Ik heb vandaag een echo gehad en ik had mijn kleine nichtje van 2 bij me omdat mijn zus griep heeft en zo had zij een beetje rust. Ik was aan de beurt voor mijn afspraak en toen zei de assistente dat mijn nichtje niet mee naar binnen mocht. Dus ik vroeg waarom dat niet mocht, omdat de vorige keer mijn nichtje wel mee mocht. Toen zei ze ja dat kan het onderzoek belemmeren Dus ik vroeg waarom belemmerd dat het onderzoek dan? Ja als ze rond gaat rennen en vervelend gaat doen dan belemmerd dat het onderzoek. Dus ik zeg van mijn nichtje is harstikke rustig en ik heb niemand bij me die op haar kan passen bovendien is het mij niet vantevore gemeld dat dit niet mag. Gelukkig was er iemand zo lief om aan te bieden om op mijn nichtje te letten. Anders was ik voor niets gekomen. Maar is dit normaal?
Was het een medische echo? Dan kan ik me dat wel voorstellen ja. Helemaal juist omdat je niemand mee had verder. Die je nichtje evt. op kon vangen, mocht ze wel van streek raken ofzo, of dat je slecht nieuws krijgt. Heb vrijdag ook weer een echo en we nemen onze dochter van 3 niet mee, is nog nooit mee geweest naar echo's, controles bij vk wel. Je zal maar slecht nieuws krijgen, wat even flink moet verwerken, daar zou ik dan geen peuter bij willen hebben.
Hier werd er ook voor gewaarschuwd toen ik de afspraak maakte. Dat kinderen echt niet mee mochten. Het stond ook op het formulier van de VK aan de echoscopist. hun reden: omdat het medisch is, kan er iets naar gevonden worden, en dan wil je liever geen kind erbij.
Volgens mij wordt het bij de 20 weken echo afgeraden om kinderen mee te nemen omdat er natuurlijk onverwacht iets vervelends uit kan komen. Maar verder lijkt het me om de reden die zij noemen niet echt een belemmering. Vooral als ze al een keer is meegeweest...
Op je vraag of dit normaal is; Ligt aan het soort echo; althans bij ons mocht dochterlief wel mee met de termijnecho en nekplooimeting, maar niet bij de 20 weken echo. Het is gewoon storend voor een echoscopiste als er een kindje bij zit dat niet rustig is. En het ene kind wel toelaten en het andere niet is ook niet echt fair, dus bij de 20 weken echo GEEN kinderen mee werd ons gemeld. Ook tbv de concentratie die de echoscopiste nodig heeft... Maar je schrijft ook nog; gelukkig was er iemand die op haar wilde letten, ik mag aannemen dat dat iemand was die er werkte?
Sorry, maar ik vind het onzin mocht het voor een gewone echo zijn. Als je nichtje, zoals je zegt, rustig is dan zou het toch geen probleem moeten zijn! Als jij het verder niet erg vindt (mocht je slecht nieuws te horen krijgen), waarom doen ze dan zo moeilijk. Als het een medische echo is, kan ik me voorstellen dat ze het liever niet willen, maar dan alsnog. Als jij aangeeft dat je nichtje rustig is en niet de boel vertoord, dan hoeft het toch geen probleem te zijn lijkt mij.
Ik heb een medische indicatie gekregen omdat mijn moeder,grootmoeder en overgrootmoeder alle 3 moeilijke zwangerschappen en bevallingen hebben gehad. Dat komt omdat bij hun de placenta te klein was voor de 9 maanden zwangerschap. Dus het kindje moest dan goed in de gaten gehouden worden of het nog goed groeit en of de placenta wel goed was. Nu kunnen ze bij mij nog niet echt zeggen of dit ook al het geval is maar uit voor zorg houden ze me wel goed in de gaten. het stond bij mij ook wel op het formulier maar ik had nog gebeld naar het ziekenhuis en toen zeiden ze dat het geen probleem zou zijn omdat ze al een keer meegeweest was.
Nee het was een andere zwangere vrouw die wat vroeger was voor haar afspraak. Ze zei ik let wel even op haar ik ben toch te vroeg.
Moeilijke kwestie. Als ze min of meer toestemming hebben gegeven dat je nichtje erbij mocht zijn, dan is dat wel 'jammer' of 'vervelend' dat ze uiteindelijk niet mee mocht. Iemand die de afspraak inplant, waarsch een secretaresse, kan dat dan natuurlijk makkelijk zeggen dat het goed is. Maar het is toch de arts/echoscopist(e) die uiteindelijk bepaalt of er kinderen bij mogen zijn of niet. Bij een pretecho is het wel raar als een kind niet mee mag, maar voor overige echo's vind ik het niet raar.
Bij m'n termijnecho had ik mijn zoon meegenomen. Hij was toen 1,5 jaar oud en ik had geen zin om er een oppas voor te regelen. Ging prima. Toen ik de afspraak maakte voor de nekplooimeting zeiden ze er meteen bij dat ik hem bij dat onderzoek niet mee kon nemen. Niet eens vanwege de mogelijkheid van slecht nieuws (dat moet je namelijk echt helemaal zelf weten, of je daar wel of geen kind bij wilt hebben - maar het is wel iets waar je van tevoren even over moet nadenken of je dat prettig en verstandig vindt), maar omdat hij de echoscopist zou kunnen afleiden terwijl het een heel secuur werkje is. Dat begrijp ik heel goed. Voor de 20 weken echo net zo: geen kleine kinderen erbij, omdat ze de echoscopist kunnen afleiden.
