technisch lezen/DMT blijft achter

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kache, 29 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Dochter heeft weer een prachtig rapport en mag door naar groep 5. Uitstekend!

Maar het technisch lezen/DMT blijft een zwakke plek, cito score daarvoor is echt een beetje vreemde eend in de bijt, tussen haar hoge scores. Ze is wel vooruitgegaan, maar niet zoveel en blijft dus op scheidslijn van IV en V hangen. Ze leest vrijwel niet buiten schooltijd (lezen is voor haar geen tijdverdrijf...) en hoewel ik iedere dag 10-15 min met haar probeer te lezen (lukt niet iedere dag, dat geef ik eerlijk toe), zet dit niet genoeg zoden aan de dijk om het tempo erin te krijgen en ze maakt veel fouten, ze is 'slordig'.

Advies is uiteraard lezen, lezen, lezen... Maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Zucht.

2. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik zou er, geloof ik, niet teveel gewicht aan hangen. Komt vanzelf wel, wrs. op haar eigen tempo. Prima toch? Als verder alles goed is en ze hoge scores haal voor de rest dan maak ik geen probleem van een onderdeel dat wat minder gaat. Je kunt nu eenmaal niet overal goed in zijn...
    Ik denk, dat, als je iets wat ze niet graag doet teveel pusht, ze er misschien ook een aversie tegen krijgt. Dan ben je verder van huis, toch?

Hier een 8 jarige die ook van 4 naar 5 gaat (SBO) en wel zijn AVI`s haalt maar niets bakt van de DMT`s. Omdat hij bij het lezen voor de AVI`s wrs. veel uit de context kan halen en dit bij de DMT niet het geval is. Hij gaat komend schooljaar getest worden op dyslexie omdat hij met rekenen ook niet automatiseert en er dyslexie in de familie voorkomt.
    Wij hebben de moeite die hij heeft met lezen voor kennisgeving aangenomen en er nog niets meegedaan. Hij leest graag en we lezen elke avond voor. Verder is thuiskomen eerst acclimatiseren en dan lekker spelen. Hij moet al genoeg voor van alles.

3. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Ik vind dit wel een bijzonder advies.
    Het is namelijk wel echt belangrijk voor bijvoorbeeld begrijpend lezen, wat weer ontzettend belangrijk is voor de rest van haar schoolcarrière.

Ik zou de juf eens om advies/tips vragen en verder zoeken naar wat ze wél graag leest. Strips misschien of informatieboeken?

Daarnaast is het zo dat hoe beter ze leren lezen, hoe meer keuze er is in leuke boeken en hoe leuker het lezen ook wordt.

Ga je naar de bieb? Zoek anders eens een grote bieb in de omgeving uit en laat haar rondneuzen tussen de enorme hoeveelheid boeken. Misschien wakkert het haar liefde voor lezen wel wat aan!

amdaa vindt dit leuk.
  4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hier ook een dochter die erg achterblijft met lezen. Wij moeten juist heel veel oefenen en gelukkig doet dochter dat ook. Ook voor spelling moet ze veel oefenen. We hebben daarom een beloningssysteem bedacht. Dat werkt goed. We leggen er verder overigens weinig druk op, heeft ze een keer echt geen zin, moe of geen tijd, dan de volgende dag maar weer.

5. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    DMT en AVI lezen is vooral technisch lezen. En dat kan een juf alleen testen als je hardop leest. En wees eerlijk: je leest zelf ook veel sneller als je 'in je hoofd' leest, dan hardop. Zolang het begrijpend lezen niet achterblijft, is het niet heel erg.

Ze groeit wel, dus dat is mooi. Probeer zo vaak mogelijk hardop te lezen met haar. Om de beurt een zin/alinea. En zoek niet alleen naar boeken op het niveau waar ze nu op leest, maar laat haar lekker zelf kiezen. Moeilijkere boeken; dan lees je samen de lastige woorden. Informatieboeken waarin ze geïnteresseerd is. Desnoods stripboeken.

6. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Als er wel groei in zit is het devies idd gewoon lezen lezen lezen. En zolang het begrijpend lezen goed scoort, zou ik dat ook gewoon blijven doen. Lezen, lezen, lezen.
    Mijn zoon is juist technisch een hele goede lezer, kan hele bladzijden uit mijn boeken lezen, maar met begrijpend lezen, scoort hij een stuk lager. Ik had het liever andersom gehad, omdat hij met begrijpend lezen veel minder moeite zou hebben met redactie rekenen.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zelf vind ik DMT vooral belangrijk om te kunnen gebruiken als signalering bij welke kinderen er sprake zou kunnen zijn van dyslexie, dus voor wie we een leesplan moeten opstellen. Als er ooit bij een leerling een onderzoek aangevraagd moet worden, dan zijn die DMT scores erg belangrijk. Is er bij jullie dochter ooit het vermoeden uitgesproken dat ze dit soort leesproblemen heeft?

