Hoi Mijn zoontje timo, krijgt borstvvoeding maar doordat de voeding terug liep, ben ik na overleg met de VK gaan kolven om het weer te stimuleren en om te kijken hoeveel hij binnen krijgt, nou heb ik iedere keer verschillende hoeveelheden die ik eruit kolf, de ene keer genoeg de andere keer lange niet. Maar nu is mijn vraag vanmiddag dronk timo 100cc afgekolfde melk, en had daarna nog niet genoeg en dronk nog minimaal 10 minuten aan 1 borst daarna viel hij tevreden in slaap, maar hoeveel mag hij eigenlijk maximaal hebben? Alvast bedankt Marloes
Hallo Marloes, Wat vervelend dat je zo onzeker bent over de hoeveelheid melk die Timo binnenkrijgt. Het is heel goed dat je met extra kolven je productie extra stimuleert. Je geeft dit nu per flesje en na het flesje laat je hem nog uit je borst drinken. Wanneer kolf je? Doe je dit een aantal keren per dag, in plaats van een voeding of na een voeding? Er bestaat een richtlijn waarmee je bij benadering kan zien hoeveel voeding Timo moet krijgen. Je neemt zijn gewicht in KG, dat vermenigvuldig je met 150 ml. Dat geeft het volume per 24 uur. Dat deel je door het aantal voedingen wat je per 24 uur geeft. Zo kom je op het aantal ml per voeding. Je hoeft niet per voeding exact dat volume te halen en ook niet alle kindjes zijn hetzelfde. Met name borstgevoede kindjes kunnen wisselend drinken. Bijvoorbeeld smorgen veel, tussen de middag veel, in de middag minder , etc. Uiteindelijk zullen ze zoveel drinken als ze nodig hebben. Beter is het dan ook te kijken naar zijn groei. Laat hem geregeld wegen. Kindjes komen de eerste 3-4 maanden 90-200 gram per week aan. Rond de 2 weken moeten ze terug zijn op hun geboortegewicht. Sterven is om eind kraamperiode het geboortegewicht al weer bereikt te hebben. Je kan hem niet overvoeren. Zeker niet wanneer het om alleen BV gaat. Om je productie goed te stimuleren kan je Timo eerst aanleggen, hem een flesje met gekolfde melk na geven zodat hij hoe dan ook voldoende kan drinken. (als richtlijn kan je het sommetje gebruiken) Dan kolf je na de voeding je borsten verder leeg. Je geeft rond de 8 voedingen per 24 uur. Dus om de 3 uur. In de praktijk zal het niet haalbaar blijken om elke voeding na te kolven. Probeer zoveel mogelijk of anders om de voeding. Zo word je productie hoger. Naarmate hij meer uit de borst drinkt zal hij minder uit het flesje drinken. Het nakolven geeft jouw lijf het seintje dat er meer melk moet komen. Een andere vraag die bij mij opkomt is hoe Timo drinkt. Ik denk dat je in dit stadium goed aan doet even een lactatiekundige bij jou in de buurt te bellen om haar een een voeding mee te laten kijken. Grote kans dat met wat aanpassingen in het aanleggen Timo wel effectief kan drinken en dat jouw productie als een trein omhoog gaat. Succes Ilse