Grote amandelen en slechter eten

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lelie84, 31 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lelie84

Lelie84 Actief lid

28 okt 2012
    310
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Onze zoon van 6,5 heeft al een tijd last van hele grote amandelen. Hij heeft 3x buisjes gehad (1,5 jaar en 2,5 jaar en 4,5 jaar) omdat hij heel vaak oorontsteking heeft gehad en hij vocht achter het trommelvlies blijft houden.
    De laatste keer is 2 jaar geleden en toen bleek hij een fikse oorontsteking te hebben die we niet gemerkt hebben (zoals zo velen...) Er zitten nu sinds een paar maanden geen buisjes meer in. Vorig jaar voor het laatst bij de kno arts geweest omdat hij weer oorontstekingen gehad had en hele grote amandelen. Zijn amandelen zijn nooit ontstoken geweest en ook snurkt hij niet heel hard. Maar hij slaapt wel altijd onrustig, veel draaien en altijd vroeg wakker. Maar omdat er toen nog 1 buisje in zat moesten we het nog afwachten. En als ze er beide uit waren dan kijken of hij nieuwe buisjes krijgt en dan ook keel en neusamandelen eruit.
    In september nog een oorontsteking gehad, maar druppels kunnen gebruiken, buisjes waren er toen uit.
    Maar omdat hij tegen het afzwemmen van A aan zat nog maar geen afspraak gemaakt. Eind november afgezwommen. En nu mag hij waarschijnlijk eind februari voor B afzwemmen. En dan stoppen we met zwemmen, want we merken dat hij niet zo goed hoort. Dus als hij B heeft maken we afspraak bij kno arts.

Maar nu merken we de laatste weken ook dat hij steeds kieskeuriger is met eten. Hij lust steeds minder en vooral avondeten is steeds meer weigeren van eten. Behalve wat hij echt heel lekker vindt. Maar dan ook minder dan anders. Hij is altijd een flinke eter geweest en ook als peuter altijd goed gegeten. Brood eet hij nog wel gewoon .

Zijn hier mensen die dit herkennen en wat hebben jullie gedaan of raden jullie aan om te doen of aan te geven?

2. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.119
    111
    63
    Ik herken het slechte eten wel van mijn dochter. Zij had ook erg grote amandelen. Haar amandelen zijn in november verwijderd en ze eet nu als een bootwerker. Ze had er blijkbaar toch erg past van.

Ze had, voor het verwijderen, wel andere klachten. Snotneus, slecht horen, oorpijn, rook uit haar mond. Dat is nu helemaal over en werd allemaal door haar amandelen veroorzaakt.

3. Lelie84

Lelie84 Actief lid

28 okt 2012
    310
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Bedankt voor je reactie. Mijn zoon was altijd een hele goede eter. En nog steeds eet hij niet heel weinig hoor, maar wel stukken minder en veeeeeeeel langzamer.
    We zijn het gewoon niet gewend van hem, ook dingen die hij altijd lekker vond, zijn nu vies en gaat hij echt van over z’n nek.

Zijn amandelen zijn groot, maar nog nooit ontstoken geweest.

En erg verkouden ook nooit, want dan had hij allang een oorontsteking of iets anders. Ook nooit echt een griepje gehad, maar wel andere dingen.
    Als hij nu maar iets verkouden is, meteen neusspray, dampo, ui naast het bed en paracetamol. Op deze manier houden we de oorontstekingen wat meer op afstand maar is niet de oplossing natuurlijk. En ook hoort hij heel slecht nu.

4. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Wat lastig dat hij zowel met de oren als zijn keel aan kwakkelen is. Ik denk dat het best een idee is om eens een gesprek te voeren met de arts.
    Hij lijkt er toch steeds meer last van te krijgen.

Mijn dochter is ook aan het klieren met de keelamandelen.
    Het slechter eten heb ik nog niet echt opgemerkt bij mijn dochter. Ze heeft ook echt enorme joekels van een keelamandelen. Ze zitten standaard bijna tegen de huig aan. Elke maand heeft ze wel een periode dat ze (bijna) tegen elkaar aan zitten. Haar stem klinkt dan vervormd, ze heeft dan last met slikken en geeft aan het gevoel te hebben dat er wat ik haar keel vast zit.
    Nu ik het hier lees, besef ik me ineens dat ze inderdaad ook al een beste tijd slechter hoort!
    Ze heeft wel eens een keel ontsteking, maar zeker niet meer dan 2x of 3x per jaar. We gaan er meestal ook niet voor naar de huisarts.

