Wij zijn aan het verhuizen. Zitten er middenin. Het huis waar we gaan wonen, was enorm verwaarloosd (oudere dame, plotseling opgenomen in een verpleeghuis), jaren niets aan gedaan en zo ook de tuin. Die was dus verwilderd, schoonzoon en dochter heeft het hoognodige eruit getrokken. Er staat nergens schuttingen, we hebben dus zo open inkijk, wat wij niet prettig vinden. Aan de rechter kant een gezin met kinderen, waarvan onze tuin alleen afgescheiden wordt door een enorm haag verdikte oude coniferen die op onze grond staan (wel anderhalve meter doorsnee, dus erg weinig tuin over aan die kant). Die bebossing willen we er volgens jaar uit (laten) halen, gevolg: kaal en inkijk. Andere kant, linker buren: lage schutting, zo'n 80 cm hoog, daarna niets (gerekend vanaf achter het schuurtje op de foto, dus staat niet op de foto). Nu hebben we met deze mensen nu twee dingen te bepraten: - het plaatsen van een schutting (zij hebben het met hun andere buren ook open, dus ik verwacht (ook al probeer ik niet voor hen te denken) geen echt positieve reactie.... - puntje erbij (groooot puntje zo blijkt): buurvrouw en oude dame hadden als buren een klimop: (zie foto): buren hielden hem ook bij voor de oude dame, zo vertelde de buurvrouw (middelbaar echtpaar zonder kinderen in huis) aan mijn man. Mijn man is tactischer dan ik (ik durf niet en ben dan al snel te direct) en deed een poging om dat 'ding' weg te halen en er een nieuwe schutting voor te gaan zetten t.z.t. Maar helaas: haar ogen werden groot en ze vond het zo jammer, want ze hielden hem altijd goed bij en ook voor de buurvrouw en ze houden zoooooo van de klimop.... Ojee........... wat moeten we hier nou mee? Ik heb ze nog niet gesproken. Maar ik wil echt die wortels en die klimplant niet aan onze kant. Als wij hem verder afknippen (dit heeft dochter en schoonzoon gedaan, blijkbaar was hij enorm uitgegroeid) en de wortels ed. dan gaat hij dus aan hun kant dood. Hij groeit nu ook bepaalde leidingen in bij de schuur. Wij willen het ding gewoon weg! En een schone, frisse schutting er tegenaan zetten. De een zegt 'ach joh, komt wel' als we het erover hebben, maar eigenlijk geloof ik daar niet zo in. Buurvrouw leek het gewoon niet op prijs te stellen. Dan de boel afknippen en hen een paar nieuwe klimopjes geven? Wat zouden jullie doen? We verwachten dus een negatieve reactie sowieso over de klimop, maar ik denk ook over het plaatsen van een schutting....
Oh vieze hedra! Echt troep is dat! Woekert als een gek. Wat wel weer een voordeel is ook, want als jij het weghaalt aan jou kant gaat het bij hun echt niet dood. Het is misschien een jaartje wat minder weelderig, maar groeit vrolijk verder. Hedra vreet. Dus ik denk dat je niet blij gaat worden van wat je eronder tegen komt. Schutting zal wel kapot zijn. Wat ik zou voorstellen denk ik is een nieuwe schutting en dat zij dan de klimop aan hun kant laten staan. Die groeit dan terug, maar jullie kunnen dan bijhouden dat het niet aan jullie kant komt. Vind het wel lastig hoor! Groeit het ook tegen jullie schuurtje?
Jullie huis en je mag zelf doen in je tuin wat je wil. En als je die klimop wil snoeien dan doe je dat. Simpel hoor. Vraag of ze mee willen werken aan een schutting, zo niet dan niet en dan zetten jullie m op je eigen grond neer.
Jep, ik weet t, een heeeeeeeeeel lelijke selfie, ik kijk ook zo lelijk als maar kan haha. Komt vast door die hedra! Of hedera, hoe heten die dingen. Deze schutting mag ook weg hoor, dit heeft echt geen naam. Daaronder zit nog iets van een hekwerk, geen idee wat, want het is niet te zien. Ons is gezegd door een paar mensen dat als wij de wortels door gaan knippen (zie die kale stronken) dat hij dan zeker dood gaat aan hun kant. Het is dus onze bedoeling om EN de klimop EN die 'schutting' weg te halen.....en er een nieuwe neer te zetten. (en volgens mij hebben de buren dan nog een eigen schutting hoor). Maar tis meer het feit dat die plant dood gaat....
Weet je wat ook is? Als wij hem afknippen en er een nieuwe schutting tussen zetten, woekert hij ook weer door onze schutting heen, denk ik? Hij gaat inderdaad een afvoer in bij onze schuur........daar is de plant mee bezig in elk geval.
Afknippen, zij mogen hem gerust levende houden aan hun kant, maar jullie dat ding niet willen gewoon afknippen!