Hmmm het feit dat eerst gezegd is dat ze wel mee kon en dat er nu "moeilijk" wordt gedaan is natuurlijk wel overmacht... Maar ik had haar persoonlijk niet bij een wildvreemde achtergelaten, hoe betrouwbaar deze er ook uit zou zien...
Daar geef ik je helemaal gelijk in hoor. Ik wist even niet wat ik moest doen en die vrouw bood het aan en ik dacht ja dan moet dat maar. Achteraf is het nogal dom en ik heb het ook eerlijk tegen mijn zus vertelt. Ze vond het niet leuk, wat ik heel goed snap maar ze is niet boos ofzo. Gelukkig maar.
Ik zou het ook gedaan hebben. Die vrouw is toch bekend bij het echocentrum? Die gaat echt je nichtje niet ontvoeren of mishandelen terwijl ze zit te wachten op haar afspraak.
Ik zou het ook gedaan hebben en heb het in de wachtkamer van de huisarts ook weleens gedaan voor iemand.
Hier hebben we bij de termijnecho onze 3 kids meegehad en bij de 20 weken echo onze jongste van 1,5 jaar. Ik kon geen oppas regelen op de dag van de 20 weken echo en het is hier nog nooit een probleem geweest. Kan em aan de ene kant wel voorstellen dat ze er geen voorstander van zijn, maar soms is de situatie niet anders en zal je je kind mee moeten nemen. Persoonlijk had ik mijn kind niet bij een vreemde achtergelaten, maar soms kan je niet anders. Wel raar dat z eeerst zeide dat het wel mocht en dat je er bent dat ze niet mee maag.
Heel vreemd dat ze dat als reden opgeven. Dat ze het je even meegeven ter overdenking: prima. Maar dat ze dat voor jou beslissen? Ronduit betuttelend! Thirza gaat hier altijd mee naar de echo's, en dat is dus al diverse keren met slecht nieuws geweest. Tja, als ik voortdurend oppas voor haar moet regelen, ontregelt dat onze jongedame veel meer dan het verdriet wat ze bij ons dan ziet. Hier is dat nog nooit een probleem geweest, ze gedraagt zich ook prima, ik zet 'r gewoon op een stoel en daar komt ze pas af als dat van mij mag. als een echoscopist aan zou geven dat het te afleidend is, vind ik dat een ander verhaal worden, maar dan is het wel handig als dat bij het maken van de afspraak even gemeld wordt. Zolang dat niet gedaan is, gaat mijn dochter mee naar binnen: die laat ik echt niet achter bij een vreemde. Niet omdat ik vreemden niet vertrouw, maar omdat Thirza dat niet gewend is en ik niet wil dat ze in paniek raakt omdat ik/wij dan weg zijn. En dan zorgen wij zelf wel dat de dame de echoscopist niet afleidt...
Hoi Ik heb veel medische echo s gehad en heb telkens mijn zoontje van 7 met adhd meegenomen,hij praatte er wel doorheen en was druk. Maar ze zeiden niks negatiefs alleen goed gedaan ondanks je adhd jongen. missschien zijn de regels overal anders. groetjes
Ga er maar van uit dat het steeds meer landelijk wordt, geen kinderen mee naar de echo!! 1 max 2 volwassenen meer niet. Soms komen er hele families mee. Sorry hoor, maar het is een medisch onderzoek, daar horen kleintjes gewoon niet bij. Er staat apparatuur, en de echoscopist moet zich inderdaad kunnen concentreren. Je neemt je kind toch ook niet mee naar een longonderzoek of tandarts??
uh, juist wel! De tandarts benadrukt dat bij iedere controle dat ze het geweldig vindt als de kinderen meekomen; dan zien ze dat het heel normaal is om in die stoel te gaan liggen en je gebit te laten onderzoeken. Ook neem ik mijn kinderen mee als ik geprikt moet worden, of als er bloed wordt afgenomen. Ik zal zeker m'n oudste ook meenemen als ik weer eens voor een longfunctietest moet komen. Puur om te laten zien dat het de gewoonste zaak van de wereld is, en niet iets om angst voor te hebben. Ik ben het dus volstrekt oneens met de stelling dat kleintjes niet bij een medisch onderzoek horen te zijn. Dat zou leuk zijn in een wereld waarin de kleintjes zelf nooit zo'n onderzoek hoeven te ondergaan, maar zolang dat niet het geval is vind ik het alleen maar toe te juichen dat het voor hen iets gewoons is. Verder sluit ik me aan bij Rozemarijke: of je een kind wel of niet bij een mogelijk slecht-nieuws gesprek wilt hebben, moet je zelf kunnen beslissen.
Tja, inderdaad, als je voor controle gaat. Maar niet als je voor een behandeling gaat. Zie de assistente of arts al achter je kind aanrennen. Bij ons ( en steeds meer afdelingen), geen kiddoos mee naar binnen. En daar kun je het misschien niet mee eens zijn, dat mag, maar degene die het onderzoek moet doen heeft het laatste woord.