te weinig vruchtwater

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Jalea, 30 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    hoihoi,

hier een beetje een bezorgde maart-mama die niet echt antwoorden krijgt van het ziekenhuis.
    ik ben inmiddels 34 weken zwanger, en heb al weken regelmatig last van weeen, afgelopen weekend zelfs n uur lang om de 5 minuten (daarna zakte het snel af). Ons kleintje was voor de 30 weken al bezig met indalen, en vandaag vertelden ze dat ie al helemaal ingedaald is en flink vast zit ook. sinds een week of 3 weten ze dat ik te weinig vruchtwater heb, vandaag bleek dat het weer wat minder geworden is. nu moet ik over 6 dagen alweer een uitgebreide echo en controle, naast vruchtwater meting en doorbloeding van de placenta en navelstreng ook n groeimeting van ons mannetje. met 30 weken liep ie een week voor, maar met 33 weken bleek dat opeens niet meer zo te zijn en gemiddeld te zijn.
    ik heb veel last van buikpijn door hoe hij ligt (billen hele dag onder mn ribben, voetjes zo ongeveer in zn mond :)) en veel pijn sinds hij ingedaald is.
    behalve dat ik nu steeds vaker moet komen krijg ik weinig te horen, mijn vragen worden ook niet echt rechtstreeks beantwoord.
    ik moet zowieso iedere week een echo en controle, zodra er iets verslechterd moet ik paar x in de week of zelfs dagelijks naar het ziekenhuis, of opgenomen worden.

maar wat is nu eigenlijk de kern van dit alles, wat kan de oorzaak zijn van te weinig vruchtwater, hoe kan het alleen maar minder worden, kan het ook nog opeens heel erg toenemen?
    en is het zo dat bij weinig vruchtwater en volledig ingedaald zijn e.d. het waarschijnlijker is dat ik de 40 weken niet haal, of...? is deze situatie gevaarlijk voor de kleine, of...?

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi Jalea,

Ik vind het jammer dat het ziekenhuis je vragen niet goed beantwoorden. zij maken uiteindelijk het beleid en moeten jou daar wel uitleg over geven. Hier mag je gerust 10 X om vragen hoor! Het is jou lijf en jullie kindje!
    Je kindje zorgt samen met de vliezen voor het verversen van het vruchtwater. Op het moment dat het vruchtwater minder word, drinkt het kindje meer dan het weer uitplast. Daarom gaan ze met de echo kijken of daar een reden voor is.
    Als de hoeveelheid vruchtwater TE weinig is dan is je kindje beter af buiten de buik en zullen ze het kindje geboren laten worden.
    Zolang de placenta goed fuctioneert en je kindje groeit en je vruchtwater niet nog meer afneemt is alles oke!
    Wacht de volgende echo af en vraag om uitleg! Laat je niet zomaar wegsturen!

Groetjes Imke

3. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    inmiddels heb ik na weken afnemende hoeveelheden vruchtwater eindelijk goed nieuws gekregen, het is verdubbeld tov de laatste meting :D nu valt het eindelijk weer in de categorie voldoende! hoe is het toch ook mogelijk...
    leek me wel een leuke update voor mensen die bij mijn vraag terecht komen omdat ze in dezelfde situatie zitten, het kan dus echt :D

4. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi jalea,

Wat FIJN om te horen!

Groetjes Imke

Deel Deze Pagina