Te weinig...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Gentle, 11 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik baal als een stekker! Bij mijn eerste had ik regelmatig een beetje te weinig voeding. Zij spuugde ook nog eens erg veel, dus groeide niet goed. Nu spuugt mijn tweede kindje ook, maar wel iets minder dan haar zus (door een koemelkvrij dieet van mij), maar nog steeds is mijn productie echt brak...

Sifra drinkt ongeveer 8-10 keer per dag. De laatste 3 avonden drinkt ze vanaf een uur of 5 bijna elk uur, soms nog vaker, soms gewoon de hele tijd door min of meer tot een uur of 23. Ik kan duidelijk aan haar merken dat ze op dat moment te weinig binnen krijgt. Ze is boos, "kauwt" heel veel op mijn borst en drinkt af en toe een slok, en is wel moe maar ze komt niet in slaap. Als ik haar even weg leg, begint ze ook echt te happen, bij mijn man in z'n arm, zwaaien met haar armpjes. Ze heeft echt honger en mijn borsten hebben op dat moment ff niet genoeg. Ik probeer er aan toe te geven, bied gewoon vaak aan (met het idee 'vraag en aanbod stemt zich af')...

Maar het duurt nu al 3 dagen en mijn productie is nog helemaal niet lekker opgekrikt door het vele aanleggen! Grrrr... Iemand tips? Ik probeer veel te drinken, venkelthee en gewoon water... Ik baal echt van zulke avonden!

2. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Wat bij goed heeft geholpen is nakolven na elke voeding, ongeveer 10 minuutjes. Er kwam bij mij dan geen druppel uit, maar na een dag voelde mijn borsten gestuwd en ging het daarna als een speer.
    Het is doodvermoeiend om dat twee dagen te doen, maar het is het bij mij echt waard geweest.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.346
    36.205
    113
    Ik snap dat je baalt, maar het is wel heel normaal en het wil niet zeggen dat je te weinig voeding hebt. Het heet clusteren en veel baby's doen dit tot zeker zo'n 4 maanden. Mijn dochtertje heeft dit zelfs 9 maanden lang gedaan.

4. Pindaatje

Pindaatje Niet meer actief

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Probeer erbij te ontspannen (lastig!) en sowieso je rust te nemen. Stress bevordert je productie niet namelijk. Je kunt borstvoedingsthee drinken (zitten echt wel effectieve kruiden in), of bijv fenegriekkaas, google maar eens op de effectieve bestanddelen.

Desnoods een heel klein (half) pilletje domperidon overwegen voor een dag of twee-drie, maar dat komt wel in de voeding en krijgt je dochter dan dus ook binnen. Op zich wordt dat ook wel voorgeschreven bij spugen trouwens ;)

Nakolven in de avond is ook een optie, maar dat is dan als ze eindelijk slaapt... moet je nog maar puf voor hebben. Of om je borsten een beetje rust te geven ergens overdag wat kolven en haar dat 's avonds geven, in de hoop dat ze eerder "uitgeclusterd" is.

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ja, dat is wel erg gemakkelijk gezegd. Het is bij ons geen rustig moment waarop ze veel bij me wil zijn en drinken, ze is boos! Onrustig, onverzadigd, zuigt maar slikt weinig. Ik vond dit op borstvoeding.com:

Maar daar staan wel goede tips, dus wel goed om te lezen. Ik ga in ieder geval vannacht even een wekker zetten, zodat ze niet per ongeluk doorslaapt wat ze heel soms doet. Dat is voor de productie niet handig. Overdag komt ze eigenlijk meestal al om de 2-3 uur, dus vaker lijkt me niet nuttig.

7. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Goed idee, en dapper van je ook ;)

Hoop dat het snel bijtrekt als je productie zich aan heeft gepast.

Ik heb ook nooit veel melk gehad, regelen duurde altijd vrij lang. Toen ze wat groter was heb ik wel af en toe domperidon genomen met regeldagen, de nachten waren zo zwaar - ze dronk nog heel erg vaak.

