Uitgelekte miljoenennota: kinderbijslag omlaag, kindgebonden budget omhoog

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 15 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Kinderbijslag 35 euro omlaag
    (Novum) - De kinderbijslag gaat met 35 euro per kind omlaag. Dat blijkt uit de Miljoenennota voor volgend jaar die donderdag per abuis openbaar is geworden.

Het kindgebonden budget, dat alleen gezinnen met lagere inkomens krijgen, gaat omhoog met vijftig euro voor het eerste kind en met 150 euro voor het tweede kind. Dit is in het voordeel van gezinnen met een modaal of benedenmodaal inkomen. Wel daalt het aantal gezinnen dat in aanmerking komt voor het kindgebonden budget. Vanaf 2013 wordt tijdelijk geen inflatiecorrectie toegepast op de kinderbijslag.

2. melisjuh30

melisjuh30 Bekend lid

17 jun 2008
    854
    0
    0
    Hmm balen..
    Geen recht op kindgebonden budget.. tenminste dit jaar niet...
    Werk onregelmatig en dus geen idee of ik er volgend jaar wel recht op heb.

3. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    per jaar?? of per kwartaal?

4. SeaShell

Per jaar neem ik aan

5. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    #5 sandraske, 15 sep 2011
    Laatst bewerkt: 15 sep 2011
    kindgebonden budget hebben geen recht op. Van de ene kant goed dat ze mensen met lager inkomen meer geld geven maar aan de andere kant beetje balen dat kinderbijslag omlaag gaat..

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Fout in miljoenennota over kindgebonden budget

Laatste update: 15 september 2011 21:03 info

AMSTERDAM - Een tweede kind levert ouders met een laag inkomen 144 euro minder op dan de Miljoenennota belooft.

[​IMG] Foto: Thinkstock
    Het kindgebonden budget voor het tweede kind is niet 150 euro, zoals in de Miljoenennota staat, maar slechts 6 euro. Dat blijkt uit een vergelijking tussen de nota en de begroting van het ministerie van Sociale Zaken. Een woordvoerder van het ministerie bevestigt de fout.
    Voor het eerste kind gaat het kindgebonden budget, dat alleen gezinnen met lagere inkomens krijgen, omhoog met vijftig euro. Voor het tweede kind komt daar nog eens zes euro bij.

De fout zou volgens de zegsman veroorzaakt zijn doordat een maatregel van het

7. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Weet je, wij verdrienen niet slecht, klinkt het dan stom als ik zeg dat ik best bereid ben om wat minder te krijgen als de mensen die het dan echt nodig hebben wat te helpen.. Of klink ik dan niet nederlands genoeg?

8. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    In theorie een prima maatregel (ik lees even over Bosi's reactie heen ;)). Ik heb geen recht op kindgebonden budget, en die 35 euro zal ik echt niet missen. De sterkste schouders...etc.

9. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    mag wel hopen dat die 35 euro niet per maand is...:$

10. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Kinderbijslag wordt 1x per kwartaal uitbetaald, dus in het ergste geval krijg je 4x 35 euro minder per jaar ;) En in het beste geval 1x 35 euro per jaar.

11. SeaShell

Is gewoon per jaar 35 euro minder kinderbijslag hoor. De bedragen van het kindgebonden budget in het bericht zijn ook per jaar ( want ze gaan het kindgebonden budget voor een eerste kind echt geen 50 euro per maand meer maken maar 50 euro per jaar) dus de bedragen van de kinderbijslag zijn ook per jaar

12. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Die 35 euro per kwartaal zou ik ook niet missen maar als je dan ook nog leest dat voor de inkomens vanaf 37.000 euro de zorgpremies met tot bijna 1000 euro per jaar gaan stijgen wordt het een heel ander verhaal. De hele sterke schouders (lees de ministers zelf oa) zullen dit prima kunnen dragen maar ik voel dit met mn bij ons inkomen horende hypotheek toch ernstig in mn portemonnee. Dus hoe zeer ik ook mee voel met de minder bedeelden vind ik dit toch echt geen eerlijke maatregelen.

