Slaapkoppie

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door B en N, 8 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Ik heb hier een klein slaapkoppie, heerlijk natuurlijk maar soms weet ik niet zo goed waar ik goed aan doe.

Voorbeeld, vandaag een dagje thuis.
    Vandaag is ze om 8.30 wakker geworden (normaal moet ik haar om 7uur wakker maken voor de creche), lekker gespeelt etc en tegen 12uur werdt ze toch wel erg moe, heb het nog een halfuur weten te "rekken" door samen met haar op bed te liggen keten.
    Maar nu is het 15.30 en slaapt ze nog steeds.
    Ik ben al een uur aan het twijfelen of ik haar wakker moet maken omdat ze anders vanavond misschien niet goed in slaap kan vallen.
    Maarja wakker maken vind ik dan weer zielig en vanavond mag ze best wat langer op want het is toch weekend.
    Echter wil ze ook om maandag (mijn vrije dag) lang slapen smiddags.

Ik heb niet echt het idee dat minder lang of juist langer slapen veel invloed heeft op haar slaap gedrag savonds, ze ligt namelijk altijd (middag slaapje of niet) eerst een uurtje te spelen voordat ze in slaap valt. Ze slaapt dus om 20.30 pas echt.

De reden dat ik twijfel of ik haar zolang moet laten slapen als ik met haar thuis ben is omdat ze op de opvang echt maar maximaal een uurtje slaapt, gooi ik haar ritme nu niet enorm door de war?
    Want straks wordt ze wakker en moet ze vrijwel meteen aan tafel.

Een luxe probleem ik weet het maar ben toch benieuwd wat jullie zouden doen ;).

2. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ik zou haar niet perse na een uur wakker maken.
    Mijn zoontje slaapt op het kdv echt maar MAX een uurtje, terwijl hij thuis ook zo 2,5 uur slaapt.
    Wij hebben alleen wel een eindtijd aangehouden, tot 15.30 uur en slaapt hij dan nog dan maken wij hem wakker want anders slaapt hij pas na 21 uur en dan issie chago 's morgens.
    Zo hebben wij het opgelost en hij weet al prima wat het verschil is tussen thuis en kdv dus hier gooien we geen ritme of iets om.
    Als hij wilt slapen, zal hij het wel nodig hebben maar vind dan 2,5 uur wel het maximale.

3. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Ik zou haar op "thuisdagen" ook gewoon laten slapen naar behoefte. Misschien moet ze op die dagen een beetje bijtanken?

Mocht je merken dat ze pas later in slaap valt 's avonds als ze 's middags zo lang heeft geslapen dan kun je proberen haar 's middags eerder wakker te maken?

4. melle

melle Bekend lid

31 mei 2006
    921
    1
    0
    Mijn zoontje had dat ook hoor. Volgens mij gewoon bijtanken van de kinderopvang waar hij ook max 1 / 1.5 uur sliep. Alleen kon ik mijn zoontje niet echt wakker maken want dan werd hij erg boos en chagerijnig... Dus ik deed vaak de gordijnen open en z'n slaapkamerdeur en dan een beetje rommelen in de buurt zodat hij wel 'uit zichzelf' wakker werd. Ik probeerde hem max. s'middags 3 uur te laten slapen.

Deel Deze Pagina