te zwaar?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Blackie, 4 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Lees anders dit even: Wiskundige ziet fout in berekening BMI - AD.nl

2. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    voor kinderen zijn de BMI richtlijnen overigens anders dan voor volwassenen.

3. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Ik vind dat inderdaad zwaar. Mijn dochter was bij 98.5 cm 15.9 kilo en zij zit iets boven gemiddeld.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Als ik eerlijk ben?? 1 wiskundige die dat zo ziet?? Misschien heeft hij gelijk hoor, ik heb er geen verstand van. Maar het voelt voor mij als onzin dat kleine mensen (en wat is klein...iedereen die te zwaar is roept dan dat tie te klein is;)) er slecht uitkomen. Ik ben 1.60 dus wel klein denk ik en bij mij is het toch ook in verhouding?? Juist als ik groter geweest zou zijn zou ik in de ondergewicht categorie vallen.

Nogmaals ik geef het niet als feit, want ik heb er te weinig verstand van, maar voor mij voelt het een beetje als smoesje voor het feit dat iemand overgewicht heeft. Ik denk dat je daar dan uiteindelijk ook alleen jezelf mee voor de gek houdt.

5. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Wiskunde is een exacte wetenschap dus als maar 1 persoon het wiskundig kan benaderen zou het al waar kunnen zijn. Ik kondig het niet aan als feit maar deze kwestie speelt al enige jaren. Het is nog in de experimentele fase. Mensen die wat langer zijn zijn vaak ook wat breder (klinkt gek maar zie het als een huis, hoe groter het huis hoe breder het fundament anders zou het huis omvallen). Mensen met dezelfde BMI maar een verschillende lengte zullen daarom vaak een verschillende kledingmaat hebben. Je kijkt bij lengte altijd naar de verhouding bot en vetweefsel en dit is bij lange mensen anders dan bij kortere mensen. Ik ben zelf overigens ook klein (1.62)en ik heb een normale BMI (22).

6. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Tja mijn 2 zoons zijn altijd te zwaar geweest.
    Met 12 mnd 16 kilo en 93 cm en 15,8 kilo en 89 cm.
    Met 18 mnd oud beidde 18 kilo en 1 meter en 98 cm.
    24 mnd zoon 2 23 kilo en 1m01,5 lang.

Mijn dochter van bijna 3 jaar was 1 maand geleden 1m12 en weegt 15,5 kilo.
    Zij is weer te licht.

Na 2 hele zware jongens heb ik nu een licht meisje die als baby lekker mollig was.

7. Blackie

Blackie Bekend lid

9 jan 2012
    937
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja het kan allemaal wel maar als ik naar mijn nichtje kijken die was ook altijd best mollig ook in der toet. Nu is ze bijna 4 en je ziet der slanker worden naarmate ze groeit.
    Mijn broer was vroeger volgens cb Veelste licht mijn moeder moest hem maar vol douwen met eten. Dit weigerde mijn moeder uiteraard je kind vol proppen?? De gekken vol is vol. Mijn broer is uiteindelijk goed terecht gekomen zodra hij zijn groei speurt kreeg.
    Jari heeft dat mollige nog iets in benen en buik maar is verder gewoon slank. Dus snap punt verder niet zo.
    Vooral de warme maaltijd vind ie heerlijk. Aardappelen groente stukje vlees of gewoon macaroni of een ovenschotel het gaat er allemaal met liefde in. Het zit mij erg tegen een kind van twee te zeggen nee jongen je krijg maar 1 aardappel en 1 schepje van die heerlijke brocolli (vind ie heerlijk ) want je word te dik. Vind echt vreemd

8. Blackie

Blackie Bekend lid

9 jan 2012
    937
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja zijn buikje maar verder?

Bijgevoegde bestanden:

9. Blackie

Blackie Bekend lid

9 jan 2012
    937
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vooral gezicht niks aan te zien

Bijgevoegde bestanden:

10. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Hij is wel te zwaar volgens de BMI berekeningen voor een kind. Hij zou maximaal 14,8 kg mogen wegen bij deze lengte.

Mijn oudste zoon was op die leeftijd 92 cm en 14,2 kg en mijn jongste is nu (bijna 3) 98 cm en 14,5 kg.

Misschien zou je toch eens moeten kijken (eventueel samen met een diëtiste) naar wat hij binnen krijgt en dan niet alleen dat hij bijvoorbeeld 2 boterhammen op een dag eet en weinig snoept, maar wat doe je op zijn boterhammen en hoeveel beleg. Wat eet je 's avonds en wat krijgt hij te drinken? Er zitten soms meer verborgen calorieën in ons eten dan we denken en weten.

11. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Het is een flinke knul ,maar niet dat ik het opvallend vind.
    Jij weet verder wat hij eet ed.
    ik zou me nog niet te veel zorgen maken mijn neefje was op die leeftijd ook zo en nu met 5,5 zie je hem slanker worden. Wel blijft het een grote knul. (Maar wel slank niet tenger.)

12. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn zoontje woog rond 2 jaar net zoveel en was net zo lang.
    Tegen de tijd dat hij 3 jaar was, waren de verhoudingen nog net zo en bracht CB voor het eerst BMI ter sprake. Dat was simpelweg te hoog.