13. melisjuh30

melisjuh30 Bekend lid

17 jun 2008
    854
    0
    0
    Echt belachelijk wat een bezuinigingen!
    Wie gaat er nou failliet Griekenland of Nederland.

Oke de beneden modaal steunen, goed plan.
    Maar de mensen boven modaal, zullen door deze regelingen waarschijnlijk een besteedbaar inkomen hebben van modaal!

Wat een terugloop dan opeens.

En die 35 euro per jaar is nog wel te behappen.
    Maar... inderdaad de zorgkosten gaan alwéér omhoog!
    ( gelukkig hebben we nog niet zo'n stelsel als in Amerika, dan hadden veel mensen het een stuk slechter)

Ik kan me alles goed voorstellen. We mogen al blij zijn dat we toeslagen krijgen.
    Maar toch.. tis toch even zuur als je elk jaar steeds een beetje minder krijgt.

14. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ja die zorgpremies zijn echt belachelijk, alsje niet oppast krijg je straks nog meer mensen due niet naar dedokter gaan omdat ze het niet kunnen betalen..

15. SeaShell

De kinderbijslag
    De kinderbijslag wordt verlaagd met gemiddeld 35 euro per kind. Het kabinet wil met deze bezuiniging geld vrijspelen voor koopkrachtreparatie via het kindgebonden budget voor ouders met een lager of modaal inkomen (ongeveer 33.000 euro).
    Het kindgebonden budget gaat bij het eerste kind omhoog met 50 euro, bij het tweede met 6 euro en wordt vanaf het derde afgeschaft.
    De zorg
    De eigen risico in de zorg gaat met 50 euro omhoog. Daarnaast gaat het basispakket op de schop; lang niet alle zorg wordt straks nog vergoed.

Vragen over de Miljoenennota?
    Frits Wester vertelt in een live chat alles wat je wil weten over de plannen van het kabinet.

Stel je vraag aan Frits
    Belastingen
    Werkende ouders hebben 230 euro voordeel bij het verhogen van de combinatiekorting. Daarnaast hebben alle huishoudens 46 euro voordeel van de hogere algemene heffingskorting.
    Door de afbouw van de overdraagbaarheid van de heffingskorting van een niet-werkende partner aan de kostwinner lopen deze gezinnen circa 135 euro mis. Werkenden hebben door de hogere arbeidskorting 10 euro voordeel.
    Mensen hebben maximaal 15 euro nadeel van het eerder ingaan van het hoogste belastingtarief van 52%.

16. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    das in Amerika al jaren zo dan krijg je van die gratis klinieken waar je met je kindje 8 uur kan wachten tot iemand tijd voor je heeft.

Ik vind als een zorgverzekering verplicht is dat je dan de kosten ook betaalbaar moet houden, ik vind ze nu wel duur maar voor ons wel betaalbaar maar niet als het 1000 euro meer per jaar gaat worden hoor.

Dus ik denk dat we gaan besluiten dat we even gaan rekenen dat we onder die grens blijven en dan maar gaan werken nav die uren die we mogen draaien om het voordeligst uit te zijn. Ik werk zoiezo al niet maar mijn man wel veel dat heeft nu geen enkele zin meer (vind ik) dus gaan we gewoon minderen..

17. glimworm

glimworm Niet meer actief

idd! ze moeten dit net zo aanpakken als met de id kaart.
    we zijn verplicht in nederland om een zorgverzekering te hebben, wie heeft er dan zoveel belang bij dat wij ons letterlijk krom betalen aan premies?
    Dus ook hier moet maar eens een hoge raad aan te pas komen.
    Het hoeft niet gratis, maar die premies kunnen fors omlaag! :x

Wat betreft de toeslagen; als ik voor mezelf mag spreken, als ze nog meer daarop gaan lopen bezuinigen mogen ze het voor mij part wel helemaal afschaffen. die paar lullige euro's die je dan nog krijgt kan ik wel missen.

18. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Ik ben wel benieuwd of dat per maand of jaar is (kindgebonden budget)

19. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    per jaar

20. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Nou dat zet zoden aan de dijk..

Deel Deze Pagina