Hoi, Ik kwam je reactie in dit topic toevallig tegen en wil even reageren als is dit iemand anders topic Ik was rond 27 weken naar de gyn gestuurd voor een groeiecho omdat ons zoontje klein aan "voelde" Ook hij liep zo'n 3 weken achter. Er is mij nooit iets gezegd over eventueel trisomie 21 of een andere afwijking. Wij hebben geen nekplooimeteting laten doen en de 20 weken echo was helemaal goed. De echoscopiste heeft toen der tijd ook niets gezegd over het achterliggen in de groei. Dus wanneer de achterstand begon weten we niet. Er is ons dus ook helemaal niets gezegd over een vruchtwaterpunctie. Jeetje... ik schrik wel een beetje van het advies van je gyn. En over de speculatie of dat het misschien down zou hebben. Ik denk ook niet dat ik daar voor zou kiezen. Ik vind persoonlijk de risico's te groot. Het zet me natuurlijk wel meteen aan het denken... heeft mijn gyn wel alles eerlijk verteld? Heeft de echoscopiste (20 weken echo) toen misschien al een achterstand gezien? Volgens mij zit er wel een verschil tussen kindjes die al vroeg achter liggen en kindjes die later in de zwangerschap achterliggen. Denk aan adhd wat ik wel eens ben tegen gekomen op het internet. Ik kreeg toen elke week een groeiecho. En rond 32 weken moest ik om de dag komen voor een ctg en 1 x per week een groeiecho. Omdat ons zoontje het verder wel goed deed in mijn buik, maar de groei verder achter bleef werd ik met ruim 34 weken opgenomen en met 37 weken ingeleid. Ze leiden vaak met 37 weken in als je kindje geen groeispurt krijgt. Onze zoon is dus met 37 weken gehaald en woog toen 1710 gram! Oorzaak is niet helemaal duidelijk.... wel een te hoge bloeddruk en ik en mijn vriend zijn ook niet de zwaarste (en ik 1.60m) Hij doet het verder heel goed. Ontwikkeld zich gewoon als ieder ander kindje ( is nu ruim 16 maanden) Als je nog vragen hebt, kun je me gerust pb'en