Wie heeft er tips voor mij. Ik weet echt even niet meer hoe dit aan te pakken. Mijn dochtertje is nu zeven maanden oud.We zijn vanaf vijf maanden heel voorzichtig begonnen met bijvoeding in de vorm van groente. Pap(rijstebloem ) wilde ze gelijk al niet echt eten( fles en lepel).. Groente een heeeel klein beetje.Fruit ook nauwlijks. Nu heb ik wel gelezen dat je soms iets tien keer aan moet bieden voor ze iets lekker vinden,maar inmiddels ben ik twee maanden a drie keer per dag iets aanbieden verder en ze eet helemaal niets! Ze doet haar mond dicht en als we al iets naar binnen weten te smokkelen,spuugt ze het weer uit. Ze krijgt al opvolgmelk en ben erg bang dat ze niet genoeg binnen krijgt. De laatste keer wegen,was ze heel iets aan de licht kant.Maar hoefde me geen zorgen te maken volgens arts. Eigenlijk klopt er een heleboel niet aan ons voedings schema.Ze drinkt bijvoorbeeld 's nachts meer melk dan overdag! En ik krijg het maar niet omgekeerd.. Ze krijgt gedeeltelijk BV en FV... Wie kan mij helpen? Sorry voor het warrige verhaal,heb eigenlijk niet zoveel tijd...maar ben wel even beetje wanhopig.... liefs!
Hoi Melody, hier was 't hetzelfde liedje... kaken stijf op elkaar. Maar NIET forceren, zo wordt het alleen maar erger! Wij hebben een week lang het hele hapjes-verhaal aan de kant gelegd. Ook fijn voor de kleine uk, even geen drama. Na een week begonnen met fijn gepureerde banaan (lekker zoet) op pink of speen. En voila: heerlijk smullen! Bleek dat het eten van een lepeltje nog een stap te moeilijk was. Heel langzaam een 'hapje' speen vervangen door een hapje van een (plat) lepeltje. En nu eet 'ie alles. Wat dat 'snachts drinken betreft: het is normaal dat BV babies snachts nog 1 of 2 keer komen. BV is licht verteerbaar, dus hebben ze zo weer honger. Je kunt aan de laatste fles rijstebloem toevoegen, maar dat maakt hier niets uit helaas... ik heb het maar geaccepteerd. Veel succes en probeer er relaxed in te blijven staan, je kindje verhongerd heus niet, en via de BV krijgen ze toch alle stoffen wel binnen. Het heet niet voor niets BIJvoeding.
Aha, heeeeeel erg bedankt voor je tips! Helaas kan ik beter geen banaan geven ivm verstopping.Maar met speen/vinger ga ik zeker proberen! Soms krijg ik het idee dat ze nu niet meer genoeg hebben aan BV of FV alleen door allerlei adviezen. Er staat ook zoiets op de verpakking van opvolgmelk....
Zijn er bijvoorbeeld groente en-/of fruit die over het algemeen erg lekker gevonden wordt door baby's? (behalve banaan ) Zijn er meer baby's die geen pap willen? Croky, hoe oud was/is jou zoon toen je dat hebt gedaan zoals je beschrijft?
@ Melody: Mijn mannetje is dol op pompoen, bruine bonen, mango en banaan inderdaad. Maar ik denk dat dat wel per kindje verschilt.
Mijn dochter was (en is) dol op peentjes, is ook lekker zoet. Bruine bonen zou ik zeker nog niet geven, bij veel baby'tjes zorgt dat toch voor buikpijn. En maak je vooral geen zorgen over tekorten hoor, de een is nou eenmaal iets sneller gewend en enthousiast over de bijvoeding dan de ander. Het is natuurlijk ook een hele overstap! Een weekje rust en daarna zachtjes aan weer beginnen vind ik een goede tip van Croky!
Tegen mij werd op het CB gezegd dat kindjes in principe de tijd hebben om aan BIJvoeding te wennen tot ze een jaar oud zijn. Nog 1 ding: je schreef dat je 2 maanden lang 3 keer per dag iets aanbood. Ik denk dat je beter een 4 dagen achter elkaar dezelfde groente kan aanbieden rond hetzelfde tijdstip. Juist niet teveel verschillende dingen. En geef je groente uit een potje of vers? Er kan namelijk groot smaakverschil in zitten en sommige kindjes hebben duidelijk voorkeur voor 1 van de 2.
Mijn tip is: ga terug naar de volledige fles voeding en begin opnieuw. Vooralsnog komt je kindje helemaal niets tekort op die opvolgmelk. Als de melk gewoon lekker loopt (je kunt natuurlijk wel een papfles / bordje doen in de ochtend en voor het slapengaan) dan weer groenten gaan introduceren. Ik zou dit doen rond 11 - 12 uur tegelijkertijd met een fles. Een halve fles, daarna groenten en dan de rest van de fles. Daarmee steeds de hoeveelheid groenten proberen te verhogen. Als het op een gegeven moment lekker loopt met de groenten, geef je de fles erna. Tot dat voldoende groenten en fruit wordt gegeven en dan kun je de fles laten vervallen. Begin weer met makkelijke groenten: wortel, pompoen, bloemkool en brocollie. Biedt alles drie dagen achter elkaar aan en forceer niets. Maar wel consequent blijven doen. Sommige kindjes zijn echt heel dol op hun melk en het is moeilijk om ze daarvan af te brengen.
