Meiden hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik ben nu over aan het stappen van borstvoeding naar flesvoeding. Dit omdat hij niet goed is aangekomen, ik meer rust nodig heb en hij meer ritme nodig heeft. Ik wil waarschijnlijk nog een ochtend en avond borstvoeding erin houden, maar dat wacht ik even af. Mijn ventje (bijna 4mnd) heeft geen vast ritme dus ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken... Hij dronk rond 4.00, 7.00, 10.30, 14.00, 17.30, 21.00. Dus het cb had aangeraden om het volgende te doen: 7.00 bv (extra kv aanbieden), 11.00 kv, 14.00 kv, 17.00 kv, 19.00 bv (extra kv aanbieden), 22.00 kv + rijstebloem. Maar ik kan mij niet in deze tijden vinden (4/3/2 uur ertussen?!?!). Hij drinkt niet veel, meestal 120 ml soms 160 (is dit nog wennen?)... Wat zijn jullie tips hierin? Zou het liefst om 7.00 uur willen starten met voeden. En ik weet echt even niet hoe en wat...? > welke tijden kan ik het beste voeden? Hoeveel ml kan ik hem per voeding aanbieden?
ik zit met hetzelfde...hier had ie wel een schema 8 11 14 17 19 heb het nu los gelaten en voed gewoon op verzoek..hij drintk nu nog maar 120ml per x....de voeidngen van 11-14-17 zijn fv... Ik geef standaard elke ochtend 8 uur een voeding bv.... hij heefte en standaard ochtenddutje...hierna de ik het badje en dan bied ik en flesje 120ml aan... wanneer ik merk dat hij bijv na 2 uur weer voor een voeding kom, ga ik em pas meer aanbieden... tis met dat oversatppen volgens mij even zoeken...en ook voor je kindje naar een niuew ritme...het valt natuurlijk heel zwaar... Ik heb het idee dat mijn kindje er heel moe van wordt..vandaag kreeg ie ene flesje om 11u en sliep van 1130 tot 1415u...daarna flesje weer...na een uur wilde ie weer slapen.. Dus dnek dat je het ff moet aankijken..anders bied je kleine flesjes aan...hoef je ook niets weg te gooien.. voorlopig zolang je bv nog erbij geeft, pakt je kindje toch wel wat het nodig heeft...haalt het anders wel in
Fafje, thx voor je antwoord! Het is idd behoorlijk zoeken, maar idd vooral voor hem! Hij drinkt op dit moment heel weinig, al een paar dagen. Zou dit nog steeds wennen zijn? Ik geef hem nu al een aantal dagen 's avonds om 22.00 uur voeding, maar hij blijft om 4.00 uur komen. Ik zit er aan te denken om hem gewoon om 19.00 uur de laatste voeding te geven. Want dat wakker maken begin ik een beetje zielig te vinden hoor. En het maakt toch nog geen verschil want hij blijft om 4.00 uur komen. En dan geef ik dan gewoon een klein flesje. Ik ga denk ik het volgende doen: 04.00 kv (klein flesje), 07.00 bv, 10.00 kv, 13.00 kv, 16.00 kv, 19.00 bv (gekolfd + rijstebloem)
ja ik zou dat gewoon een tijdje blijven doen en aanbieden... hier de ervaring dat als ik iets aanstuur hij idd even de tijd nodig heefte r aan te wennen, en dna maakt ie zelf ene schema ervan!!...succes!! gister had mijn zoontje fles van 120 ml om 11u...mar merkte dat ie nog meer trek had en bood nog 30 aan... 2 flessen daarna was 120 wel genoeg, dus ik ga nu 1e fles alleen 150 aanieden elke dag, ff kijken hoelang daarmee doet.... tis echt zoeken en wennen heh
Pff idd zoeken en wennen ja. Vooral als hij dan zo weinig drinkt ga ik me toch een beetje zorgen maken, maar we houden ze plas luiers gewoon in de gaten. Het zal wel met het wennen te maken hebben. Vanaf vandaag heeft hij nog maar 2x borstvoeding op een dag, pff stuwing komt eraan haha! Idd wat je zegt maar een beetje uitproberen, als hij zijn flesje helemaal leeg drinkt dan idd nog een beetje aanbieden. Ik vind het wel fijn om te zien hoeveel hij nu drinkt, gelijk ook wel zorgen erbij maar goed haha.
