Wanneer doen jullie het huishouden??

Discussie in 'De lounge' gestart door Lara78, 19 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lara78

Lara78 Actief lid

1 jan 2008
    272
    0
    0
    Ja het is een beetje een rare vraag misschien maar ik ben benieuwd wanneer jullie het huishouden doen. Doen jullie de grote klussen (badkamer, ramen zemen ed) altijd op het zelfde moment (bijv zaterdagochtend) of wanneer nodig is. En doen jullie veel in het weekend of ook 's avonds als de kids op bed liggen? Of overdag? En hoe vaak maken jullie alles schoon?

Ik vind het nml moeilijk om mijn tijd te verdelen. Ik zet het huishuiden vaak op een 2e plek omdat ik mijn tijd liever met mijn gezin doorbreng maar ik merk nu dat alles zich begint op te stapelen en daar word ik ook onrustig van. Soms lijkt het wel of ik tijd tekort kom... Ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken en hoop dat ik van jullie kan leren!

2. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Ik doe het een beetje tussendoor, heb geen goed ritme en dat is te zien! hihi.. nee zo erg is het is niet hoor. Maar ik herken wel dat het opstapeld en dat ik dan de hele dag bezig ben om het weer schoon te krijgen! Verder is het altijd wel netjes, ik doe het wanneer onze zoon op bed ligt, maar neem ook tijd voor mezelf hoor. Huishouden komt op de vierde plaats ongeveer ;)

3. Female

Female Niet meer actief

Das eigenlijk een probleempje;
    Ik doe het huishouden te weinig, en op absoluut onlogische tijdstippen, er zit totaal geen ritme in.
    Heb geen vast schema voor iets ofzo.
    Dat is op zich lekker relaxed, maar het gebeurd regelmatig dat ik een paar dagen te lang heb gewacht en ik opeens onwijs veel moet doen, dat ineens de kamer én badkamer en toilet moeten gebeuren, dat er uit het niks ineens 4 machines was gedraaid moeten worden enz....
    Overigens, tussendoor opruimen doe ik wel echt elke dag.
    Nee ik zal nooit huisvrouw van het jaar worden :D

4. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Hmmz eens kijken.

Ik doe nu veel dingen 's ochtends, aangezien ik de laatste maanden erg vroeg wakker ben. Dan doe ik stoffen, stofzuigen, vaatwasser in en uitpakken. Dat dus elke dag.

Strijken ook liefst 's ochtends, ligt er aan hoeveel was er is, meestal probeer ik wel elk wasje gelijk weg te strijken.

1x in de week ramen lappen iig de buitenkant.

Om de 2,3 dagen dweilen

Op maandag beddengoed verschonen, krijgt gelijk de slaapkamer een poetsbeurtje.
    Rest van de bovenverdieping 1x in de week, vaak op zaterdag, want dan kan man meehelpen. Badkamer 1x in de week een doorloopbeurtje zeg maar en 1x in de 3 a 4 weken een grondige chloor/antikal/allereiniger behandeling hihi. (Heerlijk, die chloorgeur)

Maar eigenlijk meestal in de ochtenden. Ligt er aan wat voor werkje er ligt.
    Let wel, ik heb (nog) geen kindje dus dat scheelt ook wel hoor.

5. Maia

Maia Niet meer actief

op dit moment niet :D omdat ik druk bezig ben met het schrijven van m'n scriptie dus dat even laat liggen. Maar nu kan dat wel, heb nog geen kinderen en heb ook geen huisdieren.

