Hoeveel spaargeld noodzakelijk/ideaal

Discussie in 'De lounge' gestart door zonnetje2015, 30 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    #1 zonnetje2015, 30 dec 2016
    Laatst bewerkt: 30 dec 2016
    Nav van t topic spaardoelben ik wel nieuwsgierig naar het bedrag op de spaarrekening dat jullie minimum is, wat noodzakelijk isen wat voor jullie ideaal is.

Persoonlijk vind ik €4000 noodzakelijk om dingen a la minute te kunnen vervangen, is bij ons € 5000 echt t minima en €10.000 wil ik er eigenlijk standaard op hebben staan.
    Wij streven naar 15.000-20.000 maar gaan geen fingen laten om dat masr te halen. We hebben momenteel geen echt doel om voor te sparen.

Edit moet ik erbij zeggen dat ik begrijp dat er dingen zijn die je wel zou willen maar echt niet kunnen. Masr ben nieuwsgierig naar hoe jullie erover denken.

2. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Tja, noodzakelijk is ook een relatief begrip. Wij redden het al jaren zonder spaargeld. Nu stoppen we ook elke maand het geld dat we over houden in het huis, dus blijft er ook niks op de spaarrekening staan.
    Het huis afkrijgen vind ik op dit moment prioriteit, daarna komt sparen wel weer.
    Als alles op orde is zou ik het prettig vinden om 2 á 3 duizend euro op de spaarrekening te hebben achter de hand. Ik leef ook graag dus meer vind ik op het moment niet nodig.
    We sparen overigens wel apart voor de kinderen. En voor de vakantie of een nieuwe auto bijvoorbeeld, leggen we ook apart geld opzij op het moment dat het nodig is en dat het kan.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Wij denken er eigenlijk net zo over als jij ts.

4. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wat noodzakelijk is dat is voor iedereen verschillend. Voor een huurhuis heb je bijv minder nodig dan een koopwoning. Als ik kijk naar onszelf is dat 15000 en daarboven wordt gespaard voor andere dingetjes als auto/koelkast/kleine verbouwing etc.. Stel het dak gaat kapot of je doet een grotere verbouwing dan kun je bij die 15000

5. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ligt heel erg aan je situatie huur/koop hoeveel auto's hoeveel kinderen etc. Wij hebben een koopwoning en 2 auto's. We willen genoeg op de spaar hebben om min 1 nieuwe auto te kunnen kopen en dingen in huis die het begeven te kunnen vervangen. 15000 zou dus ideaal zijn maar we zijn vorig jaar verhuisd en hebben restschuld zo klein mogelijk willen houdem en zaten dus erg laag qua dpaargeld dus nu weer hard aan het opbouwen

6. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Wij hebben meestal rond de 3000 euro op de spaar rekening staan, meer dan genoeg voor ons. Teveel op je spaar vind ik zonde. Wat als je ineens komt te overlijden? Heb je een spaarrekening waar je u tegen zegt en dan heb je er niet van kunnen genieten. Nee hoor, wij leven in het hier en nu en hebben een kleine buffer voor eventuele grote onverwachte uitgaven maar thats it. 10.000 euro op de spaar vinden wij overdreven.

Denk ook dat het voor iedereen verschillend is.

7. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Ik vind 10.000 een fijn bedrag om op de spaarrekening te hebben een daarbovenop te sparen voor doelen. Echter hebben we recent een dure auto gekocht waardoor het potje op gegaan is. Dat voelt toch echt niet fijn dus nu flink aan het sparen om hem weer te vullen.

Man heeft beduidend lager inkomen hij spaart eigenlijk niet ook door hoge studie schuld. Ik heb een beter inkomen en kan gelukkig vrij makkelijk sparen dus hoop over 1 jaar het potje weer op de 10.000 te hebben en misschien het jaar daarna te sparen voor de renovatie van de zolder.

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wij sparen relatief veel en leven zuinig. Hierdoor kunnen we zonder ons zorgen te maken kiezen voor een verbouwing een nieuwe auto, of andere zaken. Het geeft ons flexibiliteit in het leven, wat erg prettig is.

Nog specifiek over dit onderwerp, want daar hebben wij heel bewust over nagedacht:
    Dan hebben wij een mooi spaarpotje achter de hand, die onze beoogde voogd kan inzetten om de kinderen een zo prettig mogelijk leven te geven als wij er niet meer zijn.
    Opeens twee kinderen (extra) onder je hoede nemen is niet niks, daar komen flinke kosten bij kijken. Mogelijk zelfs een verbouwing of verhuizing, omdat het huis daar niet voor geschikt is. En dan heb ik het nog niet over de kosten van extra levensonderhoud of studiekosten. Mochten wij komen te overlijden, dan ben ik blij dat we ons spaargeld kunnen overdragen om nog een beetje te helpen in deze verdrietige situatie.

9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar wij sparen wel apart voor de kids iedere maand al vanaf hun geboorte. Stel dat er dus bijvoorbeeld iets met ons gebeurd dan hebben hun dat geld.