hihi ja die stuwing, hij drinkt nu sinds 2 dgn nog maar 2x bv...en eerste nacht wer dik wakker 5 uur...heb toen ergste druk afgekold...en 2e nacht 0630 wakker...ook ergste druk gekolfd...en vanacht werd ike r niet wakker van, dus het wordt al minder.. je moet er gewoon op vertrouwen dat hij het wel inhaald bij jou..alleen zou ik dan mss na die fles bv met rijstebloem eventueel toch nog live je borst aanbieden... mijn zoontje drinkt me echt leeg savonds en sochtends...ehct super veel melk...meer al snormaal... ik ben beniuewd idd wat ie vandaag gaat drinken! maar liever een flesje maken wat ie sowieso op drinkt..en daarna nog eventueel klein flesje aanbieden...! zo zonde anders joh
Pff snap er niks van... Net weer maar 70 ml gedronken. Hij accepteert de fles al een hele tijd en de voeding drinkt hij ook al heel lang?!? Gistermiddag kreeg hij ook nog de borst maar toen dronk hij ook haast niets. Alleen om 4.00 en 19.00 uur goed gedronken uit de borst. En vanochtend om 7.00 uur ook goed aan de borst...
wat voor voeding geef je? is de speen niet te klein mss?? hoeveel tijd laat je zitten tussen je eerste voeidng en de eerste fles?
Het is een difrax fles met s speen, hij heeft er ook gewoon goed uit gedronken. En het maakte eerst niet uit wie hem gaf... Er zat nu 3 uur tussen, miss wat langer ertussen laten. Het probleem is ook nog eens dat hij alleen maar hazenslaapjes doet. Dus honger signalen herkennen is nogal lastig...
hmm ja das lastig...tja het kan zijn, dat ie als jij het geeft ...weet dat ie ook borst kan krijgen, dus gewoon daarom niet van harte drinkt...en alleen genoeg pakt voor de ergste trek/honger... als het mogleijk is langer tussen te laten kan je dat doen ja... hier wordt zoonleif juist heel snel moe na de fles...heb ehct het idee dat het mega zwaar valt... ik vind het ook moielijk hoor, na eerste bv om 8 uur....heb ik er ook 3 uur tussen gelaten, en 150ml aangeboden, maar hij dronk maar 120... trouwens hoe moet je eigenlijk rekenen...als je 150ml maakt (dat is dus 165)...en hij laat 40 over....dan heeft ie dus 125 gedronken toch...of ben ik heel dom
Ik zou proberen te voeden op verzoek en kijken of je kleine man zelf in een ritme komt. Hij is natuurlijk gewend geraakt aan een bepaalde hoeveelheid voedingen op een dag en dan drinkt hij per voeding niet zoveel. Met 6 voedingen op een dag is 120+4 per fles niet persé weinig. Ik heb ook gehoord over kindjes die gaan opsparen. Die drinken weinig uit de fles, omdat ze liever uit de borst drinken. Meestal loopt het wel los en krijgen ze genoeg binnen. Gewoon goed letten op je kindje. Ik hoop voor je dat de combinatie BV en FV gaat werken! Bij mij was helaas binnen een week de productie zo omlaag gegaan dat ik niet meer genoeg had voor 2 BV per dag. Als dit gebeurt, kun je je productie omhoog krikken door extra te kolven overdag. Als je wilt natuurlijk.
