Wel of niet naar crematie gaan.

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavan2moppies, 27 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavan2moppies

mamavan2moppies Actief lid

15 feb 2016
    193
    80
    28
    haarlem
    Vandaag bij een uitvaart geweest van iemand die ik van vroeger ken. Nu waren daar ook mensen die met degene die is overleden en diens partner niet echt goed konden opschieten.

Wat zouden jullie doen als je geen goede band hebt met iemand die is overleden, zou je dan gaan? Ik vind het best wel dubbel. Ergens denk ik. Als ik zelf dood ga hoeven mijn " vijanden" niet op mijn begrafenis te komen, aan de andere kant kan het respectvol zijn om als je tot eenzelfde groep hoort/ behoorde of club zit/zat om dan toch te komen.
    Ik zou er zelf niet blij mee zijn.

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Dat ligt eraan, misschien heb ik dan wel goed contact met andere rouwende familieleden en ben ik er voor hen.
    En als ik zelf dood ben, interesseert het me niet meer;), dus doen ze maar lekker wat ze willen.

Manque, Marchella, Hopsatee en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. naatasja

naatasja Fanatiek lid

17 jan 2012
    1.003
    71
    48
    Enschede
    Nee vind het schijnheilig. Zo geen contact dan ook niet op mijn crematie

Casara, Stampertje1 en DastyQueen vinden dit leuk.
  4. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ligt eraan, als ik een goede band zou hebben met de familie zou ik wel gaan om er voor hen te zijn. Of als het om een familielid van mij gaat waar ik minder goed contact mee heb, dan zou ik ook gaan. Als het gewoon iemand is die ik ken en geen goed contact mee heb zou ik niet gaan.

DastyQueen vindt dit leuk.
  5. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Ik zou in dat geval naar het condoleren gaan
    ... en/of een kaart sturen naar de persoon die ik sterkte zou willen wensen.
    Naar de uitvaart niet. Dat vind ik dan schijnheilig en ongepast.

6. mamavan2moppies

15 feb 2016
    193
    80
    28
    haarlem
    Ik zou toch ook best bang zijn om weggestuurd te worden o_O. Dat zal wel niet gebeuren maar het lijkt mij sowieso erg genant. Ik had in ieder geval wel last van plaatsvervangende schaamte.

Dat je voor de familie of partner komt waar je wel een band mee hebt snap ik, dan vind ik het ook een ander verhaal. Maar in dit geval vond ik het opvallend. En aan de andere kant kan ik het ook niet helemaal veroordelen omdat het toch wel ergens goed bedoeld zal zijn.

Waar maak ik mij druk om :roflmao::roflmao:

7. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Ik denk net als jij, bij leven geen leuk contact dan ook geen aapjes komen kijken op mijn crematie.

Hadden die mensen wel een goede band met de nabestaanden? Dat ze uit respect voor hun zijn gekomen? Dan kan ik me er nog wel iets bij voorstellen. Anders echt niet.

Ysabella vindt dit leuk.
  8. mamavan2moppies

15 feb 2016
    193
    80
    28
    haarlem
    Nee niet echt. Ze kennen de nabestaanden wel maar verder geen band oid.

9. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Ik was persoonlijk niet gegaan.

Het was 1 van de redenen waarom mijn vader alles in besloten kring wou.
    "Ze komen alleen maar kijken of ik wel echt dood ben "
    "Anders kwamen ze ook niet dan hoeven ze nu ook niet te komen "

Waren enkele van zijn uitspraken

10. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Dan snap ik werkelijk waar echt niet wat ze daar te zoeken hadden.

11. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Ik heb zaterdag nog een crematie van een man die waar ik weinig mee had en die ook eens tegen mijn ouders heeft gezegd dat hij mij niet mocht. De schoonvader van mijn zus.
    De crematie is in besloten kring, ik heb een uitnodiging gekregen voor die crematie en ik ga er ook naartoe...Voor mijn zus en zwager.

Tot een paar maanden geleden was het contact tussen mij en mijn zus niet heel goed. Dan was ik waarschijnlijk niet naar de crematie gegaan, maar wel naar het condoleren.

12. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ik ben wel naar mijn tante haar afscheid en crematie gegaan ondanks dat we al een paar jaar geen contact meer hadden door voorvallen. Heb in die periode wel wat contact gehad en zou eigenlijk ook nog langs gaan bij leven om afscheid te nemen maar werd uiteindelijk afgeraden omdat ze zo snel achteruit ging en mij wilde beschermen. Heb haar nog wel gezien in de kist (daar ben ik enorm van geschrokken) en mijn aanwezigheid werd echt om gevraagd en over aangegeven dat ze het juist fijn vonden dat ik er was. Het contact met mijn oom en hun kinderen is wel weer wat hersteld nadien.

Ik denk dat het dus wel afhankelijk is van de situatie. Heel veel uit mijn jeugd was samen met hen, vakanties, feestdagen, uitjes, waren daar wekelijks, zij heeft mij verzorgd toen ik een medische behandeling had gehad en ik ernstige bijwerkingen had en mijn ouders aan het verhuizen waren, heeft samen met mijn moeder veel geholpen toen mijn zoontje geboren is etc.

13. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Ik ben paar maanden terug naar de uitvaart van mijn tante (aangetrouwd) geweest, ik mocht haar niet, maar ben gegaan voor mijn oom en de rest van mijn familie

14. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Misschien was het puur om zeker van te zijn dat diegene echt overleden was?

Klinkt grof, maar als mijn verwekkers overlijden ga ik niet heen. Of het zou zijn om wat ik hier boven schreef. Verder heb ik daar niets te zoeken.

15. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ligt er een beetje aan.
    Ik heb lang getwijfeld of ik naar de crematie van mijn oma zou gaan, hadden geen ruzie maar ook geen contact.
    Uiteindelijk ben ik niet gegaan.

In jouw geval had ik niet gegaan denk ik.

16. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    nee.

Ik heb nu een conflict met mijn moeder, al een hele poos. Ze stuurt wel kaarten naar de kinderen en zij naar haar. Soms stuurt ze me een appje, waar ze beleefd antwoord op terug krijgt, maar meer niet. Ik kom er niet meer over de vloer en zij niet bij mij.

Mijn moeder is op leeftijd, maar mocht ze komen te overlijden, ben ik niet van plan om naar haar uitvaart te gaan.

17. Hobbelpaardje

Hobbelpaardje Actief lid

23 aug 2014
    189
    139
    43
    NULL
    NULL
    Ik zou niet gaan. Ik jen met enkele familieleden geen contact meer en afhankelijk van wie zou ik niet gaan. Ook niet om schijnheilig te doen voor de rest. En bij mij hoeven ze ook niet te komen.

18. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik vind het ook schijnheilig en ongepast.

Zou het ook echt niet kunnen waarderen wanneer er bijvoorbeeld mensen op de uitvaart van mijn man zouden komen, met wie mijn man helemaal niets heeft.

19. Zwitsal

Zwitsal Bekend lid

19 mei 2017
    988
    1.449
    93
    Vrouw
    Je geeft aan dat je die persoon van vroeger kent, misschien is er in al die jaren iets veranderd waardoor het nu beter ging en ze afscheid willen nemen?

20. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Dit. Mensen waar ik bij leven niets mee had hoeven tijdens mijn dood ook niet ineens tevoorschijn te komen. Rot op zeg. Sensatiezoekers.

DastyQueen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina