Vakantie buiten schoolvakantie 4 jarige

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Jillzz, Jun 30, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Het lijkt ons heel gaaf om nog eens een verre reis te maken met de kinderen. Dit jaar gaat niet meer lukken, maar we dachten aan tweede helft van volgend jaar. Oudste is dan 4 jaar en gaat uiteraard naar school. Hij is nog niet leerplichtig natuurlijk, maar toch vroeg ik me af of het handig/verstandig is om hem toch zeker een maand van groep 1 te laten missen.

Nu hebben we het geld ervoor en zijn ze nog niet leerplichtig. En ik denk dat zo'n reis ook heel waardevol is voor ons als gezin en leerzaam.

Hoe denken jullie daar over? Zou je het doen of denk je dat er toch teveel gemist wordt op school?

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik zou het absoluut doen.

Jillzz likes this.
  3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Hoe oud is je jongste?
    Wij wilden het ook doen, maar zijn er toch een beetje van teruggekomen. Onze jongste zou zich niks meer kunnen herinneren van zo'n reis. De oudste was al een vroege leerling en dan ook nog een maand missen leek wel veel. En als we dat geld eenmaal hadden uitgegeven zou het jaren duren voor we weer zoiets konden doen. Uiteindelijk waren we allemaal net zo blij met 2 weken meivakantie een mooie roadtrip door europa.

Maar we gaan het echt nog doen, een verre reis. Als de jongste oud genoeg is om er ook wat aan te hebben.

MaMa, fafa and Jillzz like this.
  4. tuc

tuc Niet meer actief

Ieder zn ding uiteraard, maar ik zou er niet voor kiezen

5. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

Mar 26, 2015
    11,868
    5,107
    113
    Ik zou het wel doen.

6. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Ik zou het doen!

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,189
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou wachten tot de kinderen iets ouder zijn want dan herinneren ze het zich veel meer maar als jullie het echt willen zou ik het gewoon doen.
    Wij zijn toen de oudste 4,5 jaar was ook gewoon 3 weken weg geweest en heeft niks gemist op school. Gewoon je gevoel volgen.

MaMa likes this.
  8. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik denk dat het ook afhankelijk van je kind is.

Als een kindje net naar school gaat is dat de eerste maand, en soms ook echt wel langer, best heel vermoeiend en inspannend. Ze moeten er echt in komen.
    Als ze net gewend zijn en dan er een maand uit zijn moeten ze echt opnieuw wennen.

Met mijn kinderen zou het niet mijn keuze zijn geweest. De jongste past zich aardig aan, maar toch.
    Naast wat men zegt over jouw jongste.

Misschien is het een optie om rond de voorjaarsvakantie te gaan? Sommige scholen hebben in het voorjaar of mei 2 weken vrij. Als je een week ervoor heen en een week erna terugvliegt zit je niet in de duurste periode en je kind mist maar 2 weken ipv 4?

MaMa likes this.
  9. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

Apr 12, 2011
    2,165
    178
    63
    Een maand vind ik wel lang

10. mol81

mol81 Niet meer actief

Los van het feit dat je kind zich er later waarschijnlijk weinig van kan herinneren vind ik het meer een principezaak. Je kind zit op school, je kiest hier zelf voor (je kunt ook wachten met je kind naar school laten gaan totdat je de reis gemaakt hebt) en je verbindt je dus aan schoolregels en schooltijden. Ik vind dat je een signaal afgeeft dat het niet erg is om school te missen. En daar heb ik persoonlijk moeite mee.

Maar ja, het mag. Dus als je wilt gaan, kun je gaan. Zonder goedkeuring van de directeur, leerkracht, leerplichtambtenaar of wie dan ook.

MaMa, Aszz, trulyhappy and 1 other person like this.
  11. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    Zonder twijfel: doen!

Kids zijn super flexibel en komen zo weer in het schoolritme, bedenk daarbij wat een verrijking reizen en nieuwe dingen leren daar is voor een kleuter.