Wanneer er bij een kind geen redenen zijn om aan dyslexie te denken, dan vind ik de uitslagen van DMT eigenlijk nooit zo heel erg belangrijk. Althans: het tempo. Ik vind het wel belangrijk dat een kind nauwkeurig leest. Wanneer een kind te veel leesfouten maakt, komt het tekstbegrip in gevaar. Als je langzaam leest, maar wel goed is het ook prima. Hooguit is het voor jezelf praktisch om wat sneller te kunnen lezen.

Oefentip: concentreer je op teksten en niet op die saaie woordrijtjes. Die lijsten zijn een manier om te signaleren, geen doel op zich.
    Lees eventueel eenzelfde tekst meerdere keren. Dat is misschien ook saai, maar zorgt wel voor snellere woordherkenning. Lees bijvoorbeeld een tekst eerst zelf voor en laat je dochter daarna voorlezen. En pak diezelfde tekst de dag erna nog eens.
    Voor sommige kinderen is het een stimulans om de ondertiteling mee te kunnen lezen. Dus zet netflix eens nuttig in en zet Frozen (ofzo) op in het Engels met de ondertiteling aan.

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    elkaar brieven schrijven en die hardop lezen!we gaan nu niet meer praten,sssst stil. maar alles opschrijven! en niet laten zien voordat je klaar bent enzo...geweldige oefening! ze mag natuurlijk hele korte dingen zeggen schriftelijk, jij dan steeds meer die ze hardop voorleest!

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    spelletjes waar je een vraag of aanwijzing, een hint hardop moet lezen.

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    vriendin van mij gaat om die reden 'samen lezen' met haar dochter. 2 dezelfde boeken en dan om de beurt voorlezen aan elkaar. Maar omdat je beiden gewoon het boek voor je neus hebt, kun je gewoon blijven mee lezen. Dat is nét wat relaxter dan met zijn tweeen boven een boek hangen... Bibliotheek heeft vaak meerdere versies van bepaalde boeken.

Lynx vindt dit leuk.
  11. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Nee niet echt. Ze had wel een flink dysharmonisch IQ profiel ten nadele van verbaal, wat door pyscholoog werd uitgelegd als 'meer moeite met talige informatie' en 'geen talenknobbel' en 'mogelijk op latere leeftijd toch dyslexie blijken te zijn', 'heel sterk in visuele informatieverwerking, waarschijnlijk beelddenker'. Je merkt ook aan haar dat ze relatief vaak zoekende is naar woorden, dat ze verkeerde woorden gebruikt (terwijl ik weet dat ze echt wel het concept kent/begrijpt). Tijdens hardop lezen is ze grotendeels een 'gokkende' lezer, vanuit de context en een aantal letters maakt ze er iets van, leest verkleinwoordjes of meer/enkelvouden die er niet staan, laat lidwoorden, voegwoorden e.d. weg. Ik heb soms wel eens het idee dat haar brein al tien stappen verder is, dan waar haar mond mee bezig is.

Spelling gaat heel goed (maar score is wel iets aan het zakken. Ik heb het idee dat ze het op woordbeeld doet en nu het complexer wordt en er spellingsregels moeten worden toegepast dat het lastiger voor haar is) en begrijpend lezen laat een heel goede stijgende lijn zien, vorige jaar zat ze nog op III en nu zit ze al dik in de I. Woordenschat was ook wat minder maar ook daarin is ze heel goed gegroeid.

Ik weet niet wat criteria voor dyslexie zijn, maar ik denk dat niemand daar aan denkt :rolleyes:.

Ik zal eens vragen of ze bij de DMT vooral op laag tempo zat of veel fouten maakte. Ik vind het zelf in ieder geval wel geruststellend dat het begrijpend lezen heel goed gaat.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Globaal zijn de eisen om voor onderzoek naar dyslexie in aanmerking te komen als volgt: groot verschil in scores tussen spelling en / OF lezen aan de ene kant en de andere vakken (rekenen, begrijpend lezen e.d.) aan de andere kant.
    En dat een kind drie keer achter elkaar onvoldoende (Cito V) scoort, terwijl er tussendoor wel interventies zijn gepleegd, namelijk minimaal 3x per week een half uur extra leestijd / extra begeleiding op het gebied van spelling.
    Zonder dit kun je trouwens wel laten onderzoeken, maar wordt het niet vergoed.

Deel Deze Pagina