Beste lactatiedeskundige, Sinds enkele dagen is mijn kind van 9 weken erg huilerig en onrustig tijdens het drinken. Hij heeft sinds week 6/7 spruw gehad en dit is behandeld met nystanine. Dit gaf ik hem 4 keer per dag en ik merkte al gauw dat hij minder huilerig was en beter dronk. ik smeerde het af en toe op mijn tepels (had klachten als branderige pijn, schilfers, rode tepels, kloven en af en toe bloederig). Daarnaast smeerde ik af en toe myconazol, maar niet erg consequent. Ook met mijn tepels ging het al snel beter. Geen pijn meer. Ik dacht dat de spruw redelijk verholpen was maar sinds enkele dagen is mijn kind weer heel onrustig. Hij wil heel vaak drinken, laat vaak los tijdens het drinken, schopt met zijn beentjes en maakt geluidjes. Huilt direct nadat hij wordt losgekoppelt en dacht klaar te zijn. Ook merk ik sinds vandaag weer witte aanslag aan de binnenkant van zijn wang en op zijn tong. Dit gaat er niet af (op de tong). Ik had het idee dat ik niet genoeg melk had, want als ik ging/ga kolven komt er amper wat uit. 20 ml in 20 minuten. Terwijl ik voorheen veel meer eruit kreeg. Nog 120 of 100ml uit beide borsten nadat hij had gedronken. Ik moet wel zeggen dat ik soms niet goed kan ontspannen, maar ook daar doe ik wat tegen. Massage, warme kamer, warme kamille thee drinken, warm washandje op de borst en masseren, warme douche. Dit allemaal schijnt niet te helpen. IK heb het idee dat mijn TSR niet sterk is en dat mijn productie erg achter uit gaat. Ik leg hem vaak aan en kolf af en toe ook, ook al komt er weinig uit. Maar de productie blijft laag. Ik ben ook 5 weken na de bevalling weer ongesteld geworden. Heeft dit hier wat mee te maken? En wat kan ik het beste doen? Ga vandaag sowieso weer naar de huisarts voor de spruw en misschien voor een middeltje voor een sterker TSR. Alvast bedankt. Miriam.
Hoi Miriam. Heel goed dat je terug gaat naar de huisarts voor de sruw! Je kleintje moet worden behandled met Nystatine en jij met Daktarin. Je moet je beide behandelen hiervoor, anders blijf je elkaar aansteken. Je gaat 1 week met de behandeling door nadat de symptomen zijn verdwenen. Productie: - Behandel de spruw - Blijf voeden op verzoek. - Kolf na elke voeding na (tot je productie weer OK is) - Masseer voor en tijdens het voeden/kolven met een warme/natte doek richting de tepel. - Weleda heeft ook een Borstvoedingsthee om de productie te stimuleren. (verkrijgbaar bij "de Tuinen") - Overleg met je huisarts of je Syntocinon neusspray kan krijgen om je TSR op te wekken. Succes Groetjes Saskia