3 mnd en flesvoeding onder de norm

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Herah, Jul 15, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Herah

Herah Lid

Sep 1, 2010
    48
    0
    0
    Hallo,

Onze dochter (28-03-2011) dronk heel netjes, ruim een maand na haar geboorte zelfs vrij veel, zo rond de 170-180 ml per kg. Sinds een week of twee is dat echter fors achteruitgelopen, we zijn toen begonnen met twee van de vijf flessen op te hogen naar 180 + 6 (andere drie dus op 150 +5) maar sinds een week of twee loopt wat ze drinkt alleen maar achteruit. We bieden vijf keer 180 + 6 aan, maar ze laat nu elke fles flink wat staan, ik denk gemiddeld over de vijf flessen zo'n 40 ml per keer. Dat betekent dus dat ze ruim 800 ml drinkt (en sommige dagen haalt ze dat niet eens) en met haar 5,4 kg is dat onder de 150 ml. Op zich is ze erg tevreden overdag, slaapt goed, alleen het drinken is over het algemeen geen pretje. Ze geeft wel aan wanneer ze honger heeft (huilen, mopperen), maar als we dan de fles voor haar mond houden gaat ze alleen nog maar harder huilen. Inmiddels ben ik zover dat ik'm echt even naar binnen duw en dan gaat ze na een seconde of tien mopperen wel enthousiast drinken. Maar als er dan nog ongeveer 40-50 ml in zit, houdt ze er mee op en is er dan ook echt helemaal klaar mee. Dit is zo compleet anders dan ze tot een week of twee geleden dronk, dat ik me inmiddels begin af te vragen wat er aan de hand kan zijn.

Heb jij een idee? Wellicht een tip of advies waar we op moeten letten? Hou ik te strak vast aan die norm van 150 cc per kg?

Dank alvast!

Herah

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo Herah,
    Het klopt inderdaad dat je dochtertje ongeveer 150 ml voeding per kg lichaamsgewicht nodig heeft, dit is een richtlijn. Je dochtertje kan een periode hebben dat ze wat minder behoefte heeft aan deze hoeveelheid. Zolang ze goed te pas is en minimaal 4 zware plasluiers per dag heeft, hoef je je geen zorgen te maken.
    Groetjes Petra

Share This Page