Even een paar dingen waarvan ik me afvraag of je die wel weet: -rond de 3 maanden heb je bij borstvoeding weer te maken met regeldagen! Dat uit zich, net als na je kraamtijd in: vaak willen drinken en dan nog een beetje meer, onregelmatig drinken, onvoorspelbaar drinken. ZO te zien zit jij nu net in zo'n periode. Door gewoon met je kind mee te gaan en je op zijn ritme in te stellen ben je meestal weer snel door de onregelmatige periode heen. -babies die borstvoeding krijgen groeien op een andere manier als babies die kunstvoeding krijgen. De curves van het CB zijn gebaseerd op babies die kunstvoeding krijgen, en daarom wordt er vaak onnodig aan de bel getrokken over de groei bij babies die borstvoeding krijgen. De WHO heeft curves ontwikkeld die WEL betrouwbaar zijn. Je kunt de gegevens van je kind online invoeren op borstvoeding.com en kijken of je kind inderdaad slecht is aangekomen, of dat je gewoon een onwetend CB getroffen hebt. -als je wilt afbouwen, dan moet je dat RUSTIG aan doen. Het advies wat je CB je gegeven heeft is SLECHT SLECHT SLECHT, het is knudde met een rietje! HET recept voor borstontsteking en een ontevreden kind. Als je echt niet meer je kind zelf wilt voeden, dan zal ik je niet tegenhouden. Maar als je besluit gebaseerd is op knullig advies van je CB (zo te zien hebben ze de ballen verstand van borstvoeding), denk dan nog eens goed na. In elk geval, als je wilt afbouwen, doe het dan op een verstandige manier, en volg niet het oliedomme advies van je CB. Vooral niet als je nog een poosje borstvoeding en kunstvoeding wilt combineren. Vervang eerst ÉÉN voeding door een fles. 120cc per fles is voor een kind dat borst gewend is een heel normale hoeveelheid, probeer er vooral niet meer in te proppen. De eerste voeding die je gaat afbouwen is NIET de ochtend- of avondvoeding, maar de voeding aan het einde van de middag (op dat moment maken je borsten namelijk al van nature wat minder melk). En je houdt het minstens een week (liever 10 dagen) bij ÉÉN fles per dag. De volgende voeding die je gaat afbouwen is de voeding aan het einde van de ochtend. En weer: minstens één week zou houden. Je kunt meer lezen over verstandig afbouwen op borstvoeding.com of je kunt gratis bellen met iemand van VBN of LLL, die kunnen samen met je een afbouwschema afbouwen dat WEL moeder- en kindvriendelijk is. Jouw CB moet zich doodschamen, dit is bij verre een van de slechtste adviezen die ik de laatste tijd voorbij heb zien komen. En dan ook nog rijstebloem adviseren terwijl je kind geen 4 maanden is. Ik vind dit een officiële klacht waard!
@babyproject, thx voor je antwoord. Ik hou hem idd gewoon goed in de gaten. Hij heeft net 190 ml gedronken Komt vast wel goed! @dirksmama: thx voor je antwoord. - Hij heeft idd al meerdere regeldagen gehad. Ook toen hij 3mnd was (hij is over een week al 4mnd). Maar wat betreft dat onregelmatige drinken, dit doet hij al heeel lang. Wellicht heeft dit ook te maken met zijn slechte slapen, hij slaapt overdag namelijk maar max. 30 min. en heeft hier behoorlijk last van (oa. hiervoor gaan we nog naar de KA). - Zou rijstebloem echt zo schadelijk zijn, hij is over een week 4mnd? - Wat betreft het groeien, hij had idd met 3mnd al een dipje, ze zeiden bij het CB idd dat dit normaal is bij borstgevoede kindjes. Maar hij was nu weer niet heel goed gegroeid, niet schrikbarend hoor. Heb even de groeicurve bij borstvoeding.com ingevuld en hij zit nog steeds in het groene gedeelte hoor, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken : ) - Ik kon mij ook niet echt vinden in het advies van het CB, vandaar dat ik hier ook even vraag hoe en wat. - Ik heb ook langer afgebouwd dan drie dagen hoor, en idd eerst de middag voeding rond 5 uur (week lang), toen ochtendvoeding rond 10 uur (4 dagen), en nu ook de voeding van tussen de middag. - Het stoppen met de borstvoeding is niet alleen gebassseerd op advies van het CB. Het kolven op mijn werk gaat heel lastig. Een heel lastige klas waar ik moeilijk weg kan + kolven naast een time-out waar de K-woorden je rond de oren vliegen (ik weet het ik heb recht op kolf tijd, maar het is allemaal lastig). Ook slaapt hij overdag heel slecht, waardoor er geen regelmaat in de dag zit. Hij dronk bij mij op geen vaste momenten en daarbij had ik maar 3x een half uur per dag dat ik voor mij zelf iets kon doen. Ik trek dit niet meer met borstvoeding erbij. Ik zit op dit moment niet lekker in mijn vel en ik wil onder andere duidelijkheid met de voedingen en het liefste binnenkort op vaste tijden. - Ik kom nu uit op 2 borstvoedingen per dag. Ik geloof dat ik dit het beste om 7 uur 's ochtends en 's avonds kan doen he? Maar wat als het qua tijden niet uitkomt, dat er erg kort tussen zit? En hoe zit het met die rijstebloem, kan ik die het beste met afgekolfde melk geven?