Wij leven gewoon niet in het '' wat als .... '' maar dat moet iedereen zelf weten uiteraard :)

10. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Bij mij gaat die grens steeds verder 😂
    €5000 vind ik wel het absolute minimum per persoon, dus zowel man als ik, maar heb er liever altijd €10000 op staan. Was aangevuld tot €15000 voor de verhuizing waar we nu in zitten maar vind nu al jammer dat er wat af is en dus grote kans dat mijn grens na de verhuizing weer opschuift naar €15000 😂. We hadden overigens zware jaren en spaarden maar €100/200 per maand en daarnaast alle extraatjes en toch is ons minimale buffer per persoon gelukt toen. Nu kunnen we gelukkig weer harder sparen want ik heb bijv ook geen recht op WW als mijn inkomen wegvalt. We hebben geen koopwoning dus daarvoor hoeven we niet te sparen maar ik vind weinig spaargeld niet fijn.

11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Ik mocht willen dat we zoveel konden sparen 😂
    10.000 op de spaar zou hier lang duren.

Wij hebben geen minimum ofzo, alles wat er op staat is mooi meegenomen.

12. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Wij hebben net een schuld van €9,000 afgelost en op mijn spaarrekening staat momenteel €1,300. Het is niet veel maar het moet ergens beginnen.

Ik denk dat je buffer steeds hoger wordt omdat je het gevoel hebt dat je niet "zonder" kan. Ik wil ook echt niet beneden de €1,000 komen, terwijl dat "zo" weer aangevuld is. Mijn man is veel makkelijker daarin, die wil geen dingen laten zodat we maar kunnen sparen.

13. Manque

Manque Niet meer actief

Altijd 5.000 euro voor noodgevallen. Maar meestal sparen we tot 20.000/25.000 en gebruiken dat om iets te verbouwen. Dan weer verder sparen.

14. Soulfood

Soulfood Niet meer actief

Wij vinden 10.000 euro een fijne ''ondergrens''. Op dit moment zitten we ruim boven die ondergrens. Wij kunnen dan ook gelukkig veel sparen.

Het is wel erg afhankelijk van je situatie vind ik persoonlijk. En waar je je prettig bij voelt.

15. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    20.000 euro gezamenlijk. Dan kunnen we alle onverwachte situaties wel aan en hoef ik me nergens zorgen over te maken. Toen we nog huurden hadden we 8.000 euro als ondergrens.

16. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    De ondergrens is hier eigenlijk ook 5.000 euro.
    Maar van de zomer hebben we nieuwe kozijnen aangeschaft en een nieuwe auto, toen zaten we aan die ondergrens, ware het niet dat de auto vanaf het begin erg veel problemen gaf en ons nog een paar duizend euro heeft gekost. Inmiddels letten we alweer een paar maanden goed op en zitten we weer bijna aan de 5.000 euro.
    Ondanks dat we de afgelopen maanden niks te klagen hadden, werkte het toch even op m'n zenuwen dat we onder ons minimum bedrag aan spaargeld zaten.
    Nu ik heb gezien dat we in een paar maanden ook weer flink kunnen sparen stelt me dat gerust en weet ik dat het ook wel weer goed zal komen.
    Ben in dit geval blij dat we een ruime ondergrens hadden, anders hadden we van de zomer dus echt een probleem gehad. Kozijnen waren namelijk al in bestelling en de auto hebben we toch ook echt nodig.
    Overigens zijn wij getrouwd en zijn beide rekeningen gezamenlijk, dus 5.000. Daarbij hebben wij een zeer gemiddeld inkomen (aan de lage kant) en vrij hoge lasten, wij proberen standaard zo'n 300-400 euro per maand te sparen. Sparen gaat dus niet super hard, maar met wat extra aandacht en zuiniger leven lukt het dus toch best goed hebben we gezien.

17. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Ik vind 300-400 per maand sparen dus echt ontzettend veel, hier kan dat niet eens, dan houd ik niks over of moet ik echt ontzettend zuinig aan doen. :)

18. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Pfoe. Ik denk iets van 5000 tot 100000 euro ofzo? Voor hwt geval er dingen kapot gaan dat je dat gelijk kan vervangen of herstellen??

Wij hebben pas sinds 2 jaar spaargeld. Daarvoor studeerden we beide en stond er bar weinig op onze rekening. Toen hebben we het ook gered. Nu staat er een aanzienlijk bedrag op, maar dat moet ook want we willen een huis gaan kopen.

19. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Onze ondergrens is eigenlijk in de loop van de jaren opgerekt....eerst was het min. 10.000, inmiddels wil ik er graag min. 15.000 op hebben staan. Dat geeft mij een fijn gevoel; het idee dat je niet voor financiele verrassingen komt te staan die je niet kunt betalen!

20. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    oei geen ondergrens. Wel merk ik aan mezelf dat ik steeds meer wil.
    als ik 10.000 heb dan wil ik 15.000 als ik dat heb dan 20.000 etc.

ik vind het belangrijk dat je wel een goede buffer achter de hand hebt.
    Zeker als je een koophuis heb.

Deel Deze Pagina