Ben het helemaal met zwaantje eens, dat je volgens mij inderdaad beter even kunt stoppen omdat de kleine er nu een afkeer van gaat krijgen en dan wordt het niks. Ga even terug naar alleen de melk (zit genoeg in) en probeer het over een paar weekjes weer, laat hem in de tussentijd gewoon af en toe iets van je vingers aflikken oid zodat hij er toch nieuwgierig naar wordt misschien? succes
Maak je vooral geen zorgen. Tot 1 jaar mag melk de hoofdvoeding zijn en de rest is bijvoeding. En zoals al werd geschreven, vooral niks dwingen dat heeft geen zin. Nu even een pauze inlassen en dan rustig aan beginnen. Oh ja nog een tip van mijn kant. Je kunt ook (na een weekje rust) beginnen met het geven van een lepel (zonder iets) aan je dochter terwijl jullie eten. Op die manier leert ze speels de lepel kennen. Dan kent ze het gevoel van een lepel in haar mond en kan ze zelf bepalen of die in haar mond moet/mag. Mijn dochter vond hierdoor de lepel in de mond niet meer vreemd toen wij begonnen met bijvoeding!
Even rust en daarna weer starten. Maak er een gezellige activiteit van. Je kan bijvoorbeeld verschillende stukjes groente aanbieden en haar daarmee laten 'spelen'. Sperzieboontjes en stukjes gekookte wortel liggen lekker in de hand en daar valt goed aan te knagen . Het échte eten kwam bij mij ook pas rond de 9 maanden hoor. Ervoor waren het meer kleine hapjes met daarom heen bv.
Hier precies hetzelfde probleem alleen heeft mijn zoon de eerste 3 weken lekker fruit gegeten en sinds afgelopen vrijdag begint hij al te kokhalzen als hij een beetje in zijn mond krijgt en dan zitten er echt geen stukjes in. Ga jullie tip maar opvolgen en even een rust van een week inlassen voor hem. Gewoon lekker melk en tussendoor een rijstewafel want die eet hij wel. Wel fijn om te lezen dat we niet de enige zijn met dit probleem!
ik zou inderdaad ook even helemaal niets meer geven en weer volledige flesvoeding...het even laten rusten en het na een tijdje weer proberen
Heb je al eens gekeken of ze misschien zelf wat wil eten? Zacht fruit of zachte groente? Worteltjes kan je vrij zacht koken, zijn lekker zoet... Misschien vind ze dat wel wat... Of peer in lange repen snijden... Ik noem maar wat. Als het echt niet wil misschien inderdaad even terug naar helemaal niks en langzaam weer beginnen na een weekje ofzo. Niet forceren, met strijd los je naar mijn idee weinig op. Heel herkenbaar, de zorg of ze genoeg binnen krijgen, ik denk dat veel ouders dat hebben. Het was hier in periodes, soms heel goed eten, dan weer minder (en nog steeds). Ik probeer het maar te laten komen zoals het komt. Succes!
hi, ik wilde hetzelfde zeggen als line en sokje. misschien als je na een pauze stukjes eten aanbiedt (stronkjes broccoli of zacht gekookte worteltjes), dan kan ze zelf eten (of niet) en raak je minder gefrustreerd en is de strijd er van af. als ze dan niet eet, kun je zelf wat makkelijker achterover leunen en het wat meer tijd geven en hang je niet zo met die lepel steeds voor haar mond (daar word ik nl een beetje gek van, hier wordt ook nog niet zo goed gegeten). mocht je de eerste tip willen opvolgen, er bestaan flessen met een lepeltje eraan ipv een speen. succes!
Hé! Onze dochter is nu 9 maanden en wij zijn nu ruim 3 maanden aan het 'bijvoeden'. Soms gaat het heel goed en soms krijgen we er gewoon helemaal niets in. Ze heeft in ieder geval duidelijke voorkeuren: brood, fruit, alles wat ze zelf kan eten (lekker knoeien met tomaatjes enzo). Groenten wil ze niet zo graag. Momenteel eet ze weer bijna niets (door de tandjes denk ik): misschien drie stukjes brood en vijf hapjes fruit. Ik denk eigenlijk dat het vanzelf wel goed komt als je niet forceert en gewoon blijft aanbieden. Ze worden vanzelf nieuwsgierig. Het is wel lastig als ze echt helemaal niets willen... Wij kunnen soms een beetje 'smokkelen' door afwisselend een hapje fruit en een hapje groente te geven om toch ook wat groente binnen te krijgen. In ieder geval wordt de bijvoeding pas vanaf een jaar ofzo echt belangrijk. Tot die tijd is het zo dat alles wat erin komt mooi meegenomen is, maar dat het vooral wennen en oefenen is en dat een kindje gewoon nog prima op melk kan leven. Hier heb ik trouwens wat melkbehoefte hetzelfde als jij: 's nachts meer dan overdag. Geen idee hoe ik dat om moet draaien. Ik ga straks op het CB even vragen of ze daar een visie op hebben en dan zal ik het wel even laten weten.
Ik lees mee, wij zijn sinds 3 weken aan de bijvoeding en behalve pap vindt meiske ALLES heel erg vies. Ze begint erbij te huilen en te krijsen en is gewoon doodongelukkig. Pap vindt ze wel heerlijk en dat gaat heel goed van een lepeltje. Dus ik ga denk ik ook maar een weekje stoppen met alles....
ik blijf ook meelezen. Hier een dame met een voorkeur. De worteltjes en bruine bonen uit het potje gaan er met gemak in maar alles wat mama kookt word genegeerd. En dat terwijl ik geen potjes kind wil Fruit wil ze al helemaal niks van weten
Voor alle zelfkokende mamma's nog een tip: een half schepje opvolgmelk(poeder) door het groentehapje geeft het een iets zoetere, smeuiger smaak. Na een week een kwart schepje, en een week later niets meer er door roeren..