Beste lactatiedeskundige, Graag zou ik u een paar vragen willen stellen. Op dit moment kolf ik 4 keer per dag voor mijn zoontje van 7 weken. In verband met vermoeidheid (hij slaapt s nachts bijna niet) zou ik het kolven mogelijk willen afbouwen. Het liefst zou ik tot 6 mnd volledig borstvoeding willen geven ivm o.a. de antistoffen die ik door wil geven maar dat is helaas op dit moment niet haalbaar. Ik vroeg me af als de kleine nog maar een fles borstvoeding per dag krijgt is dat dan voldoende om het goede van de borstvoeding door te geven of is dit te weinig? Ook vroeg ik me af op welke manier ik het beste af kan bouwen? Is het mogelijk als ik op dit moment minder ga kolven (bijvoorbeeld 2x per dag) en als ik op een bepaald moment weer meer borstvoeding wil gaan geven om dat weer op te bouwen? Ik hoop dat u mijn vragen kunt beantwoorden. Alvast bedankt.
Hoi, Gefeliciteerd nog! Begrijp ik het goed dat je alle voedingen kolft? Mag ik vragen waarom je dan enkel kolft en hoe veel? Mogelijk wil je kindje 'regelen' 's nachts of heeft het behoefte om heel veel bij je te zijn. Dat hebben jonge baby's echt nog nodig. Is het een optie om te kijken of je je kindje aan de borst kunt voeden? dat scheelt je veel tijd en energie, ook al geef je nachtvoedingen. Los daarvan: je kunt natuurlijk minder gaan kolven. Wanneer je nu echter zou halveren (naar 2 keer ipv 4) zal het wel een hele uitdaging zijn mocht je dat weer op willen voeren. (let wel: ik zeg niet onmogelijk, maar dat zal dan tijd en energie kosten: kijk dus kritisch of dat een mogelijkheid is en of in dat opzicht je werkelijk minder wilt gaan kolven nu) Ik ben erg benieuwd hoeveel je kolft en hoe je op die 4 keer bent uitgekomen. Wanneer je wilt afbouwen, zou ik eerst 1 voeding kiezen die je vervangt. Je moet je wel realiseren dat wanneer je nu een kolfmoment minder neemt: je voeding weer minder zal worden: hoe minder je vraagt, hoe minder je zult maken: je lichaam past zich hierop aan. Zou je meer / vaker voeden: maakt je lichaam meer aan. Laat even weten wat je liefst wilt nu, dan kan ik je daar op antwoorden. Of bel een lactatiekundige: samen kunnen jullie dan kijken wat haalbaar is voor jullie en kun je daar naar toe werken. Tot slot: antistoffen en afweerstoffen blijven in je moedermelk zitten, ook al is het nog maar 80 cc! Blijft waardevol!
Bedankt voor het antwoord. Ik kolf op dit moment 4 keer en daar kan ik tot nu toe alle voedingen mee doen. De opbrengst per kolfsessie wisseld. Meestal kolf ik s ochtends om 7.30 200 tot 250 in totaal en s nachts om 24u maar 100. De overige twee kolfsessies liggen daar tussen. Ik ben gaan kolven omdat ik bang was dat Joris niet genoeg zou krijgen ivm zijn ziekenhuisopname. Daar wogen we na en voor de borstvoeding en thuis viel dat weg. Hier werd ik erg onzeker van. Het aantal van 4 keer kolven is zo gegroeid. Er zit geen specifieke reden achter, behalve dat dat op dat moment het best haalbare was. Ik weet nog niet zo goed wat ik wil. Het liefst wil ik door blijven kolven wanneer dit haalbaar is. Indien dit niet haalbaar is wil ik mogelijk naar 2 a 3 keer en hoop ik dat dit haalbaar is. Hoe lang wordt borstvoeding eigenlijk aangeraden?
Hoi, sorry dat er zo lang tussen zit. Hoe is het nu bij jullie? Heb je een nader beeld door de dag heen? Borstvoeding wordt door de wereld gezondheidsraad tot het 2e levensjaar aangeraden en zoveel langer als moeder en kind wensen. Mensen denken wel eens dat een kindje van anderhalf of 2 jaar oud ook nog de hele dag aan de borst hangen: dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn: op een gegeven moment ga je van borstvoeding als hoofdvoeding naar borstvoeding als nutritieve voeding naast andere vaste voeding. Veel moeders geven nog 1 borst of flesje afgekolfde melk naast het gewone dieet van kindjes die met de pot mee eten. Alles tussen meerdere keren kolven en een half flesje nog is dus mogelijk. Zoek je eigen doel en ga daar voor!
Bedankt voor het antwoord. Hier gaat het wisselend. Het kolven is tot nu toe wel,gelukt, maar ik moet zeggen dat de kolfsessie om 24.00 erg zwaar is. Soms denk ik eraan om te kolven op de volgende tijden: 22.00, 7.00, 13.00 en 18.00 ipv 24.00, 7.00, 13.00 en 18.00. Is dit mogelijk denkt u of loopt de productie dan erg terug ivm de nacht?
Graag wil ik nog een vraag stellen ivm mogelijk stoppen over een tijdje. Op welke manier kan ik het beste afbouwen van 4 voedingen naar 0. Hoeveel dagen heb ik hiervoor nodig?
Je kunt je laatste kolfbeurt best iets naar voren schuiven. verplaats het eerst een uurtje, en dan nog eens naar voren, niet in 1 keer 2 uur eerder en dan tot 7, dat kan erge stuwing geven. Houd je borsten in de gaten. Afbouwen straks gaat per kolfbeurt: eerst sla je er 1 over, als dat goed gaat en je lichaam pakt het op door niet meer heel veel te stuwen op dat tijdstip sla je een volgende sessie over. Bij voorkeur wissel je af voor balans in tussenpozen. Reken op een dag of 3-5 per sessie voor je lichaam om te wennen. Bij de eerste kan het langer duren, daarna kan het sneller gaan. verschilt ook per vrouw. Succes verder!