Te weinig?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ise, 22 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    Mijn dochter is geboren met 28 weken. Ik heb 10 weken fulltime gekolfd, 7x per dag en toen ze uit de borst kon drinken dronk zij ook nog ongeveer 1x per dag live. Toen ze thuis was wilde ze nonstop drinken. Dat was deels een reflux probleem en deels clusteren in de avonden. En ze had natuurlijk heel wat in te halen. Nu is ze 5 maanden, gecorrigeerd 2 maanden. Ze drinkt soms elke 1 a 2 uur. Andere dagen laat ze er wat meer tussen. Meestal tussen de 2 en 3 uur en soms slaapt ze heel lang en maak ik haar na 4 uur wakker. In de nachten slaapt ze ongeveer 6 uur door. Ze weegt nu ongeveer 4100 gram. Ik heb het idee dat ik te weinig melk heb. Vaker aanleggen gaat bijna niet. In de nachten eventueel, maar dat is voor mij niet haalbaar. Ik ben zelf aan het bijkomen van een zware periode. Heb mijn rust heel hard nodig. Ze komt in de nacht 1 a 2 keer en dat is eigenlijk echt de max. Ik heb nu het idee om haar in de namiddag/avond een klein flesje kunstvoeding na te geven. Ik ben veel avonden alleen met de kinderen. Heb nog twee oudere kinderen rondlopen. Maar dit is vast niet goed voor mijn productie. Ik vraag mij heel sterk af of mijn productie überhaupt wel voldoende is. Wie heeft een idee of tips hoe ik het eea kan aanpakken?

2. Nancy81

Nancy81 Actief lid

31 aug 2011
    151
    0
    0
    Ten eerste, wat super knap dat je de eerste periode fulltime hebt gekolfd, dat moet echt een heftige tijd zijn geweest. Ik heb geen ervaring met premature kindjes maar de tijden die jij aangeeft zijn niet heel gek voor borstgevoede kindjes. En dat ze snachts 6 uur tussen kan laten is al een mooie tijd, toch?
    Ik snap dat je gevoel van te weinig voeding hebben komt van de momenten dat ze vaak wil drinken. Maar als ze meerdere goede plasluiers heeft per dag en voor haar situatie goed doorgroeit, zit je denk ik heel goed.
    Wbt de KV, je kunt het altijd proberen en die voeding bij jezelf afkolven. Dan zul je ook geen negatieve gevolgen krijgen tav je productie.

3. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Eigenlijk klinkt het alsof het wel goed gaat. Waarom denk je precies dat je te weinig hebt?

Wat een moeilijke start trouwens. Wat moet dat een zenuwslopende periode zijn geweest voor allemaal. Respect voor al je gekolf!

4. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Lastig!

Ik merkte voornamelijk dat mijn productie minder werd omdat ze veel huilde meteen na de voeding. Meer rust en vaker kolven (minder cc's) voor het toeschietreflex waren de oplossing.

Als ze niet extra huilt, heb je vast genoeg.

Een flesje kunstvoeding extra kan geen kwaad; ZEKER niet als het jou rust geeft want die rust is goed voor de bv.

5. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Poeh wat een heftige periode heb je achter de rug! Ten eerste pertje af dat je zo goed bezig bent en je kleine weer aan de borst hebt.

Ik denk als ik je verhaal zo lees dat je niet te weinig melk hebt hoor, en dat het normaal babygedrag is voor een borstgevoede baby.

Ik zou zelf wel terughoudend zijn met het geven van flesvoeding, je bent dan aan het afbouwen. Natuurlijk kan een enkel flesje weinig kwaad, maar ik zou dan zeker wel kolven op het moment dat je het flesje geeft. Kolven is natuurlijk wel wat minder voor je productie dan life voeden.

Ik zou kijken of je de tijd kunt vinden of je een aantal maal direct na de voeding kunt na-kolven. Dan kan je op die manier de productie mogl wat verhogen.

Maar nogmaals ik hoor niet iets abnormaals in je verhaal, dat het zwaar is geloof ik zeker! Helemaal na de turbulente periode die jullie achter de rug hebben. Kijk of je kindje goed groeit (iig volgens haar eigen lijntje) en of ze voldoende plasluiers heeft en tevreden is na de voeding. En verder lekker blijven aanleggen.

Ik heb een zoontje van nu 4 maanden en ruim 8 kg en ook hij laat er in de nacht max 5-6 uur tussen zitten. Voed hem meestal zo rond 22/23-4-6/7 uur.

