hallo, mijn zoontje is bijna 8 weken en hij drinkt elke keer 5 a 10 minuten aan een borst en dan wilt ie niet meer drinken en na een uur soms een half uur wilt ie weer drinken, vandaag al na 15 minuten en dit gaat maar door en dit probleem heb ik al 3 weken lang. het cb heb ik gebeld, maar ze waren afwezig, dus moest ik de kraamafdeling bellen,heb ik gedaan, maar daar zeiden ze van dat het te weinig is hoelang hij ervan drinkt en dat hij dan 15 a 30 minuten moet drinken, maar als hij het niet meer wilt, dan kan ik toch niet met moeite mijn tepel in zijn mond stoppen en ze zeiden ook dat ik om de 3 uur moet geven, maar als hij honger heeft, moet ik hem dan laten verhongeren, is toch niet logisch. ik word zelf ook moe, als hij iedere keer vraagt. hij hapt ook naar zijn handen, dan huilt ie keihard en als hij slaap heeft, dan slaapt hij met moeite en als hij dan me borst wilt en dan pakt hij me borst en dan huilt ie weer en dan laat ie het weer los en dan geef ik hem fv, ik snap hem niet, ik ben ook naar de kinderarts gegaan en hij is goed bijgekomen, dus het ligt niet aan hem, maar aan mij. Ik heb gisteren ook afgekolfd, maar er kwam maar 75 ml uit, is dit genoeg? Wat doe ik verkeerd? Kan het zijn dat mijn melk hem niet goed voedt of is het te weinig? regeldagen kan toch niet zo lang meer duren, als hij dat had? Wat moet ik doen, help mij aub. deze vraag heb ik ook bij kraamverpleegkunde gesteld. maar mocht ookhier vragen. Ik weet geen raad meer! groetjes Nazli
Hallo Nazli, Wat vervelend dat je zo loopt te tobben met je kindje. Was ze op tijd geboren? je zegt dat ze goed groeit, dat is in ieder geval prettig. Je zegt dat ze huilt als ze aan de borst gaat. merk je dat je melk makkelijk stroomt? heb je een toeschietreflex? ben je erg gespannen? Probeer een minuut of 10 een warm compres op je borst te leggen voor je haar aanlegt. Dan loopt je melk misscchien makkelijker. Pakt ze de borst uiteindelijk wel of helemaal niet? ze zou in de war kunnen zijn tussen borst en fles, dan heb je meer begeleiding nodig, zoek iemand in de buurt, bijvoorbeeld een lactatiekundige. MIsschien heeft ze wel spruw? en doet het haar zeer om iets in haar mondje te hebben? Dan kan ik me wel voorstellen dat ze huilt. Ga om dit uit te sluiten naar je huisarts. In geval van spruw dienen jullie allebei behandeld te worden. Ik zou je kindje wel aanleggen wanneer ze honger heeft, laat haar goed uit drinken, zodat ze ook de vettere achtermelk krijgt, waardoor ze langer verzadigd is tussen twee voedingen door. Wanneer ze pauze neemt of niet doordrinkt moedig je haar aan door haar toe te spreken, over het bolletje aaien, in handje wrijven. drinkt ze niet door, dan wisslen van borst. Zo leer je haar door te drinken, zodat ze met een 20-30 minuten al haar voeding neemt en niet na een uur weer komt. Succes, zoek hulp om spruw uit te sluiten en te kijken wat er gebeurt als ze aan de borst gaat. op www.nvl.borstvoeding.nl vind je lactatiekundigen in je buurt. hartelijke groet, Heidi Margit
bedankt voor je reactie, hij is met 39 weken geboren, het sttroomt makkelijk, ik heb ook toeschietreflex, want er stroomt ook wat melk in de hoeken van zijn mond. hij pakt de borst wel en dan huilt ie en dat is maar 1 keer perdag dat ie dat doet, voor de rest lukt het wel, als hij slaap heeft doet ie dat. vorige week ben ik naar de kinderarts geweest, hij heeft ook in zijn mond gekeken, dan zou hij het toch zeggen als hij spruw had. ik leg hem altijd aan als hij honger heeft, maar hij laat het zelf los en dan wilt hij niet meer, maar na een uurtje weer wel. die andere wilt hij ook niet meer. kan het zijn dat hij dan vol zit?
Hallo Nazli, Sorry voor de late reactie. Door de vakantie periode schiet het mailen er soms wat bij in. Wat rot dat het nog steeds niet lekker loopt. Ik kan me bij Heidi aansluiten en je aanraden eens mee te laten kijken bij een voeding. Misschien drinkt hij niet effectief genoeg waardoor hij snel weer trek krijgt. Daar is via de mail altijd moeilijk achter te komen. Inderdaad is deze periode al wel heel lang om nog van een regeldag te kunnen spreken. Heel veel succes Ilse