Ik wil m bij ons ook afknippen maar..........zowel mijn ouders, schoonouders als de buurvrouw zegt dus dat hij dan aan hun kant doodgaat.....
Eigenlijk dit dus. En volgens mij is een klimop moeilijk kapot te krijgen. Wij wonen nu ca 4,5 jaar in ons huis en in het begin was onze tuin van voor tot achter begroeid met klimop. Na 2 jaar ben ik er eindelijk vanaf, het groeide op een gegeven moment gewoon terug. Ze moeten het wel echt zelf gaan bijhouden, trek alle wortels bij jou in de tuin eruit! Want net wat je zegt het gaat door je afvoer enzovoort, het gaat van kwaad tot erger. Willen ze een klimop prima, maar dan wel in hun eigen tuin.
Vraag even bij een tuincentrum wanneer je het beste een klimop kan snoeien, en als je daarmee wilt wachten tot die tijd aangebroken is, is dat misschien een goeie deal die je kan sluiten met de buren?
Het is net onkruid niet kapot te krijgen dus denk echt niet dat het bij hun zo snel stuk gaat, ik zou toch als voornaamste punt aangeven dat hij de schuur kapot gata maken
Een klimop is net onkruid.. We hadden er hier ook 2 van de vorige bewoners. Ik heb m meerdere keren niet zo vriendelijk gesnoeid maar dood gaan ho maar... Denk dat je t gewoon kunt doen hoor.
Oh god dat is rotzooi... Mijn overgrootouders vonden dat ook mooi, zij woonde bij in het huis van mijn oma. En achter hebben ze een stalletje van zo'n 15m breed en 7 meter diep, 2m hoog. Echt overal zat het! Heel het stalletje vol, alleen de deuren bleven open gesnoeid worden.. Het heeft mijn oma bijna 10 (!!!!) jaar geduurd voor ie helemaal weg was, en zelfs nu blijft ie soms nog uitkomen. Bakstenen aangevreten, dak was op veel plaatsen kapot.. Prima als je buren dat leuk vinden maar dan toch op hun grond.. Brrr
Klimop gaat echt niet zomaar dood hoor. Sommige mensen zijn jaren bezig met het proberen te verwijderen, het is net onkruid.
Ik moet ook wel een beetje lachen om jullie reacties, want die zijn net als de mijne toen ik het zag: van 'brrrr' tot 'oneeeeeeeeeee' en niet uit te wieden onkruid. Ik ga het hier ook even aan manlief laten lezen, die wil meestal nog iets liever dan ik de mensen niet meteen tegen de haren instrijken, maar we willen toch echt van die klimop af, dus hopelijk kan het met de haren mee, maar anders maar anders.....bedankt voor jullie reacties!
Kijk uit met je gevels, het wortelt zich in bakstenen en betonnen muren, als je het weg haalt kun je bekant opnieuw gaan voegen. Daar zit niemand op te wachten Denk ik. Succes ermee!
Als ik naar de foto kijk betekent het voornamelijk dat ze stukken minder vol hebben aan hun kant, wat vanzelf weer aangroeit en dicht groeit. Zou dus voorstellen om een nieuwe schutting te zetten mogen ze nog best aan hun kant klimop zetten maar wel zo bijhouden dat jullie er geen hinder van hebben (betekent niet dat je nooit iets weg hoeft te halen, maar nu zitten er een aantal hoofdtakken aan jullie kant)
Klopt het dat de schutting gezamenlijk is? Zo ja, dan moet je alles in overleg met de buren doen en mag je het niet zo maar verwijderen. Natuurlijk mag je er altijd een eigen schutting voor langs zetten, maar je mag niet zo maar iets stuk maken ook al vinden jullie dit nu niet mooi. Dit is door de vorige bewoner en jullie buren samen besloten en heb je dus bij de koop van de woning overgenomen. Wel kun je natuurlijk afspreken dat hij goed bijgehouden moet worden zodat de klimop alleen op de schutting blijft en niet in je stenen muren gaat zitten. Dus denk wel even goed na voordat je stappen gaat nemen tegen de schutting en de klimop, want je mag niet zo maar iets doen zonder toestemming van de buren. Mocht het op jullie erf staan, dan hoef je niet te overleggen en kun je het zo gaan verwijderen en kun je de buren verplichten om er voor te zorgen dat jullie geen last hebben van de klimop.
Dat is een goede, er zijn inderdaad hoofdtakken op 'onze grond'. Hoe dan ook, die dingen moeten weg. Hoop dat het niet te lang gaat duren........(zoals ik al aangaf, voor onze burenrelatie is het het beste dat mijn man dat gaat doen.......)
Ik begrijp heel goed dat jullie die klimop en schutting willen vervangen, maar ik zou er echt goed om denken dat je dat wel in overleg doet. Doe je dit niet, heb je juridisch een groot probleem omdat het gezamelijk eigendom is. Jullie zullen in dit geval aan het kortste eind gaan trekken. Dus ga eens rustig met de buren om tafel en kijk of jullie er samen uit kunnen komen.