Athina and MiaMaria like this.
  12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,136
    8,869
    113
    Ik ben nogal principieel wat betreft naar school gaan/school missen en heb niet de behoefte om heel lang op reis te gaan, maar als je die behoefte wel hebt, dan zou ik dat zeker doen! Ik denk inderdaad dat het super leerzaam is. Wel zou ik willen dat beide kinderen het zich kunnen herinneren, dus ik zou het ook laten afhangen van de leeftijd van de jongste. En ik zou inderdaad kijken naar de periode waarin je gaat, dus inderdaad combineren met een periode waarin er toch al vakantie is of waarvan het minder erg is dat ze het missen (ik zou zelf bv. niet snel de eerste weken van een schooljaar kiezen en ook niet de periode dat een kind net op school zit (dan liever later starten)).

Gezin van een meisje uit de klas van de oudste heeft het ook gedaan toen ze nog kleuters waren. Die gingen 3 maanden weg, waarvan de helft in de zomervakantie. Meisje heeft geen achterstand opgelopen oid, alleen maar heel veel ervaringen opgedaan. :)

MaMa likes this.
  13. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,834
    113
    Ik zou het zeker doen. Hier op school is daar ook alle begrip voor. Wordt het zelfs aangeraden.

14. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Wij hadden het ook absoluut gedaan! Maar ik ben zelf juf, dus voor mij geen optie.

suus1983 likes this.
  15. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Bedankt voor alle reacties! Het plan staat sowieso nog in de kinderschoenen dus we gaan alles nog eens rustig overdenken.
    De jongste zou dan ruim 2 zijn en de oudste zou al zo'n driekwart jaar naar school gaan. Wat mij betreft hoef ik niet te wachten tot de kinderen het zich herinneren. Het is een bestemming die mijn man en ik graag willen zien en het lijkt mij ontzettend leuk met de kinderen.
    Anders moeten we toch echt wachten tot ze klaar zijn met school en dan ben je zo 20 jaar verder.

Wat grappig dat ze het bij jullie aanraden @suus1983, ik denk ook dat het heel leerzaam is.

Athina and MiaMaria like this.
  16. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Ik vind het wel grappig dat je dit zegt, want ik ben normaal echt mega gedisciplineerd. Als ik ergens voor ga dan doe ik dat ook volledig. Vandaar waarschijnlijk nu de twijfel of we het wel kunnen maken;)

Maar ik denk dat een kind van 4 nog niet doorheeft dat hij school echt mist.

17. mol81

mol81 Niet meer actief

'Mevrouw, ik zou u adviseren om te gaan hoor. Gewoon doen.' Sorry hoor, maar als dit geadviseerd wordt door een school neem je jezelf als school niet serieus. Het is voor leerkrachten van de kleuters heel vervelend als dan het ene kind en vervolgens het andere kind weg is. Maar ja, zoals ik al zei; ik ben er behoorlijk principieel in.

MaMa likes this.
  18. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Heel vervelend voor de juf? Waarom dan? In de winter zitten juffen wekenlang met maar de helft van de kindjes wegens ziekte... Bovendien is het in Nederland blijkbaar de gewoonte dat kinderen de eerste tijd halve dagen gaan, of maar de helft van de week of zo.. Waarom zou een vakantie dan vervelend zijn?

Hier vond de juf het geweldig toen een klasgenootje een tijdje op reis ging. Had ze meteen een thema om rond te werken. Juf blij, kindjes blij, reiskindje zo trots als een pauw.

suus1983 likes this.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,834
    113
    Wat een flauwekul. Mijn moeder staat ook al 40 jaar voor de klas (andere school) en daar zeggen ze precies hetzelfde.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,834
    113
    Bovendien snappen de meeste juffen prima dat een verre reis zoals dat enorm leervol kan zijn. Ook voor kleine kinderen.

Share This Page