Beste Heidi, Mijn zoontje is bijna 10 maanden en drinkt nog 3 of 4 keer per dag aan de borst (7.00, 12.00, 16.00, 19.00) op de dagen dat ik thuis ben, naast natuurlijk de nodige andere voeding. Op de dagen dat ik werk, kolf ik één maal tussen 13.00-15.00 (1 of 2 x per week). De laatste tijd merk ik echter dat ik steeds minder kolf. Met een half uur kolven heb ik nog maar 40 tot 60cc gekolfd (we vullen dit dan aan met melkpoeder, mijn zoontje drinkt dan ca. 150ccc). Dit roept wel de vraag op: heb ik nog wel voldoende melk? Mijn zoontje is meestal ook heel snel klaar met drinken (binnen 5 minuten, beide borsten). Heeft hij daar dan wel voldoende aan? Op zich is het verder een vrolijk mannetje dat goed eet en niet ontevreden is. Hoe hard hij groeit, houd ik niet helemaal bij. Bij de afgelopen 'metingen' met 6 en 8 maanden was hij voldoende gegroeid, maar wel wat zakkend in zijn curve. Ik hoor graag jouw mening. Ik zou namelijk graag nog een poosje door willen gaan met borstvoeding, tot 12 maanden... Met hartelijke groet, Henriette
Hoi, Het is een normaal verschijnsel dat kindjes minder lang drinken met zo'n maand of vier. Dit hoort bij de ontwikkeling: enerzijds leert je kindje effectiever zijn melk innemen, anderzijds is het bezig met de wereld ontdekken en heeft het helemaal geen tijd om bij mama te drinken! Tegelijkertijd merken moeders soms dat hun borsten niet meer zo stuwen naar een volgende voeding toe: ook dit is een normale ontwikkeling. Ten derde vlakt de groeicurve inderdaad wat af. De explosieve groei die je in de eerste weken zag kan natuurlijk geen stand houden Al deze dingen samen maken dat je kunt twijfelen over hoeveelheid en kwaliteit van je voeding. Dat hoeft dus niet. Dan: dat je minder kolft is wel iets waar je naar kunt kijken. (als je dat wil; als je wil aanvullen met kunstvoeding is dat ook een prima keuze en hoef je dus niet hierop in te spelen) Hoe kolf je: enkel of dubbelzijdig? Wanneer enkel: dan steeds na een minuut of 7 wisselen naar de andere kant: Of start met links 7 min. rechts 7, links 5 min. rechts 5, links 3-5 min. en rechts ook zo. Probeer je borst met de hand te masseren tijdens kolven of kort (10 sec.) voor je aan de andere kant weer begint. Neem de tijd, verschuif niet naar een later tijdstip! Liever eerder en na een drie kwartier tot een uur nog even kort 5 min. stimuleren! Veel succes! Als je mannetje verder groeit en ontwikkelt en vrolijk is: lekker door voeden!
Hoi Heidi Wat fijn om zo advies van je te krijgen. Mij gaat het inderdaad niet zo om de hoeveelheid melk die ik kolf op zich (dus ik vul inderdaad aan met kunstvoeding) maar meer met de vraag of ík nog wel genoeg melk heb voor de borstvoedingen. Na 9 maanden ben ik namelijk officieel door de kolf-tijd op mijn werk heen, en moet ik wel eens schuiven met de tijd waarop ik kolf... Met hartelijke groet, Henriette
Ik ga er van uit dat je nog voldoende hebt voor de borstvoedingen. Het kolven op het werk met het oog op stimuleren, boven opbrengst is alleen maar gunstig, maar niet onoverkomelijk mocht dit wegvallen. Gewoon lekker blijven aanbieden! Fijn voor jullie allebei