Heel veel succes

6. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    Bedankt voor de reacties. Fijn om te horen dat het normaal klinkt. Ik heb het idee dat ik minder/te weinig heb omdat ze eerst een ander ritme had. Ze dronk ongeveer zo: 21/4/8/9 uur tweede borst en dan slapen/13/en in de middag om de 2 a 3 uur. Kwam ik op 7 of 8 voedingen uit. Toen groeide ze wat meer dan nu. Nu.drinkt ze dus veel meer maar is in 4,5 week 300 gram gegroeid. Ik zal in.haar curve eens bekijken of ze haar eigen lijn volgt maar dat zal wel goed zitten. Het is meer dat zij dus meer vraagt maar er niet meer lijkt te komen voor mijn gevoel doordat ze steeds vaker drinkt en de tijd tussen de nachtvoedingen steeds korter wordt. Wellicht is dit nog steeds normaal. Ik zie het natuurlijk niet echt rooskleurig met mijn uitgeputte blik ;)

7. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    of ze tevreden is: normaal na 1 borst wel dan kon ik haar rustig overleggen naar de tweede als dat nodig was. Nu gaat ze aan de eerste borst als er niks meer in zit onrustig blijven sabbelen en draaien. Dan maak ik haar los om te draaien en gaat ze goed huilen. Als borst twee leeg is is het okee.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Klinkt als een hele normale baby!
    Goed voor een meisje dat zo vroeg geboren is hoor. Al snap ik best dat je af en toe onzeker en moe bent.
    Als je nog een kolf in huis hebt zou je natuurlijk ook eens een uurtje na de ochtendvoeding kunnen kolven en die melk later op de dag als jij een rustig moment wilt laten geven.

9. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik vermoed dat het clustergedrag is, en bedoeld om je productie op te krikken. Het is een beetje moeilijk te zeggen, want het gaat om een prematuur geboren kindje en daar heb ik geen ervaring mee. Maar het klinkt echt als clustergedrag. Clustergedrag houdt in dat je kindje om de haverklap wil drinken. Als je daar aan toegeeft (en dus om de haverklap aanlegt) krijgt je productie een boost en zit je weer voor een aantal weken gebakken. Tot de volgende clusterperiode. Ik ontken trouwens niet dat clusteren heel vermoeiend kan zijn!
    Maar verder is het juist een goed teken! Heeft ze voldoende goed natte plasluiers?

Ik weet dat kindjes in de baarmoeder ontzettend veel groeien in het laatste trimester van de zwangerschap. Dat zou verklaren
    Is je kindje nog onder behandeling? Je zou eventueel eens een groeicurve van een prematuur kindje kunnen vragen. Ik heb gegoogled en deze Amerikaanse bron gevonden: http://www2.aap.org/sections/perinatal/pdf/growthcurves.pdf
    Je ziet dat het lijntje rond 40 weken al afbuigt, maar jammer is natuurlijk dat hij bij 41 weken ophoudt. Je zou hem eens naast een gewone groeicurve kunnen houden, maar die gaat natuurlijk dan weer niet uit van een premature geboorte. Misschien toch eens met de behandelend arts praten. Ik vermoed dat die je gerust kan stellen w.b. groei.

10. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    Nou het was een combi van mijn hormonen en de gesteldheid van mijn dochter. Nu gaat het weer beter. Flesje kunstvoeding was niet nodig! Stond op het punt, want ik kon niet meer, maar ben blij dat ik het niet heb gedaan. Is dat elke menstruatie zo erg, dat je productie dan dipt?
    Heb nog een andere vraag. Tegen de tijd dat ik weer verwacht (volledig) te werken is mijn kolfrecht voorbij. Ik heb 1 pauze, ben 10 uur aanwezig op mijn werk. Ik kan dus 1x kolven. Misschien dat ik tussendoor nog 1 of 2 keer even een paar minuten kan kolven. Maar hoe hou ik mijn productie dan op peil? Ik werk 3 dagen en ben incl reistijd ruim 11 uur van huis en daarin heb ik dus 1 kolfmoment..

11. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Onwijs knap van jullie allebei dat borstvoeding zo goed gelukt is. Je dochter groeit prachtig volgens de prematurencurve hoor. Je hebt voor elke termijn een eigen curve maar die had je vast al gevonden. Ik zou met werkgever in overleg gaan. Borstvoeding is belangrijk en voor een prematuur al helemaal dus zodra je weer gaat werken, zou ik dat bespreekbaar maken. Misschien kun je ouderschapsverlof-uren opnemen voor de kolf-momenten.

12. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
  13. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Over kolven op het werk weet ik niets, maar je werkgever moet je een kwart van je werktijd laten kolven volgens de wet. mooiste zou zijn om 3 kolfmomenten te hebben een beetje verspreid over de dag.

Verder is het inderdaad vrij gebruikelijk dat je productie iets dipt tijdens je menstruatie, ik ben de minipil gaan slikken en nu niet meer ongesteld geworden en ook geen dippen meer gehad.

14. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    O ja dat is ook een idee maria! ik ga het eea tegen die tijd wel bespreken..

Roomsoesje bedankt voor de tip!

Deel Deze Pagina