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier dronk ze ook vrijwel continu de hele avond rond die termijn.
    Is gestopt tussen 3 en 4 maanden. Met 4 maanden ging ze om 19u de nacht in.
    Hier liet ze soms even los, sliep half wat, soms net niet, vroeg weer om de borst en zo ging het zo'n beetje de hele avond door.
    Wat ik soms wel deed wat s morgens wat kolven, op de momenten dat ik het s avonds even niet trok, gaf papa een beetje in een flesje, maar dat wilde ze eigenlijk amper. Maar had ik soms even een kwartier/half uurtje adempauze haha.
    En we gingen standaard om half 10 naar boven toe, ging ze met papa mee onder de douche en dronk ze daarna nog even weer bij mij en konden we de nacht in. Dat werkte hier ook goed.
    Had ik even een kwartier om me rustig klaar te maken voor de nacht.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier gingen de afgelopen weken de avonden ook zo, tot 23 of 24 uur, echt vermoeiend....Maar vorige week werd het ineens al 22 uur dat ik haar in bed kon leggen en nu wil ze helemaal niet meer continu aan de borst 's avonds, is het gewoon een voeding drinken en dan naar bed....Dus het kan ook snel voorbij zijn!

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier met zes weken ook enorm geclusterd; ze dronk 's avonds vrijwel ieder half uur. Kwestie van veel vraag om het aanbod te verhogen dus echt in mee gaan! Dan is het ook sneller voorbij :)

11. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Hier is het ook heel erg geweest! Maar na een maand of 3/4 nam het af! Nu OS ze vanaf een uur of 6 s avonds nog huilerig maar goed ben s avonds vaak alleen en heb Ner rond die tijd een peuter en kleuter die op bed moeten dus dan gaat ze in de draagdoek en dan is ze wel stil. Hielp tijdens het clusteren ook hoor als ik alleen was , ff in de draagdoek dan had ik vaak 10 minuten de handen vrij om iets te doen. T lijkt me dus zeker niet dat je productie niet op pijl is hoor ze komt om de 2/3 uur? En slaapt soms door! Dat betekent echt dat ze wel genoeg heeft nu. Clusteren hoort er nu eenmaal bij. Maar vond het ook niet altijd leuk ( dat waren vaak de momenten dat ik dacht,, waarom gaf ik ook al weer bv" maar we zijn er nu door en t gaat super! T komt echt goed hou vol!

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wou ik ook schrijven!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Regeldagen zijn een beetje misleidend...sommige kinderen hebben niet eens een dag nodig om te regelen, daar zijn het eerder regeluren, sommig kinderen hebben eerder een regelweek...en 't kan flink gekmakend zijn als je er middenin zit...

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

In mijn beleving heb ik heel weinig regeldagen gehad. Wel toen zoon wat ouder was en ik of hij ziek was (geweest). Het regelt zichzelf, dat is het mooie ervan.

Clusteren vind ik wat anders en normaal voor een 1,5 maand jonge baby. Clusteren is ook meer dan drinken en zorgen dat de productie hoog blijft. Clusteren heeft miz te maken met bij mama willen zijn en dat lijkt mij heel normaal voor zo'n jonge baby.

De eerste maanden was mijn man op tijd thuis; kookte en bleef lopen met kopjes thee. Ik hoefde die bank niet af totdat we naar bed gingen. Moet eerlijk zeggen dat ik daar wel erg van genoten heb en ervan tot rust kwam. Zo met zijn drietjes met elkaar cocoonen.

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier eigenlijk 1 regeldag gehad op dag 11 geloof ik en verder niet duidelijk herkenbaar.
    Clusteren zorgde hier voor een goede productie.
    Later werd alleen de schade van overdag weinig drinken wel s nachts ingehaald maar dat was al na 6 maanden.

Deel Deze Pagina