allerlei ontvoeringsmogelijkheden, maar ook voor de directe veiligheid op het speelplein. Ongelukjes zitten in een klein hoekje, kinderen kunnen makkelijk ruzie krijgen om een trapauto of zandbakspeeltje en elkaar de hersens inslaan (bij wijze van..). En stel je voor dat eentje van bijna 4 het voor elkaar krijgt om over dat lage hek te klimmen. Bovendien vind ik dat de juffen ook toch wel enigszins bezig moeten zijn met kinderen die buiten spelen. Samen spelletjes doen, kinderen helpen op fietsjes etc. Dus ja, ik vind dat je daar best iets van mag zeggen en een beetje kdv moet daar toch wel begrip voor hebben en mee willen werken aan een betere veiligheid.
Zonder toezicht zou ik ook niet willen, ik zou het zeker ook aankaarten. Maar dan wel bij de vestiging verantwoordelijke. In deze tijd kan dit echt niet meer.
Idd. er kan door de kindjes ook overheen geklommen worden. Als je al ziet hoe inventief onze jongste (2 jaar) is. Die pakt er gewoon iets bij waar ze op kan staan als ze ergens niet bij kan... Nu is het wel zo dat ze van achter het raam meekijken, dus dit zien ze ws. wel gebeuren. Maar toch vinden wij het een vereiste dat er ten alle tijde minstens 1 juf buiten is als de kinderen aan het spelen zijn. Ik ben er gewoon helemaal gestressd van op dit moment. Komt ook omdat ik naar het nieuws zit te kijken over Millie Boele uit Dordrecht..... Was de wereld maar wat vrediger, denk ik dan. Het zou zoveel leuker kunnen zijn!
Ik zou niet direct bang zijn dat er een kindje wordt meegenomen, maar geen direct toezicht vind ik echt bizar!! Als een kindje iets gevaarlijks doet of een ander kindje pijn wil gaan doen of pijn doet zijn ze er nooit op tijd bij!! Raar dat die mensen dan voor t raam zitten; weet je de reden daarvan?
Ik denk zelf dat alvast de schriftjes ingevuld kunnen worden oid. Het gebeurd niet altijd hoor, maar wel heel regelmatig! Ze zijn nu ivm vakantie gesloten (het is een heel kleinschalig kdv), volgende week gaat mijn man een gesprek aan. Het zit me helemaal niet lekker. Ik vraag me ook af wat de andere ouders hiervan vinden. Het is ons opgevallen omdat we weleens langslopen als we boodschappen gaan doen. Wij zijn volgens ons de enige ouders die vrij dichtbij het kdv wonen en er dus een beetje 'zicht' op hebben wat er buiten gebeurd.... Ben heel benieuwd naar hun reactie volgende week. En of het dan ook opgelost is. Niet dat er een belofte gedaan wordt en dat na een tijdje de routine (van het binnen gaan zitten) er weer insluipt... Bah, voel me net een politieagent!
zeker aankaarten. Het mag nog niet eens. Kinderen buiten spelen is leidster ook buiten! Al is het maar even 1 leidster en de ander pakt even koffie maar er moet iemand buiten zijn. Niet alleen voor de veiligheid maar ook voor de kids. Het zijn peuters die hebben nog bij alles begeleiding nodig, die kunnen nog niet goed "samen" spelen. Als ze ruzie krijgen hoe weet de juf dan hoe te handelen? Zo'n hek, tsja hier op t kdv gedeeltelijk hoog hek en aan de voorkant laag. Zolang er gewoon toezicht is, lijkt me dat geen probleem. Maar als ze binnen staan ook niet handig nee.
moeten dit soort instellingen niet aan minimum eisen voldoen van de staat dan? als ze daar inderdaad aan voldoen kun je weinig beginnen denk ik. en kun je misschien beter een andere plek zoeken voor je kinderen. je plaatst ze zo in een uitzonderingspositie waardoor ze als ze ouder geworden gepest zullen gaan worden.
Ik zou het ook zeker aankaarten! Naar mijn mening moet er iemand "surveilleren". Ik kan me herinneren dat dat al zo was bij ons op de basisschool: er was altijd minstens 1 docent die tijdens het speelkwartiertje over het plein heen en weer ijsbeerde, en een direct aanspreekpunt was voor kinderen. Ik denk een soort van ijsbeerdienst Invoeren dus die ijsbeerdienst op dat kdv!!
Kinderdagverblijven zullen ongetwijfeld ook aan bepaalde kriteria moeten voldoen. Tien jaar geleden werkte ik op een psz, en daar waren de normen toen al vrij streng, vond ik. Maar idd wel vreemd dat de juffen voor het raam zitten (mooie term trouwens) en de kids buiten. Daar mag je best wat van zeggen hoor. Ik denk dat ze dan ook moeten toegeven dat ze erbij horen te lopen.