Te zware peuter..

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door LiveLifeLovely, 17 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Hoi allemaal,

onze peuter van drie is een stevige meid. Met de geboorte was ze al 9 pond en eigenlijk is die lijn zo voort gegaan.

Tijdje terug naar consultatiebureau geweest en daar woog ze 21 kilo bij een lengte van 103. Daar vroegen ze naar het eetpatroon, maar gaven ook aan dat de groei in een stabiele lijn gaat.

Tuurlijk weet ik dat ze stevig is, maar als ik er op Google word ik er echt heel verdrietig van; uw kind is veel te zwaar, uw kind heeft obesitas.... het lijkt me zó verdrietig om een 'dik kind' te zijn. Alleen al voor haar gezondheid en dan heb ik het nog niet eens over het mogelijke pesten..

Als ik haar zo zie, zie ik precies de bouw van haar vader; die zal ondanks een goed eet- en beweegpatroon nóóit een 'botje' worden..

Voorbeeld van een dagmenu;

Ontbijt
    - 1 boterham kaas
    - glaasje melk met 4 kleine lepeltjes havermout (omdat papa dat ook altijd eet)

Tussendoor
    - kleine appel
    - eventueel nog een rijstewatel of een klein broodje.
    - water of dunne slimpie

Lunch
    - twee boterhammen met kaas, ham of een paar kruimeltjes vruchtenhagel.
    - water of dunne slimpie

Tussendoor
    - kleine banaan
    - met warm weer wel eens een waterijsje, max. 40 calorieën
    - water of dunne slimpie

Avondeten
    - gewoon met de pot mee. En geloof mij; daar ligt het niet aan.

We proberen opa's en oma's ook te betrekken bij het bewuste eten, maar daar krijgt ze af en toe wel iets lekkers. Kan me niet voorstellen dat dat er voor zorgt dat ze zo blijft.

Het is overigens echt een bijzonder beweeglijk en actief kind, dus gebrek aan beweging is er niet..

Ik heb niet specifiek een vraag, maar hoop op bemoedigende woorden en tips :D

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Wat raar dat er obesitas uit komt op Google, ik vind dat inderdaad ook. Maar als je naar de groeicurves kijkt is het redelijk in verhouding allemaal: +2,5 voor het gewicht en +2 voor de lengte. Dat lijkt me dan wel prima, zeker als ze altijd deze lijn heeft gevolgd.
    Sommige mensen zijn nu eenmaal stevig, wat doe je eraan?
    Bedenk ook dat haar gewicht niet op haar voorhoofd staat: als ze er stevig gebouwd maar niet dik uit ziet zal ze echt niet gepest worden. En dat het ongezond is geloof ik in dit geval ook niet, ze is gewoon groot voor haar leeftijd.

LiveLifeLovely vindt dit leuk.
  3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mijn dochter is ook altijd wat stevig geweest, echt de bouw van mijn schoonmoeder en diens zussen, nichtjes van mijn man zijn kant en ook mijn man was stevig als kind.

Maar mijn man was toen hij een jaar of 20 was gewoon slank en ook mijn inmiddels 7 jarige dochter is nu langzaam aan het bijtrekken.

En ook hier geen koekjes, snoepjes of ranja (bijna niet dan), maar liever rauwkost, olijven, augurken en prikwater met citroen (zonder suiker), dus ook daar kan je het niet altijd op gooien.

4. LiveLifeLovely

Dank je! Ik ga er uiteraard niet van uit dat ze alleen gepest gaat worden omdat ze aan de stevige kant is. Mevrouw ziet er verder uber schattig uit (al zeg ik het zelf haha) en buiten dat is ze zeker niet op haar mondje gevallen

Boommm vindt dit leuk.
  5. Boommm

Boommm Niet meer actief

Niet herkenbaar, eerder andersom hier. Maar haar eetpatroon is hartstikke gezond! Daar ligt het echt niet aan inderdaad. Misschien de banaan vervangen door wat rauwkost.

Bizar trouwens dat ze daar op die leeftijd al obesitas aan koppelen. Ik vind het gewoon lekkere spekkies! Niets mis mee. En ze is inderdaad gewoon prima in verhouding geloof ik.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Onze uk is net 3 en ook 1.03 tijdens het laatste cb bezoek was hij 19 kiloen dat was te zwaar ook als je kijkt naar de groeicurve. Ze vroeg wat hij at en daar lag het niet aan, of hij naar opa en oma ging maar dat deed hij ook niet.
    Hier bleek het te liggen aan de melk. Hij zat wat over de 300 ml zuivel/melk per dag. We zijn de melk gaan minderen en meer thee aanbieden en binnen 2 weken was er 1 kilo af. Nu is hij mooi in verhouding.

