vreemde ontwikkeling 10 maanden. los lopen maar niet optrekken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mevrouw Pinguin, 4 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mevrouw Pinguin

Mevrouw Pinguin Fanatiek lid

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    mijn zoon loopt zo goed als los. Maar hij trekt zich niet op en hij kan ook niet kruipen. Ik denk doordat hij niet kruipt hij zich ook niet op kan trekken. Hij teigert wel. Hij probeert ook al maanden om te kruipen maar het lukt hem niet.
    En uit zichzelf zitten doet hij ook nauwelijks. alleen als er iets Een verhoging is. Ik denk ook wel dat hij zich op kan trekken, want als ik hem zelf op de knieën zet dan doet hij dit moeiteloos.

Ik snap dat je denkt, maar waarom laat je hem lopen als hij zich nog niet eens kan optrekken? nou voor wie mijn vorige topics gelezen heeft.... Hij jengelt heel erg veel. Hij ziet zijn zus lopen. Zijn nichtje die een maandje ouder is liep met 9 maanden al los en ze zien elkaar heel veel. huilen huilen huilen was het als hij dat zag. En hij heeft gewoon de kracht in de benen en in de romp. Vanaf 3 maanden oud oefent hij al flink met staan (afzetten) en ondanks dat hij niet uit zichzelf zit, kon ik hem met 4 maand rustig een kwartier op de grond laten spelen (deed ik natuurlijk niet veel maar om even aan te geven dat hij die stevigheid heeft). Ik laat hem heus niet de hele dag lopen. Hij teigert Nog hoofdzakelijk zodat hij ook leert om op die manier ergens te komen. Maar 2x pd zet ik hem voor zijn eigen plezier aan tafel en dan loopt hij dus moeiteloos zonder te vallen weg.

Morgen bij het cb ga ik sowieso overleggen. Maar voor nu, zijn er meer baby's die dat doen? slaan ze soms iets over en komt dat later? over dat kruipen maak ik mij niet druk omdat hij teigert. Maar het niet optrekken vind ik wel een klein beetje zorgelijk.

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Een vriendin heeft een dochter die als baby alleen haar handen wilde gebruiken voor de fijne motoriek. Dus zij ging zelfs niet tijgeren, maar rolde door de kamer. Zij liep ook voordat ze zich op ging trekken, is helemaal goed gekomen ;).

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Is wel een beetje vreemd inderdaad.
    Zoals je het nu omschrijft loopt hij wel wanneer je hem neerzet maar hij kan zichzelf niet tot staan optrekken en dus niet lopen.
    Ik zou dus stoppen om hem neer te zetten en het hem zelf laten uitzoeken.
    En wat betreft die frustratie, dat hoort er ook gewoon bij maar zet ze wel aan om dingen te ontdekken en te ontwikkelen. Nu doe jij het voor hem, maar uiteindelijk komt het vast goed maar je moet wel kunnen opstaan en optrekken om te kunnen lopen.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou eens overleggen met een fysio, of er spelletjes zijn waarmee je hem kan stimuleren zelf te gaan staan. Misschien kan cb daar ook advies in geven. Hem neerzetten zou ik eigenlijk niet doen; die frustratie zorgt er voor dat hij gaat proberen.

5. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik ga mee met anouk. Hij moet wat moeite doen om daar te komen waar hij wil. Daar leert hij van!
    Hij is nog hartstikke jong! Er zijn meer kinderen van 10 maanden die niet kruipen hoor!

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik vind het ook een beetje vreemd. Echter kon mijn zoontje zich wel met 9 maanden optrekken, maar toen nog niet kruipen of zitten, dat kwam later. Al deed hij dat wel eerst voordat hij los ging lopen, dat kwam pas met 16 maanden.
    Ik zou hem toch ook niet op z'n voetjes neerzetten, is voor hem wel 'makkelijk' maar zo leert hij niet hoe het hoort.
    Zou hem gewoon op z'n buik leggen, dan oefenen om z'n knieën onder z'n kont te schuiven en dan met z'n handjes aan de spijlen van de box of de tafel hem op te laten trekken.
    Ze hebben de frustratie ook nodig om dingen te leren.

7. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    Ik zou je er vooral geen zorgen over maken. Vrijwel alle kinderen werken niet volgens het boekje en sommige kinderen hebben een extra bijzondere volgorde, waar op zich niets mis mee is.
    De reden dat hij loopt is de reden die jij noemt. Jij, je dochter en nichtje hebben hem gemotiveerd om te lopen. En zeer zeker ook daarbij geholpen met het ontwikkelen van die kracht.
    Het optrekken betreft de armen die je tijdens het lopen niet gebruikt maar wel tijdens het kruipen en optrekken. Deze zal hij nu zelf moeten gaan ontwikkelen. En met het opwekken van interesses voor hogere oppervlakken (bijv. dmv speelgoed). Leert hij de rest ook.
    Wellicht dat zonder jullie motivatie je lieve kindje nog niet had gelopen en enkel had getijgerd.

8. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Redelijk herkenbaar. Q liep langs de tafel met 8 maanden, trok zich wel overal aan op, maar kroop niet en ging pas een paar maanden later zelfstandig zitten. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen hoor :)

9. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Ja maar een verschil is dat jouw kind wel zelf alles doet. Vanuit lig naar optrekken naar staan. Waarschijnlijk riep kindje jou als het staan zat was? Dat doen er veel eerder kunnen staan dan dat ze terug naar zit kunnen. Kruipen doen ze ook niet allemaal of doen het wat later.

Maar kind van ts doet het niet zelf! Hij kan alleen liggen en teigeren, moeder zet hem aan tafel en dan loopt hij. En hij kan neergezet worden en dan blijven zitten. Hij slaat dus echt stappen over zo.

Ik zou het op het cb bespreken als je een goed cb hebt of anders een afspraak maken met een fysiotherapeut om eens wat tips te horen. Maar ik snap dat een gefrustreerd huilend boos kind erg vervelend is. Mijn dochter was met alles vlot, zij was ook veel rustiger en niet gefrustreerd, maar mijn zoon kon er ook wat van hoor! Toen hij eenmaal goed kon kruipen en optrekken werd hij veel vrolijker en kon hij ook echt spelen.

10. Mevrouw Pinguin

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    dat is het ook. .. nu jij zelf los kan lopen is hij zo blij. .... We hebben echt maanden van jengelen achter de rug. Hij is zo trots. En zo heel veel gemotiveerd heb ik niet hoor. Hij ligt het meest op zijn buik. Maar af en toe, 2 momenten per dag mocht hij van mij even staan. Ik overleg maandag ff

11. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Maar hij kan zich toch optrekken, alleen niet vanuit zit volgens het boekje? Je kan hem nog helpen door hem te leren hoe hij zelf op zijn knieën kan komen, dan is het hele probleem opgelost want met die tussenstap doet hij het dan zelf. Als hij in de kruiphouding (als hij dat doet, de houding ook al lukt kruipen zelf niet) zit kun je hem leren zich op zijn handen omhoog te duwen, of vanuit tijgeren zijn knieën onder hem doen en dan omhoog duwen.
    Frustratie kan nuttig zijn maar als een kind de hele tijd ongelukkig is steekt hij daar weinig van op volgens mij.

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    ik zou inderdaad doen wat jij doet, hem af en toe laten lopen. En daarnaast ook oefenen met optrekken en kruipen. Jij zitten en dan hem tussen je benen op de grond op zn knietjes neerzetten tegen jouw benen of een bank aan (als die tot de grond loopt), dan glijdt hij niet naar achteren. en dan je handen/vingers laten vastpakken en mee omhoog proberen te helpen.
    of op de knietjes neerzetten en dan de tafel of de spijlen van de box vast laten houden.
    Of op schoot vanuit zit hem een beetje op de knietjes krijgen en hem uitdagen zelf de beentjes te strekken ipv dat hij eerst de benen strekt en hem er dan op zet. Als je er een soort stoeispelletje van maakt train je wel stiekem ook de buig en strek spieren in de benen en gaat hij die beweging steeds meer maken.
    Wat ook kan is hem laten lopen en dan halverwege iets neerleggen zodat hij dit wil pakken en hij jouw hand mss vasthoudt en dan door de beentjes zakt. Zo stimuleer je mss dat hij erna weer wil opstaan en verder gaat lopen.

13. Mevrouw Pinguin

22 mrt 2015
    1.042
    8
    38
    Vrouw
    Ik lag vanmiddag zelf op de grond en dan gaat hij dus wel staan. Hij tijgerde naar mij toe, zette zijn handjes op mijn buik en ging staan. Dat deed hij vandaag de hele dag. Maar tafel en bank doet hij niet. Kan hij niet bij. Hoe kan ik dat oefenen? Als ik hem op zijn knieën voor de bank zet lukt het wel. Maar hoe krijg ik hem zover dat hij zelf op zijn knieën gaat zitten?

14. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik denk vooral dit soort dingen oefenen. Hij kan het dus wel als hij zich een soort van afzet (op je buik) maar nog niet als optrekken. Behalve dis als je hem op zn knietjes voorzet. Wanneer je dit steeds doet zal hij die beweging oppikken. Wat ervóór komt (zelf de knietjes eronder) komt vanzelf. Er zijn meer baby's die pas vanaf 10-11 maanden zich optrekken. Omdat jouw kindje al kan lopen als hij neer gezet wordt valt dit nu meer op, maar dat is niet persé laat ofzo. Zijn interesse ligt ergens anders. Maar hij zal het optrekken vast ook wel gaan doen. En het uitdagen doe je al, gewoon prima toch?

Deel Deze Pagina