Mijn dochter is een goede eter. Ze kan zelf eten met de handjes en een beetje met bestek. Gaat allemaal prima. Ze mag best knoeien en wat in d'r eten graaien met d'r handjes om het eten te voelen en te ontdekken. Alleen er is iets wat ik erg vervelend vind, en dat is het feit dat ze zomaar opeens haar bord omdraait. Dit doet ze zomaar, ook als ze nog niet klaar is met eten. In het begin schoven we haar eten er terug op en gaven we het weer, en na 2x haalden we haar bord weg. Ze blijft het doen. Toespreken of negeren verandert niks. Zou het een fase zijn?
Is denk ik een fase. Wij deden altijd maar 2 of 3 hapjes op het bord, en vulden terwijl ze zaten te eten gewoon aan. En omkeren was bord weg. Als er een bord lag, want stukken legden we ook vaak gewoon op een schone tafel.
dirksmama, bedankt voor je antwoord. Het is vaak de avondprak. Misschien kunnen we proberen eens wat minder op te scheppen. Haar bord weghalen hebben we wel gedaan, maar dit hielp eigenlijk niet....(misschien hadden we langer moeten volhouden) daarbij voel ik me er niet goed bij omdat ze niet klaar is met eten en ze al niet zo'n dikkerd is.... Dan wil ik toch weer dat ze eet. Wat hapjes "navoeren" pikt ze niet meer, ze wil het zelf doen.
In dit soort situaties ga ik het gevecht niet eens aan, maar kiep het bordje zelf wel om op een schone tafel/placemat en haal het bord weg. Dan eten ze maar verder zonder bordje. Het is trouwens wel een fase. Hier was het met ong 16maanden de lol er wel af. Als ze hun bord nu wegschuiven/omkiepen, weet ik dat ze klaar zijn met eten.
Ik heb ook heel lang het bordje weggehaald na een paar x nee zeggen, en het eten gewoon voor haar neer gelegd. Nu begint ze eigenlijk al een beetje te leren het bordje te laten staan, maar moet er soms wel vlug bij zijn. Sinds een kleine week denk ik dat ze wel eet van het bordje zonder het meteen om te draaien. Ik heb altijd volgehouden om het bordje weer terug te zetten en nee te zeggen hihi...
Ik denk dat Eva een jaar of 2 was voordat ze een bord liet staan. Voor die tijd kon ze gewoon niet bij haar bord en legden we telkens wat voor haar neer. Zo doen we het nu met Lisa ook, we hebben er geen zin in dat al haar eten op de grond belandt, al laat Lisa haar bord beter staan dan Eva deed destijds.
Wij doen hetzelfde. Op dit moment is het bord nog steeds een grote bron van interesse. Dus 1 a 2 stukjes eten op de schone tafel voor hen, en niet hele hele bord. Bij zachter voedsel geef ik het vaak ook gewoon met de lepel zelf. Het belangrijkste met eten vind ik dat ze smaken en textuur ontdekken, en goed leren kauwen. Tafelmanieren komen wat mij betreft als ze die ook echt begrijpen, en als ze hun eigen troep op gegeven moment zelf kunnen opruimen
Ik had m'n bericht al gewijzigd, had me een beetje vergist met 1,5 jaar , was inderdaad pas met een jaar of 2. Ging opeens goed eigenlijk, had me er ook een beetje zorgen om gemaakt, vooral omdat ik andere kinderen van die leeftijd zag die heel netjes waren. Uiteindelijk komt het altijd goed