Ondanks dat het dunne slimpie is krijgt ze die maximaal 3 keer. Hoe vaak krijgt daar van ook werkelijk alleen water? Misschien terug doen naar 1 keer dunne slimpie en de rest water of thee. Wij hebben thee van de peilikaan, groene thee met een smaakje en die is ook echt lekker. ( aardbei kers, kruidenthee en mango/perzik.

Al denk ik niet dat de slimpie er voor zorgt dat ze stevig is maar het kan helpen. Ik denk dat ze misschien toch bestveel extra krijgt bij opa en oma, exrra zoet op brood of extra koekje /snoepje. Dat zou jammer zijn want jullie hebben zelf een mooi eetpatroon.

Het is wel dat het ene kind steviger en breder is dan de ander maar ik zou proberen om zo gezond mogelijk te eten. Ik heb ergens gelezen dat de kans groter is op overgewicht bij tieners als je al vroeg overgewicht hebt.

7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.168
    10.676
    113
    Zoals ik het lees heb je gewoon een groot kind. Als je in de groeicurven kijkt, ligt een p50 van 103 cm bij net geen 4 jaar. En als je bij die leeftijd naar het gewicht kijkt, ligt een gewicht van 21 kilo net boven de +1. Dus zeker bovengemiddeld, waarschijnlijk iets van p75, maar dat is in mijn ogen echt geen obesitas!

Je eetpatroon ziet er volgens mij goed uit. Ik ben niet van de slimpie, maar ik denk niet dat het daaraan ligt.

8. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Mijn zus had dit ook bij het cb, altijd zeiden ze dat m'n neefje te zwaar was.
    Dan vertelde ze hun gezonde dagmenu want daar werd naar gevraagd.
    Cb wist het dan verder ook niet..
    M'n zus heeft vaak gevraagd wat voor advies ze dan hadden maar daar kwam niks uit.
    Hij heeft tot z'n vierde echt lekkere peutervetjes gehad. Nu bijna 5 en een heel gemiddeld jongetje. Z'n vader is lang en breed, niet dik. En ik zie dat bij hem nu ook.

9. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    ik zou zelf de rijstewafel/kleine broodje weg laten
    verder eventueel geen boter op brood en altijd volkoren brood
    banaan zit veel suikers in dus eens varieren met ander fruit of rauwkost
    ik mis nog yoghurt in het lijstje?!
    en ipv water / slimpie eens thee aanbieden?

maar verder totaal niet teveel eten. tja de een is dik en de ander is dun, daar doe je niks aan. ik weet ook niet hoe jij en je man zou qua bouw, stofwisseling.

10. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Mijn meisje is nu net 2.5 jaar oud geworden.
    Ze weegt dik 19.5 kilo bij 1m08.5 lengte.
    Cb zeurt dat ze veel te zwaar is.

En dat terwijl de kinderarts in het ziekenhuis zegt dat ze perfect in verhouding is en niets te zwaar.

Ze heeft een lange atletische bouw en ik zie zelf ook echt niet dat ze te zwaar is.
    Ze is ook enorm lang voor haar net 2.5 jaar oud.

Cb kom ik bijna nooit gelukkig want die kijken niet naar haar lengte maar alleen naar haar gewicht en leeftijd.

Kinderarts zie haar gelukkig wel als een in proportie gezonde dame aan :)

Dus ik maak me geen zorgen.

Trekt vanzelf wel bij.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Mijn zoon was ook 9,5 pond bij de geboorte. Zat tot een jaar of vier ook boven het gemiddelde. Op de kleuterschool is in groep 2 dat kleuterbuikje en ronde koppie langzaam verdwenen en sinds hij een jaar of zes is, is hij gewoon slank. Sterker nog, als hij een tijdje ziek is, steken zijn botten echt uit.
    Bij het CB enzo hebben ze nooit commentaar gehad, ze zeiden gewoon dat het zijn bouw was en alles in verhouding.
    Hij eet overigens nog steeds als een bootwerker, al zijn hele leven. We grappen nog wel eens dat hij een lintworm heeft. Laatst had hij eens geen honger, was wat ziek, zegt hij 'ik denk dat mijn lintworm vol zit' :roflmao:.
    Maar goed, ik vind jouw dochter helemaal niet veel eten en misschien wat aan de stevige kant als ik het lees, maar niet opvallend. En ik zag wel meer klasgenootjes met bolle buikjes en wangetjes op school starten die nu slank zijn.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Hier een 10 ponder die als klein kind ook veel te zwaar was en wel gezond at. Met 2 jaar woog hij al 20 kilo. Met 4 jaar woog hij echter nog maar 21 kilo en met een jaar of 6 begon zijn figuur te veranderen. Nu is hij 9 en super slank en gespierd, hij heeft zelfs een sixpack haha.

Dochtertje was ook 10 pond en niet zo dik als zoontje als peuter, maar wel zwaar. Nu ook super slank en gespierd.

Als hij goed eet, zou ik mij niet gelijk zorgen maken. Dat peutervet verdwijnt dan straks als sneeuw voor de zon.