2 weken terug zijn we toch bij de huisarts geweest, nadat ik ongeveer een half jaar de keelamandelen in de gaten heb gehouden.
    De klachten zijn maar zo zo en haar amandelen zien er niet ontstoken uit.
    Dus willen ze er eigenlijk niets aan doen.
    Nou ben ik helemaal voor niets doen als het niet nodig is, maar twijfel ik of dat in dit geval wel opgaat.....

5. Lelie84

Lelie84 Actief lid

28 okt 2012
    310
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Mijn zoon geeft weleens aan wat meer druk te voelen in z’n oren. Geen pijn maar wel alsof er iets tegenaan druk. Zouden dus best de keelamandelen kunnen zijn denk ik.
    Hij at altijd als een bootwerker als hij de kans kreeg meer dan 4 boterhammen tussen de middag bij iemand anders, en dan nog vragen om meer. Nu echt met moeite 2 boterhammen en het duurt veel langer. Vroeger was alles binnen een paar minuten op.
    Ik ga sowieso een afspraak bij de kno arts maken als zwemles klaar is. Gewoon alles weer even nakijken en beoordelen wat te doen. Is toch alweer een poos geleden en toen moesten we het afwachten omdat er nog 1 buisje in zat.
    Maar hij snurkt verder niet heel hard, wel vroeg wakker en veel woelen in bed.
    Over buisjes opnieuw plaatsen hoef ik niet na te denken. Heeft de vorige 3 keren heel goed geholpen en was echt nodig. Maar vooral keelamandelen weghalen is toch iets heftigere operatie en hij weet dat hij dan pijn krijgt. Maar wat moet dat moet.

6. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Mijn jongste heeft ook hele grote keelamandelen. Zijn nooit ontstoken geweest, wel regelmatig verkouden maar dat ligt volgens mij niet echt aan de amandelen. Ze snurkt niet, ruikt niet. Wel eet ze erg slecht, is altijd al zo geweest moet ik zeggen, dus of dat nou aan de amandelen ligt? Alleen haar spraak is erg 'jong. Ze is nu 8 en praat alsof ze in de kleuterklas of psz zit. Laatste tijd denk ik steeds vaker om daar toch eens naar te laten kijken. Bij haar zus liep het ook zoals bij haar en na het verwijderen ging ze steeds beter eten.
    Dus zit in twijfel. Hier zijn het alleen de zogenaamde p's die ze eet ;)

Als ik jou was zou ik denk ik gewoon eens overleggen met de huisarts.

7. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn oudste had ook flinke keelamandelen. Vorig jaar aantal keren keelontsteking gehad. Vaak verkouden. In het najaar werd ze weer ziek. In 4 weken tijd 4x koorts gehad. Ze was helemaal op, iedereen vond haar er slecht uitzien. Gelukkig zijn alle amandelen eruit gehaald, haar neusamandel was op het moment van de operatie ontstoken. Ben zo blij dat ze er vanaf is. Ze is niet zo vaak verkouden en ziek meer.
    Achteraf gezien klaagde zo best vaak over hoofdpijn. Haren afdrogen deed altijd pijn. Bleken dus de amandelen te zijn geweest.

@mamavanmimi
    Bij mijn jongste is afgelopen zomer zijn neusamandel verwijderd op aanraden van de logopedist. Slechte mondmotoriek en praten kwam niet op gang. Eten was ook slecht. Artsen hebben er een grote neusamandel uitgehaald en aantal weken na de operatie was er al verbetering te zien in de mondmotoriek. Dus het kan zeker een positief effect hebben om ze eruit te laten halen.

8. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Mijn middelste zoon had ook hele grote keelamandelen. Hij heeft nooit keel of oorontstekingen gehad, maar was op een gegeven moment alleen nog maar moe. Was smorgens vroeg wakker, sliep onrustig, had ademstops.
    Hij ging inderdaad ook langzamer eten.

Ik was bij de HA omdat hij zo moe was en die zag zn amandelen en stuurde ons gelijk door naar de KNO arts. Binnen een week waren zn amandelen eruit en is hij helemaal opgeknapt.
    Ik zou naar de HA en een doorverwijzing vragen

9. Lelie84

Lelie84 Actief lid

28 okt 2012
    310
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Wat fijn jullie reacties! Hier kan ik wat mee!
    Mijn zoon ruikt ook niet uit zijn mond. En of hij ademstops heeft weet ik niet, want ik lig er niet naast. Wel is hij ‘s avonds snel moe, maar hij is ook heel vroeg wakker, dus heeft er al een lange dag opzitten.
    Ook praat hij wel kinderlijker de laatste tijd nu ik het zo van een ander lees...

MyMiracle vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina