Beste lactatiedeskundige, Ik stel nu toch maar mijn vraag; lange tijd dacht ik dat het gewoon was, maar nu vind ik het toch wel apart. 4 augustus -de dag na de eerste verjaardag van mijn dochtertje- heeft zij voor het laatst borstvoeding gehad; nu, ruim 10 maand later, krijg ik nog steeds melk uit borsten; ik merk niet dat het ervan zelf uit komt, maar vaak zitten er wel wat witte stipjes 'in' mijn tepels. Verder komt er heel snel melk (wit of vettig) uit mijn borsten als ik er op druk. Is dit normaal? En wat kan ik hier aan doen? Ik vind het eigenlijk inmiddels wel een vervelend idee. Hopelijk hebben jullie een antwoord op mijn vraag! Groetjes, Arri
Hoi Arri, Dit is eigenlijk wel heel normaal. Er zijn vrouwendie jaren nadat ze hun kindje hebben gevoed, nog melk uit de borst kunnen drukken. Op zich niks mis mee. Meestal is dat dan alleen te zien als je ook daadwerkelijk in je borst/tepel knijpt. Als het er ook spontaan nog uit komt is dat natuurlijk wel vervelend. Bij twijfel raad ik je aan om het even aan je huisarts voor te leggen. In sporadisache gevallen is het zo dat de hyopfyse ten onrechte prolactine blijft aanmaken. Dit zou dan eventueel onderzocht kunnen worden. Vr gr Linda