Wij zijn toen kritisch gaan kijken naar eten/drinken en bewegen. Zoveel mogelijk lopen (niet in buggy), deed hier al best wat en daarnaast beperken van aantal boterhammen, soort broodbeleg, geen vla/danoontje meer, sterk minderen met melk, maximaal 1 bekertje aangelengde roosvicee per dag verder alleen water, geen crackers/soepstengels meer als tussendoortje, maar rauwkost.

Zijn BMI is staag gezakt, maar het heeft nog tot hij 5 jaar was geduurd tot BMI binnen de gezonde range viel. Niet lang daarna is hij gestart met medicatie en sindsdien wordt hij steeds slanker, al is gewichtstoename juist de normale bijwerking. Hij heeft nu een gemiddeld gewicht bij bovengemiddelde lengte.

13. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Dit is natuurlijk niet hoe het zou zijn... Van broccoli zou hij gerust meer mogen hebben. Je moet uitkijken met 'dikmakers', zoals aardappelen bijvoorbeeld. Maar groenten zijn volgens mij in geen enkel dieet een probleem.

14. Storm

Storm Niet meer actief

Tja. Hij is niet de lichtste.
    Mijn kinderen zijn ook te zwaar. Nummer twee komt inmiddels in het groene, maar de jongste nog niet, en die is nog zwaarder. (Oudste heeft goed gewicht).
    Ik maak me er niet zo druk om. Ik was net zo, en moet er nu tegen vreten om op gewicht te blijven en dat is ook niet leuk.
    Ik leer ze gewoon een goed voedings- en bewegingspatroon aan, let echt wel op wat ze binnenkrijgen, maar ik ga er niet van wakker liggen.
    Hoewel het CB er flink over kan zeuren, kreeg ik de vorige keer (ondanks het feit dat dochter in gewicht toch sneller gaat dan moet) te horen dat haar BMI afneemt. Ze had een flinke spurt in de lengte gemaakt.

15. maria04

maria04 Niet meer actief

Mijn zoon is uit oktober 2012 en is 85 cm en nog geen 11 kilo

Mijn dochtertje van 4 daarin tegen is 15 kilo bij 1 meter

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    het kan ook in het drinken zitten? Sommigen kinderen (maar ook volwassenen) eten heel gezond, maar krijgen ongelooflijk veel 'troep' binnen door hetgeen ze drinken.

Puur voor het gebit - let ik er hier de laatste tijd ook weer meer op dat de meiden meer thee (zonder suiker) drinken in plaats van siroop.

17. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    ik vind hem niet zo zeer te zwaar, waarschijnlijk wel wat steviger maar dat kunnen ze prima hebben.

Mijn dochter is van november 2012, weegt nu 13.5 kg en is ruim 93cm ook geen kleintje dus.
    Hoor ook vaak: Oh zo zwaar? maar ze vergeten dat ze ook al 93 cm is haha.. dat maakt de verhouding weer compleet.

18. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Mijn dochter is een half jaartje ouder dan jouw zoontje, en even lang, maar zij is 14 kilo. En echt niet smal! Ik zou idd ook wel gaan opletten als ze nog zwaarder zou zijn. Kijk eens naar je suikerintake op een dag, soort koekjes etc wat hij krijgt en welke dranken. Wij hebben bijvoorbeeld alleen diksap en 1 koekje op een dag (verder soms soepstengels of rijstwafels).

19. Mmm

Mmm Actief lid

21 okt 2006
    374
    0
    0
    Ik schrik eerlijk gezegd wel een beetje van de reacties. Zoveel in de trant van 'maak je niet druk, het trekt vast wel bij'. Maar feit is dat je zoon echt boven de +2 lijn zit voor zijn lengte. Hij is dus inderdaad te zwaar. En ik vind het echt een gok om te denken dat het zich vanzelf wel recht trekt in de toekomst. Stel dat dat niet gebeurt? Dan zit hij tzt nog steeds met overgewicht en alle gevolgen van dien (fysieke en mentale gevolgen).

Ik vind het serieus een taak van ouders om deze signalen nu al (juist nu!) serieus te nemen. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het zal worden om 1. een eetpatroon te veranderen en 2. al zo lang meegedragen extra gewicht weg te krijgen.

Waar het bij je zoontje in zit zou je zelf eens op een rijtje kunnen zetten. Wat krijgt hij op zijn brood en vooral ook hoeveel? Wat drinkt hij erbij? Eet hij bij z'n avondeten (waar hij veel van neemt schrijf je) vooral groente, of zijn het met name loze voedingsmiddelen als rijst, pasta, sausjes? En gebruik je volkorenvarianten voor pasta's en brood of is het wit/licht. En zo is er natuurlijk heel veel op te noemen.

Zie het niet als lijnen, zielig en/of straf (want wat minder vaak hagelslag op je brood is iets anders dan je kind laten verhongeren). Gezond(er) eten is geen straf. Dat is iets dat mensen zichzelf wijsmaken. Niemand zegt dat je nooit meer wat lekkers kunt nemen. Maar tussen nooit meer en altijd zit nog een hele mooie (en lekker gezonde) marge ;).

Succes!

20. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens kinder-BMI is hij ruim een kilo te zwaar.

Deel Deze Pagina