Ik zou alleen rijstebloem doen als het echt nodig is... Weet niet goed waarom. Is meer een gevoel denk ik, want vanaf 4 maanden mag het idd gewoon. Overigens van mij hoef je je niet te verantwoorden hoor waarom je stopt met de BV. Is jouw keuze. Daarom hou ik ook niet van opmerkingen als "Als je echt niet meer je kind zelf wilt voeden" ...
ik zou eerder kiezen voor laatste voeding..bv en eventueel nog klein flesj kv na...om het zwaarder te laten vallen dan rijstebloem..
Thx babyproject! Ik weet ook niet goed waarom ik mij verantwoord. Het komt denk ik omdat ik al zo'n lange tijd aan het rommelen ben... Ik twijfel al een lange tijd wat ik nou moet. Hij slaapt overdag zo slecht dat ik nergens aan toe kom. Als ik 's avonds al eens tijd voor mezelf heb is de tijd zo voorbij en moet ik al weer slapen anders trek ik het niet. Daarom vind ik het nu ook zo lastig hoe ik het aan moet pakken... Ik denk dat ze bij het CB de rijstebloem hebben aangeraden zodat hij doorslaapt tot de volgende ochtend en ik zo meer rust kan nemen. Ik twijfel nu echt wat ik moet doen. Gisteravond heeft hij 2 lepels rijstebloem gehad bij de fles van 23.00 uur. Toen hij om 4.00 uur weer kwam heeft hij een flesje van 65ml op en is daarna weer gaan slapen. Vervolgens heb ik hem om 7.00 uur wakker gemaakt voor de borstvoeding. Slaapt hij niet sneller door met het flesje + rijstebloem om 22.00-23.00 uur? Fafje, hij valt meestal bij de bv om 19.00 uur in slaap, dus een flesje erna red hij niet. Hij drinkt naar mijn idee ook genoeg dan.
Mijn kinderen sliepen overdag ook nooit meer dan hazenslaapjes. Maar zij noch ik hadden er last van, dus we hebben het gewoon geaccepteerd. Onderwijs en kolven...ik weet hoe lastig dat kan zijn, toen mijn jongste geboren werd werkt ik 4 dagen per week, en ik heb flink op mijn strepen moeten staan om de tijd en de rust te krijgen om te kolven. Ik snap best waarom je dan van de dagvoedingen af wilt. Maar eerlijk gezegd, op deze leeftijd maar 2 keer borstvoeding geven is volgens mij te weinig. Ik zou er naar streven om kind aan te leggen zodra je haar na het werk weer ziet, en dan natuurlijk ook de avondvoeding, en de voeding voor het opstaan (goed leeg laten drinken, zodat je met lege borsten naar je werk gaat, en dan eventueel in je lunchpauze nog kolven). Dan is de combinatie borstvoeding en kunstvoeding veel langer vol te houden, en profiteren zowel je kind en jij veel langer van het goeds dat borstvoeding nou eenmaal heeft t.o.v. kunstvoeding. Ik zou helemaal geen rijstebloem geven. Nergens voor nodig.
Mijn uk heeft er wel last van, hij moet bezig gehouden worden anders huilt hij. Is moe en daardoor niet gezelig. Maar in bed leggen lukt niet, als hij al weer in slaap valt dan is het de twee keer nog maar 15 minuten... Ik wilde helemaal afbouwen, maar denk dat dan 2x juist nog beter is als helemaal stoppen. Zo bekijk ik het dan maar... Ik bied iedere morgen mijn borsten om 7.00 uur aan, maar hij drinkt ze nooit helemaal leeg. Dus zou niet weten hoe ik dat moet proberen. Soms drinkt hij heel slecht...