13. LiveLifeLovely

Dank! Dit zijn fijne berichten om te lezen :D

suus1983 vindt dit leuk.
  14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Ja, het is ook niet leuk als je kindje te zwaar is, maar kan echt helemaal goedkomen hoor. Geen gedieet, gewoon laten groeien en natuurlijk lekker bewegen.
    Mijn zoontje is met 2 jaar uitgebreid onderzocht door de kinderarts en daar kwam toen ook niks uit en je moet hem nu eens zien. Super.

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik vind haar ook helemaal niet te zwaar, eerder groot. Ze is gewoon in verhouding.

Groeien gaat vaak in spurten. Ik kan je het voorbeeld geven van mijn broertje, 9 ponder, mollige baby en peuter, magere kleuter en lagereschoolkind en in de puberteit begon hij breder te worden. Hij bleef ook kort, en de schoolarts wilde hem op dieet hebben (wat nergens op sloeg want hij at gewoon gezond en zeker niet teveel) en ze voorspelde ook dat hij nooit langer zou worden dan 1.75.

En op zijn 17e schoot hij opeens de lucht in. Nu meet hij 1.88 en is hij eerder mager dan slank. Het zegt dus allemaal niet veel en kan nog alle kanten op.

16. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    #16 Lisa1987, 22 jun 2017
    Laatst bewerkt: 22 jun 2017
    Ik vind haar ook niet mega zwaar... en het dan meteen overal obesitas noemen... we slaan een beetje door in onze bmi gerichte maatschappij
    En ik geloof het ook niet echt dat het aan het eten ligt. Mijn zoon eet onderhand hetzelfde en daar kan je de ribben bij tellen.
    Meneer drinkt echt geen water en dus standaard ranja, als het aan zijn vader ligt ook niet te zuinig (zoals ik hem maak krijg ik van zn pa een vies gezicht). Enige verschil is dat er hier vaak 3x per dag 2 boterhammen in gaan omdat meneer anders alleen vlees eet s avonds.

Dus een soortgelijk patroon maar 2 verschillende figuren. Ik denk eerder dat haar bouw er mee te maken heeft. Iemand met een paar stevige dijen zal nooit een paar stokjes krijgen (dat weet ik uit eigen ervaring). En misschien verteert ze het langzamer oid. Dat verschilt ook per persoon.

17. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    ik vind het wel erg zwaar naar haar lengte en de tno ook. in deze grafiek zie je wat de gewichtsverdeling bij de lengte van 103 cm is (wat dus het bmi feitelijk is). https://www.tno.nl/media/4757/nmbx1.pdf
    daarin zie je dat bij 103 cm kinderen gemiddeld een gewicht van +-16.4 kg hebben. bij 21 kilo val je buiten de curves maar ik schat dat je dan op bijna +3 SD zit (dus bij de top 0.3% van alle kindjes met die lengte, oftewel als er duizend kindjes van 103 cm zijn is zij de 3 na zwaarste van die duizend).
    Maar als ik haar menu zie valt me niets vreemds op. Weet je zeker dat er niet toch wat vaker iets ongezonds tussendoor glipt?
    Wel zou ik de 'of wat slimpie' gaan veranderen naar 1x slimpie smiddags en verder alleen water. ook zou ik de lepels honing uit de melk halen. dit zijn van die gewoontes die ooit zijn ontstaan, die je na een paar dagen wennen weer zo kwijt bent. En zo kun je je dochter zeker wat helpen!
    wat voor avondeten hebben jullie precies? Je zou misschien wat meer groenten en minder vlees en aardappels kunnen geven.

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als je je echt zorgen maakt, maak dan eens een afspraak met een dietiste. Niet voor een dieet, maar misschien kan je dan wel goede tips krijgen en horen wat gemiddeld is.

Ik vind zelf dat het cb soms overdreven kan reageren en soms echt uit onwetendheid. Als je een kindje te dik noemt hoor je ook advies te kunnen geven in een goed eet en drinkpatroon. Bijna alle moeders willen het alleen maar goed doen.

19. LiveLifeLovely

Natuurlijk is dit het standaardmenu, maar zoals jullie weten is niet iedere dag hetzelfde. Ja, als ze met opa en oma gaat fietsen krijgt ze wel eens een ijsje, als we op visite zijn krijgt ze wel eens een koekje. En kinderopvang heb ik niet de hele dag zicht op, maar vertrouw ik op het kennen en kunnen van de pedagogisch medewerkers. Zij weten onze zorgen.

Maar ik ben er van overtuigd dat deze extraatjes écht niet kunnen zorgen voor dit gewicht.

20. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik zou de kaas en banaan vervangen
    Zitten veel calorieeen in, ook in rozijnen trouwens dus kijk of ze dat niet ook bij opa en oma krijgt.

Misschien koko'solie op brood smeren ipv boter.

Deel Deze Pagina