teak houten tafel behandelen

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 23 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    He meiden,

Sinds gister hebben wij een teak houten tafel. Prachtig ding van onbehandeld hout. omdat onze jongste ALLES versmeerd hebben we hem gister behandeld met matte transparante lak. Alleen nu baal ik dat de tafel een paar tinten donkerder is geworden. Hij is nu echt lelijk bruin.

De tafel is levendig en zit vol met gaten hobbels bobbels en nerven.

Nu wil ik hem gaan opschuren maar wat kan ik dan gebruiken zodat de kleur niet weer zoveel donkerder word, teakfix, of iets anders? Help!

2. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Wij kregen uit de winkel een soort van olie erbij (geen idee hoe dat heette) en dan werd ons aangeraden de tafel 1-2 keer per jaar licht op te schuren en dan met olie in te smeren. Dan zou de tafel vuil- en vochtafstotend worden.

3. indy90

indy90 Fanatiek lid

21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    Bij alles wat je gaat gebruiken sowieso eerst even aan de onderkant van de tafel proberen waar je het niet ziet scheelt een hoop werk. :thumup: Verder geen tips.

4. Prj

Prj Niet meer actief

Wij behandelen onze teaktafel een paar keer per jaar met zonnebloemolie. Elke olie kan als je maar elke keer dezelfde gebruikt.

Werkt perfect vuil en vochtafstotend

5. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Ja ik wil nu de zijkant die tegen de muur staat proberen, de onderkant is qua structuur en kleur anders als bovenop namelijk. Had ik dit maar meteen gedaan:p

indy90 vindt dit leuk.
  6. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    word de kleur dan niet veel donkerder?

de tafel was best licht, beetje blank eiken kleur maar nu echt kastanje bruin bijna.

7. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    De foto uit de winkel is hoe die qua kleur ongeveer was, hij was misschien iets donkerder maar nu is die echt te bruin:|

Bijgevoegde bestanden:

8. indy90

indy90 Fanatiek lid

21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
  9. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Teakhout is volgens mij heel kwetsbaar, wb vlekken, kringen,ed. Daarom hebben wij dat niet gekozen, je moet daar tegen kunnen en ik ken mezelf...ik kan daar niet tegen. Geen tips verder, even googlen?

10. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Kan je niet het bedrijf bellen waar je hem vandaan hebt?
    Misschien hebben die nog tips. Waarschijnlijk zullen ze je dan een dure behandeling aansmeren, maar dan zou ik gewoon even zoeken of er een goedkopere optie is.

11. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    ja die heb ik gebeld maar die konden me niet verder helpen evenals een verf speciaal zaak.

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Teak kun je (bijna) niet zelf lakken. Teak is van zichzelf namelijk wat vettig. Na heel wat ellende eindelijk achter gekomen (na advies). Het beste is was/olie. Het voordeel daarvan is dat als je vlekken/kringen krijgt, je enkel even een schuurpapiertje er overheen hoeft te doen en wat nieuwe olie en de tafel is weer als nieuw.

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #13 merah, 23 dec 2017
    Laatst bewerkt: 23 dec 2017
    Elke vorm van behandelen maakt het hout trouwens iets donkerder. Of je moet iets met een kleurtje nemen.

14. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Wij hebben ook teak hout meubelen. Ik gebruik bij pronto vandaan blanke teakfix. De meubels worden er niet noemenswaardig donkerder van.

brownielover vindt dit leuk.
  15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat is idd fijn spul. Hebben wij ook op een dressoir (zo gekocht).

Rooibosje vindt dit leuk.
  16. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Niet.. wij hebben al jaren teak meubelen. Nieuw en 2e hands en nooit behandeld. Mijn ervaring is inmiddels dat teak echt onwijs makkelijk in onderhoudt is. Doe de eet en salon tafel paar keer per dag met een doekje af en de tv meubel 1x per dag.

Zelfs met eten gebruiken wij geen place mats oid. Vlekken krijg je dr gewoon uit door met een natte doek over te gaan.

17. kyara

kyara Actief lid

21 jul 2008
    151
    155
    43
    Vrouw
    Wij gebruiken ook niks voor de tafel. Omdat het onbehandeld is trekken de vlekken er vaak gewoon weer uit. Soms vette vingers op de tafels van bijvoorbeeld chips etende kinderen, dan halen we er gewoon een nat doekje over, als het dan nog niet weg is trekt het er binnen een dag of 2 altijd weer uit. Ideaal

18. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    nu baal ik helemaal dat ik er wat overheen gedaan heb:( :D

19. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Dot doen wij ook!

20. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik heb heb ook onbehandelde teak houten meubels en vlekken, kringen en zo gaan er altijd heel makkelijk uit. Gewoon met een vochtig doekje of wat vloribare groene zeep. Mijn man had laatst wat rode wijn op tafel geknoeid en toen moest ik het op die plek wel een beetje opschuren, niks meer van te zien.

Olie maakt het hout altijd wat donkerder, dus als je dat niet mooi vindt zou ik de tafel proberen op te schuren en verder niet behandelen... wel even met de hand en een blokje opschuren zodat je ook goed bij de nerven kan komen. Wel een hele mooie tafel trouwens!

Deel Deze Pagina