Maar normaal gesproken doe ik het gewoon op een ochtendje, beginnen met stofzuigen, dan alles aflappen, dan het toilet en de badkamer en als laatste dweilen. Ben ik met 2 uurtjes wel mee klaar. Grote dingen als de ramen zemen doe ik 1x in het half jaar en af en toe pak ik wat deuren mee als er vingervlekken op zitten ofzo maar daar heb ik niet echt een schema voor. Wanneer ik er aan denk :)

6. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ik doe ook alles tussendoor maar ook zoveel mogelijk gelijk wanneer het moet. Zoals bijv. de vaatwasser inruimen direct na het eten en 's ochtends meteen weer uitruimen. De was doen we tussendoor, de een zet m aan, de ander hangt het op als die uit zijn werk komt. Mijn man is er eigenlijk beter in, die doet gewoon in het weekend de bedden verschonen, de badkamer en toiletten. Tja blijft er voor mij toch een stuk minder over haha..

7. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.424
    448
    83
    Limburg
    Hier gebeurt het huishouden ook tussendoor. Moet zeggen dat het toch wel aardig bijgehouden wordt ondanks dat er geen vast ritme in zit

8. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik ben op woensdag altijd vrij en stofzuig dan in ieder geval het hele huis en verschoon het bed. Wassen doe ik wanneer het nodig is en als de was droog is vouw ik het direct op, dan ben je eigenlijk zo klaar. De badkamer doe ik ook meestal op woensdagochtend. Ik boen de douche terwijl ik eronder sta, dan is het een stuk minder erg om te doen. De andere grote dingen zoals ramen zemen en bijv. de koelkast schoonmaken doe ik wanneer t nodig is.

Ik heb nog geen kinderen, dus dat scheelt natuurlijk al een hele boel in rommel, de hoeveelheid was en de hoeveelheid tijd die ik heb.

9. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Ik heb wel een redelijk vast ritme in het huishouden zitten, omdat ik dat het fijnste vind.
    Ik doe het meeste s'morgens voor we boodschappen gaan doen, dan heb ik het maar gehad. Op woensdagochtend de bovenboel en op vrijdagochtend de benedenboel.
    Wassen draai ik ook in de ochtend, dan kan ik het 'smiddags wegwerken.
    alleen dweilen en de wc doe ik voor mijn zoontje wakker wordt, de rest vind hij geweldig om mee te helpen. Opruimen is de hele dag door.:D En de keuken doe ik altijd als hij zijn boterham zit te eten.
    Het werkt prima en op die manier ben ik rond half 10 klaar en heb ik de rest van de dag voor de kleine.
    vaatwasser inruimen na het eten en als hij klaar is ruim ik het gelijk op, heb ik 'smorgens tijd voor een extra kop koffie, haha

ramen zemen en koelkast ook wanneer het nodig is en stofzuigen elke dag.

10. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Ik heb hier ook een vast schemaatje in. Dat werkt voor mij het fijnste. Zo vergeet ik geen kleine dingetjes.
    Een keer in de twee weken op maandag doe ik de hele bovenverdieping. Zodra ik wakker word haal ik de bedden af, en gaat het in de was. Als Nova 's middags op bed ligt doe ik de badkamer en sop ik onze slaapkamer. Als Nova dan weer wakker is sop ik haar slaapkamer en stofzuig en dweil ik boven.
    Op donderdag doe ik de hele benedenverdieping. Het meeste doe ik als Nova slaapt tussen de middag.
    Vrijdagochtend doen we boodschappen, als Nova in bed ligt de administratie en 's middags heb ik in principe vrij.
    Verder probeer ik iedere dag dat ik thuis ben te stofzuigen, dweilen en de wc schoon te maken.
    Minder frequente klusjes probeer ik ook in te plannen, een keer in de maand of twee of drie maanden. Dan bedoel ik koelkast of oven soppen. Vaatwasser schoonmaken, ramen lappen etc.
    Het voordeel van zo'n vast schema vindt ik dat je nooit heel veel tegelijk hoeft te doen en dat als je het bijhoudt het ook nooit erg veel werk is. Ook als het een keertje niet uitkomt, is het niet erg want alles wordt toch vaak genoeg herhaald.
    Eigenlijk red ik vrijwel alles als Nova slaapt en heb ik dus alle tijd voor haar als ze wakker is.

11. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    ik doe het meeste tussendoor, maar donderdag ben ik altijd vrij en dan doe ik meestal van boven naar beneden, als ik er zin in heb hoor, als ik er geen zin in heb doe ik alleen de slaapkamers en badkamer. Beneden word iedere dag wel gestofzuigd of gedweild.

Echte grote schoonmaak die ik 1x in de maand, banken van zijn plek af en zo, keukenkastjes schoonmaken, ramen zemen.

Wassen gebeurd hier eigenlijk iedere dag met onze werkkleding en vrijetijds kleding.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Ik heb vaste dagen dat ik iets doe.

En de dagelijkse dingen doe ik ook altijd.

Maar wat je misschien het beste kunt doen is eerst alles op orde maken. Dat vergt nu veel tijd maar vanaf die basis dat alles schoon is kun je elke dag alles bijhouden. Dus elke dag een klein ding doen.

Ik doe het zo:

Maandag: WC en stofzuigen
    Dinsdag: afstoffen en stofzuigen
    Woensdag: wc en stofzuigen
    Donderdag: keuken en stofzuigen
    Vrijdag: wc, badkamer en stofzuigen
    Zaterdag: bovenverdieping uitgebreid en stofzuigen
    Zondag: vrije dag.

Daar komt dweilen en de was natuurlijk nog bij, maar dat wisselt. Het is als je het bijhoud echt maar een kwestie van maximaal 1 uur per dag.

13. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik leef met twee mannen in huis die niks doen, behalve troep maken (vriendlief en broer).

Al het huishouden komt op mij neer...

Stofzuigen: elke dag
    Dweilen: elke dag
    Afwassen: meteen na het eten!
    Kattenbak verschonen: elke dag
    Keuken kleine schoonmaak: elke dag
    Keuken grote schoonmaak: 1x a 2x per week
    Badkamer kleine schoonmaak: elke dag
    Badkamer grote schoonmaak: 1x a 2x per week
    Toilet: elke dag!
    Bed verschonen: 1x per week (in het begin deed ik het bed van mijn broer ook, maar dat doe ik dus echt niet meer!)
    Koelkast schoonmaken: 1x per maand helemaal leeghalen en schoonboenen.

De wasmachine staat overigens elke dag aan. Wel meerdere keren per dag.

Ik hou van schoonmaken! (ja, echt!)
    Maar nu ik bij mijn broer inwoon is de motivatie wat minder..
    Ik hoef mijn kont maar te keren of het huis is weer vies!
    Mijn vriend en broer laten letterlijk alles rondslingeren...
    Zelfs een w.c.borstel gebruiken na de grote boodschap is teveel gevraagd.. Vieze wattenstaafjes liggen gewoon in de badkamer! Vieze sokken en kleren die rondslingeren...

PPFFFFFF... Had er al over geklaagd dat ik het zat ben en ik kreeg als antwoord van mijn broer: 'Ja, maar jij zit toch thuis'.
    Naaaaa....
    Ben gewoon BLIJ als ik mijn eigen huis heb nadat de kleine er is!

14. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Ik werk nog fulltime (36 uur) dus doe eigenlijk alles op mijn vrije vrijdagmiddag en als ik dan alles niet red de rest op zaterdag.

Dus dan doe ik het hele huis van boven naar beneden, dierenhokken verschonen, de was etc.

Stofzuigen doe ik elke dag beneden en boven eens in de week (onze katten komen niet boven dus daar blijft het redelijk schoon) . Kattenbak uiteraard ook elke dag.

We hebben een glazenwasser voor de buitenramen. En mijn moeder doet alle strijk.

De binnenramen, kasten en keukenkastjes van binnen etc. etc. doe ik als het nodig is en dan neem ik meestal een vrije dag op om alles eens goed te doen.

