Graag zou ik jullie advies willen horen over de eerste hapjes. Ik vind het best wel een gepuzzel en voel me er nog wat onzeker over. Op advies van het Cb ben ik begonnen met groente- en fruithapjes voor mijn dochter (ruim 5 maanden oud). Fruit en zoete groenten zoals wortel gaan prima, maar voor andere groenten houdt ze haar mondje stijf dicht Wat is nu de beste strategie om mijn meisje groenten te leren eten? Ik heb de bloemkool 5x aangeboden maar ze houdt stug vol ... de courgette lijkt deselfde kant in te gaan. Ik twijfel of mengen met appel o.i.d. slim is, dan went ze nooit aan nieuwe smaken. Verder rommel ik nog met het schema, zoals je ziet 'pieken' we nu tussen 18:00 en 19:00. 7:00 fles 210/7 9:30 klein fruithapje 11:00 fles 180/6 15:00 fles 180/6 +/- 18:00 klein groentehapje aan het begin van het 'huiluurtje'. 18:30: fles 210/7 met schepje rijstebloem (langer rekken lukt echt niet) Jullie ideeën en tips zijn zeer welkom. Dank!
Ik zou gewoon doorgaan zoals je al deed, dus eerst één groente per keer, niet mengen. Mag ook 10 dagen achter elkaar, maar je kunt ook na 5 dagen iets anders proberen. En na een poosje probeer je groente 1 nog weer eens een aantal dagen. Het is niet gek wat je dochter doet. Baby's houden van zoet. BV is zoet, KV is zoet. Dat gaat er 'van nature' lekker in. Groentes hebben heel andere smaken. Soms zelfs een beetje bitter. Daar hebben de meeste baby's van nature een afkeer van. Gewenning helpt, en het kan echt wel 10 of 15 keer duren voordat ze er echt wat van willen eten. Maak je geen zorgen. Mijn zoon wilde de eerste maanden dat hij bijvoeding kreeg bar weinig weten van wat voor hapje of stukje dan ook. Met 8 mnd was ik blij als er 5 happen in gingen (of 3 flinterdunne plakjes komkommer, of wat minibeetjes sperzieboon). En nu lust hij echt (bijna) alle soorten, smult er echt van. Je zou wel kunnen overwegen om de groente op een ander tijdstip te doen; begin van het huiluurtje leest voor mij niet als het ideale moment voor een kindje om iets nieuws te proberen. Bijvoorbeeld om 15 uur 's middag, of rond 17 uur als je kindje dan niet slaapt.
Het tijdstip lijkt mij ook niet ideaal eerlijk gezegd. Je kan het inderdaad ook rond 15u proberen en dan rond 16u de fles of zo?? Begin van huiluurtje is meestal niet ideaal, omdat je kindje dan niet bezig is met nieuwe hapjes proeven. Zeker in het begin moet je een moment kiezen waarop je kindje goed wakker is en vrolijk. Verder zou ik gewoon door gaan met proberen hoor. Je kunt na 5 dagen sowieso wel weer even een andere groente proberen en over een tijdje weer terug naar bloemkool. Hier ging het ook zeker niet gemakkelijk in het begin. Na een maand of twee begon ze pas noemenswaardige hoeveelheden te eten. Overigens was het fruit hier een probleem en gingen groenten er na verloop van tijd heel goed in! At zo een halve courgette op met een aardappeltje er door!!
Dat vergat ik te zeggen: ik heb ook 's morgens wel eens een groentenhap geprobeerd. Dat gaat iets beter, maar niet schokkend. Fruithap gaat er ook tijdens het huiluurtje prima in. Tot het op is....
Groente is dus meer een uitdaging dan fruit voor haar. Ze hoeft echt niet meteen een halve broccoli weg te eten, op deze leeftijd gaat het toch vooral om het kennis maken met andere voeding. Dus laat haar er lekker wat mee spelen en aanrommelen, het opeten komt vanzelf wel een keer.
Ik heb de tweede keer dat hij bloemkool kreeg (die hij de eerste keer niet lekker vond) het gemengd met worteltjes. Half bloemkool half wortel. En dan de eerste happen gemengd en dan steeds minder worteltjes erbij op het lepeltje. Dat werkte voor hem heel erg goed.
Ok, we blijven proberen. Al komt er niet veel van spelen en proeven, want ze zet het op een brullen en houdt haar mond stijf dicht. Groenten verstoppen in wortel of appel werkt zolang je de nieuwe groenten niet proeft. Mijn meisje laat zich niet foppen Morgen ga ik broccoli proberen. Ben benieuwd!
Misschien kun je dat je fruit en groente hapje toch omdraaien? Als dat fruit er toch wel in gaat? (als ze toch een huiluurtje heeft, dan heeft ze dat begrijp ik ook als ze het fruit niet zou eten?) En dan de groente 's ochtends. Wij zijn nog niet begonnen, moeten echt tot 6 maanden wachten. Maar ik mag dus niet met fruit starten, maar mag alleen groenten gaan introduceren (is veiliger voor kindjes met kma en eczeem). Schijnt wat ik hier ook al las, dat fruit meestal makkelijker gaat, omdat dat natuurlijk heel zoet is. Succes ermee in elk geval!!
Gisteravond ging het bananenprutje er vrolijk in (en dat terwijl ik banaan afschuwelijk vind, alleen de lucht al). Vanmorgen de broccoli getest. Het resultaat: mondje stijf dicht en huilen Morgen nieuwe poging...
Ze hoeft nog niks op deze leeftijd. Ik zou voorlopig stoppen met fruit, en alleen groente aanbieden. Fruit is vooral suiker en vezels, daar heeft ze qua voeding veel minder aan dan aan groente, en er zijn ook veel neer soorten groentenom te ontdekke. Kijk eens op het voedingsschema op borstvoeding.com voor ideeën m.b.t. groente. Hier kregen ze pas fruit torn er vier soorten groente zonder problemen in gingen.
Je hoeft ook nog niet te beginnen met twee keer per dag groente of fruit, overgaan naar een normaal maaltijdenritme komt wel als ze vanalles lust. Hier een succes: wortel met of zonder bloemkool, zoete aardappel/bataat, pompoen, courgette. Broccoli absoluut niet, en dat eet ze nu met plezier, hihi. Dus lekker uitproberen, een paar dagen achter elkaar zodat ze kan wennen, wat vandaag niet lekker is, is dat morgen misschien wel. En zelf maken natuurlijk.