Wat verwachten bij eerst afspaak bij de verloskundige?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Doritoo, Mar 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Doritoo

Doritoo Actief lid

Oct 25, 2009
    221
    0
    0
    Hoi meiden,

De titel zegt het al.
    Wat kan ik verwachten bij de eerste afspraak bij de verloskundige?
    Het is een intake gesprek (zoals ze dat noemen) maar gaan ze dan ook een echo maken?

Ik ben zo benieuwd.

Liefs D.

2. Simsalabim

Simsalabim Actief lid

Sep 14, 2009
    150
    1
    0
    NULL
    NULL
    He doritoo; lekkere naam trouwens!!!

Het ligt er een beetje aan of je vk. een eigen echo-apparaat heeft. Bij mij in de stad hebben ze het echogebeuren ondergebracht in een bureautje en heeft geen enkele vk. een eigen apparaat.
    Daar gaat iedereen dus eerst naar de vk waarna daarna een afspraak gemaakt wordt bij het echobureau. Maar dat is dus niet overal hetzelfde. Wat bij mij gebeurde bij de intake kort geleden:
    -Registeren van gegevens, naam/adres/ etc.
    -Vragen naar aandoeningen/ziektes in de familie van jezelf en je partner en in je eigen verleden.
    -Veel informatie over wat je niet mag eten, hoe zij werken etc. Je krijgt ook veel folders mee waar je alles in kunt nalezen.
    -Ik kreeg ook een checklist mee met wat ik allemaal nog moest regelen, kraamzorg, cursus, vooraanmelden bij ziekenhuis(ik moet in het zkh bevallen).
    -Ik werd gewogen en mijn buik werd onderzocht of mijn baarmoeder al gegroeid was.
    -Afspraak voor de echo werd gemaakt.
    Dat was het wel geloof ik.

3. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,834
    19,171
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Bij ons wordt er bij het intakegesprek nog geen echo gemaakt, terwijl onze vk-praktijk wel zelf een echoapparaat heeft. Verder stellen ze inderdaad veel vragen. Als je het niet precies weet, is het handig om vooraf nog even goed na te vragen welke aandoeningen er allemaal voorkomen in je familie / schoonfamilie en hoe de zwangerschap(pen) van je moeder en oma zijn verlopen. Als daar bijzonderheden in zijn, willen ze dat graag weten.

Verder werd bij mij de bloeddruk gemeten en ze wilde m'n gewicht weten. (Ik had me thuis al gewogen, maar het kan ook daar.) Mijn buik werd nog niet onderzocht, maar ik was pas 6 weken zwanger. Misschien dat er dan nog niet zoveel te voelen is?
    Verder kun je zelf vragen stellen en je krijgt inderdaad informatie over onderzoeken die je kunt laten doen, hoe vaak je tijdens je zwangerschap op controle gaat enzovoorts. Wij zijn ruim een half uur binnen geweest.

Bij de controles daarna ben je (als alles goed gaat) binnen 10 minuten weer buiten: "Hoe voel je je?" - bloeddruk meten - buik voelen - hartje luisteren - "Tot de volgende keer."

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Misschien kun je op de site van de vk praktijk kijken, daar staat ook vaak wat een intake inhoudt.

Ik kreeg van tevoren een vragenlijst die ik moest invullen, over ziektes, roken etc. Die werd tijdens de intake doorgenomen, verder bloeddruk meten en ik kreeg een echo. En een tas met allerlei frutseltjes en wat foldertjes over prenataal onderzoek etc.

Het is sowieso wel handig om te weten of je een echo krjigt want dan moet je met een volle blaas komen (mits het een uitwendige echo is).

5. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

Jul 10, 2006
    1,373
    0
    36
    Wij hadden wat te veel verwacht van de eerste afspraak en voor ons was het dus een beetje teleurstellend ;)

Voor de 1e afspraak diende we een vragenlijst in te vullen en deze werd helemaal doorgesproken. Het gesprek duurde ongeveer 30 a 45 min. Verder heeft ze enkel mijn bloeddruk opgenomen en gewicht genoteerd en toen mochten we weer naar huis. Geen echo dus helaas ;)

6. Yvetje1982

Yvetje1982 Bekend lid

Jan 17, 2007
    700
    0
    0
    fulltime mama
    Limburg Zuid
    Ik heb komende woensdag mijn intake bij de verloskundige en ik krijg wel gelijk een echo.Ik snap ff niet,moet je bij een inwendige nu wel of geen volle blaas hebben?

7. Mariiyelle

Mariiyelle Actief lid

Jan 13, 2010
    450
    0
    0
    Bij een inwendige echo idd een volle blaas zodat ze het beter kunnen zien! Maar hebben ze het gezegd dat je een inwendige echo krijgt?

8. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

Jan 12, 2010
    1,660
    0
    0
    Bij mij werd bij de eerste afspraak ook bloed geprik en dit werd getest op allerlei ziekten en of je imuum bent voor rode hond.

Bij mijn eerste echo die eerst uitwendig was (volle blaas)
    moest ik daarna mijn blaas legen voor een inwendige echo

(was minder ver zwanger dan ik dacht 2 weken)

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee bij een inwendig echo juist een lege blaas, en bij een uitwendige een volle

10. Doritoo

Doritoo Actief lid

Oct 25, 2009
    221
    0
    0
    Hoi meiden,

Bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik zeker wat aan, nu weet ik een beetje wat ik zo kan verwachten en wat niet hoef te verwachten bij een intake gesprek.

Liefs D.

Share This Page