15. kbloem

kbloem Bekend lid

2 feb 2009
    854
    0
    16
    Ik werk op dinsdag en woensdag en 1 dag in het weekend.Maar op woensdagavond doe ik het hele huis, zodat ik de rest van de week afentoe maar hoef te stofzuigen en nog wat kleine dingetjes.Dan heb ik de rest van de week veel tijd voor Maud.

En de ramen wassen doet vriendlief een keer in de zoveel tijd en hij doet de tuin.

16. Dragonfly

Dragonfly Niet meer actief

Ik doe het huishouden wanneer ik zin heb. Komt niet op een dag aan. Stofzuigen doe ik wel elke dag ivm hond en katten. Douche en wc wekelijks in elk geval en voor de rest: komt tijd, komt raadt.
    Ik was eerder altijd heel precies. Elk vertrek moest elke week gebeuren. Sinds ik de hond heb boeit het me niet meer zo. Is het mooi weer ga ik liever met de hond naar buiten. En dan wil het wel eens voorkomen dat ik een weekje oversla :p.
    Het blijft wel netjes hoor, rommeltjes ruim ik wel op en de stofzuiger wordt veel gebruikt. Maar ik vind het wel goed. Ik heb een huis om in te wonen, geen pronkhuis.
    En mijn man doet meestal de ramen buitenom. Heb ik echt een hekel aan om te doen. We hebben de taken eigenlijk best wel goed verdeeld.

17. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik heb geen vast schema, ik doe tussendoor (dus tussen de zorg voor mijn kindje en mijn werk) wat ik tegenkom, ik zie altijd gelijk wat er moet gebeuren en pak het ook meteen aan als ik het zie, dus geen schema maar dat is ook niet nodig hier ;)

18. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Ik doe het altijd maar een beetje tussendoor wanneer het uitkomt. Dingen als stofzuigen, dweilen en stoffen altijd overdag als de kleine wakker is want dat vindt hij wel machtig om naar te kijken. Ramen zemen, badkamer, de was opvouwen enz. als de kleine slaapt of als mijn man met hem bezig is, want daar heb ik gewoon even de tijd voor nodig.
    Ik heb geen vaste tijdsindeling. Stofzuigen gebeurt hier iedere dag meerdere malen even snel, 2 verharende honden in huis dus dat moet wel. Dweilen zo één keer in de week, maar niet op een vaste dag. De was doe ik gewoon bijhouden, zo elke dag of om de dag een wasje en dat probeer ik dan zsm weg te vouwen. Ramen lappen vind ik echt zo'n weekendklusje. Op zaterdagochtend als het lekker weer is, en dan alles in één ruk door. Dat kan 2 keer in de maand zijn, maar er kan ook makkelijk een paar maanden tussen zitten als ik er even geen zin in heb. Heb je daarna wel eer van je werk. :D

19. sunnyqueen21

sunnyqueen21 Fanatiek lid

18 feb 2009
    4.277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    #19 sunnyqueen21, 19 jun 2009
    Laatst bewerkt: 19 jun 2009
    Nou ik heb er ook geen vaste dag voor ofzo. Ik werk in de zorg dus het is ook maar net wanneer ik vrij ben. En mijn vriend doet ook heel veel in het huishouden.
    Koken doe ik meestal en mijn vriend doet het wel eens in het weekend. Of we koken lekker samen. Stofzuigen en dweilen dat doet me vriend altijd. De was opvouwen doe ik meestal. Wassen en ophangen doen we beiden. De wc en de douche doe ik. Zo hebben we het aardig verdeeld. En omdat ik kook wast hij meestal af en soms doen we het samen. Dus bij ons is het aardig verdeeld. En nu hebben we nog geen kinderen dus is het waarschijnlijk ook wat makkelijker, maar tegen de tijd dat we kinderen krijgen komen we er ook wel weer uit!

20. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Ik zou een vast schema moeten hebben, laten we het daar maar op houden, haha. Maar elke dag zuigen en dweilen ontkomt ik sowieso niet aan met 2 honden.

Deel Deze Pagina